پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در همایش متمرکز روحانیون حج تمتع 92

دکتر موسوی : مذاکرات حج 92 بهترين مذاکرات طي سي سال گذشته باتوجه روابط سیاسی حاکم بین دو کشور بوده که در آن مبانی حج ابراهیمی لحاظ گردید.

دکتر موسوی : مذاکرات حج 92 بهترين مذاکرات طي سي سال گذشته باتوجه روابط سیاسی حاکم بین دو کشور بوده که در آن مبانی حج ابراهیمی لحاظ گردید.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج نیوز ،نخستین همایش روحانیون کاروان های حج تمتع 92 در شهر مقدس قم برگزار گردید.حجت الاسلام و المسلمين دکتر سيد احمد موسوي مشاور رییس جمهور و ریاست سازمان حج و زيارت بعنوان سخنران این همایش با اشاره به نقشه ها و توطئه های دشمنان برای مقابله با اسلام ناب محمدی (ص) گفت: اگر در گذشته شبيخون فرهنگي يا جنگ تمام عيار دشمن با اسلام مخفي بود و عموما يا انكار مي‌كردند و يا عكس اين دشمني و جنگ را نشان مي‌دادند بعد از يازده سپتامبر كاملا علني شد. در حقيقت اين واقعه باعث شد كه آنها تمام حجاب‌ها را كنار بگذارند و جنگ با اسلام را علنا با هدف تهي كردن اسلام از درون و معرفي اسلام به عنوان ديني بدون محتوا و برنامه و به عنوان يك دين خشن شروع كردند.
مشاور رییس جمهور ادامه داد: اين جنگ علني فرهنگي از يك طرف و بحران اقتصادي حاكم بر جهان كه اكثريت مردم بيش از گذشته برای تامین معیشت خود مشغول امور دنيايي كرده است از طرف ديگر، اين پيام را براي روحانيون دارد كه مطالعات مردم در مورد اسلام كم شده است و به عبارت ديگر راه معرفي اسلام منحصر در رسانه ها ،مساجد و نماز جمعه  شده است. يعني راه معرفي اسلامي از بابت مطالعه بخاطر تامین امور معیشتی  كم شده است.حجت الاسلام موسوي گفت: استكبار جهاني مي داند كه خط قرمز جهان اسلام، قرآن و سنت است و آنان نمي‌توانند از اين خط قرمز عبور كنند، بنابراين مشغول كادر سازي و تربيت شده‌اند يعني از جهان اسلام نيروهايي را شناسايي مي‌كنند و در امريكا و جاهاي ديگر تربيت مي‌كنند بعد آنها را با تفكر اسلامي آمريكايي به جهان اسلام مي فرستند و آنها در جهان اسلام امام جمعه يا پيش نماز مي‌شود. آنها اگر چه مسلمان هستند ولي شالوده ذهن آنها آمريكايي است.
وي در رابطه با مسائل اجرايي حج بيان كرد: تحريم‌هايي كه بر كشورما تحميل شده است و همچنين روابط بسيار سرد ما با عربستان باید مشکلات عمره و حج بیشتر باشد كه خوشبختانه با مذاكرات و تلاش جدي سازمان خدماتي كه به زائران ارائه مي‌شود نه تنها تغييرخاصي نكرده است بلكه بهترهم شده است. مسائلي چون اسكان زائرين، حمل و نقل، تغذيه بهتر شده است. وي ادامه داد: برنامه ريزي و سازماندهي سازمان حج براي حجاج به گونه‌است كه حج ايران در مقايسه با حج ساير كشورها نمونه است و مي‌تواند الگويي براي آنها باشد.رئيس سازمان حج و زيارت گفت: يكي از كارهايي كه سازمان انجام مي‌دهد تامين ارز است اگر چه تهيه ارز براي زائران به عهده بانك مركزي است اما چون كسي اين كارنمی کند مجبوریم برای اینکه حج و عمره مسیر طبیعی خود را طی کند و فشاری در این خصوص به مردم وارد نشود و اگر اين كار توسط سازمان انجام نشود عملیات حج و عمره با مشکلاتی روبرو می شد.سازمان مجبور است ارز را تهيه كند. حال زماني كه ارز را تهيه كردم مساله بعدي آن رساندن اين ارز به دست عربستاني‌هاست. چون آنها پول نقد قبول نمي‌كنند وبانك‌ها نيز تحريم هستند مشكلات بسيار زيادي براي انتقال اين ارزها به عربستان داريم.و این امور در گذشته اصلا نبوده است.
وي ادامه داد: علي رغم تمام مشكلات كه وجود داشت قراردادي كه امسال با رايزني‌هاي مكرر و متعدد داشتيم يكي از بهترين مذاکرات مربوط به قراردادها طي اين سي سال گذشته بوده است. در اين قرار داد برگزاري دعاي كميل، برائت از مشركان و همايش‌ها آمده است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسوي گفت: با توجه به قرارداد خوبي كه با عربستان امضا شد اگر سال‌هاي گذشته ۴۴۴ كاروان به حج اعزام كرديم امسال تعداد كاروان‌ها ان شاءالله به بيش از ۶۰۰ كاروان خواهد رسيد. اين در حالي است كه مصر با جمعيت نود ميليون نفر تاکنون  نتوانسته ظرفيت اعزام خود را بالا ببرد.البته مسئولان این کشور در تلاش هستند تا افزایش مورد نظر را تحقق ببخشند.
وي ادامه داد: امسال ۵ هزار و ۲۳۸ نفر عوامل داريم. كه اين با توجه به عوامل سال‌هاي گذشته حدود ۱۰۰۰ نفر كم شده است. اين كاهش تعداد عوامل باعث كاهش هزينه‌هاي حج شده است. هزينه‌هايي كه از زائرين حج دريافت مي‌شود. در حقيقت اين كاهش باعث شده است كه ميلياردها تومان از هزينه كل حج صرفه جويي اقتصادي شود.رييس سازمان حج وزيارت گفت: تمام سهميه‌هاي كم شده از عوامل به مردم اختصاص داده شده است بنابراين طبعا افراد بيشتر اعزام خواهند شد. قبلا ۱۵ درصد از سهميه حج به عوامل حج اختصاص داده مي‌شد كه در حال حاضر اين سهميه به حدود ۶ درصد كاهش پيدا كرده است. وي يكي از مواردي كه سهميه آن كم شده است را پزشكان عنوان كرد وگفت: در گذشته براي هر كاروان يك پزشك در نظر گرفته مي‌شد كه با كارشناسي‌هاي انجام شده به اين نتيجه رسيديم كه براي هر ۳۰۰ نفر يك پرشك كافي است و بدنبال اجرای کارهایی نو در قالب طرح های جدید و علمی همچون «طرح زائر یاور» ، «طرح پزشک یاور » و «دستیار یاور» هستیم.
دکتر موسوی در تبيين قيمت‌هاي حج گفت: مسائل متعددي باعث بالا رفتن هزينه‌هاي حج گردیده است. تحريم‌ها از يك طرف و بالا رفتن قيمت ارز از طرف ديگر يكي از مهمترين دلايل اين افزايش قابل توجه بوده است. البته عوامل ديگري چون تورم داخلي حدود۳۰ درصد و همچنين تورم خارجي در برخي اجناس كه حدود ۶۰ درصد بوده است را بايد به اين دلايل عمده اضافه كرد.وي در پايان گفت: توجيه زائران در اين سفر لازم است چرا كه برخي فكر مي‌كنند چون پول بيشتري نسبت به سال گذشته پرداخت كرده‌اند پس بايد خدمات زيادتر شده باشد كه اين اشتباه است. اگر چه ما تلاش بسيار زيادي كرده‌ايم كه خدمات نسبت به گذشته بهتر شود و سعی نمودیم تورم و گرانی کشور میزبان روی قیمت های تمام شده اسکان ،تغذیه و حمل و نقل نیاید.ان شالله حج امسال نيز با كمال آرامش برگزار شود.
آقای دکتر موسوی در ادامه سخنان خود در جمع روحانیون کاروان های حج تمتع 92 افزود: علیرغم تحریم های ظالمانه بویژه از مرداد ماه 1391 و همچنین روابط سیاسی حاکم میان دو کشور ،امور حج و عملیات عمره به شکل خوب و روان در حال انجام و خوب ارزیابی می شود و تهیه ارز مورد نیاز باتوجه به مشکلات تحمیلی موجود انجام گرفت .
آقای دکتر موسوی به گام های بلند این سازمان در راستای خلق حماسه اقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری اشاره و گفت : در سالجاری باتوجه به رایزنی های موثر انجام شده با مقامات حج عربستان افزایش سهیمه خواهیم داشت ،در حج سالجاری حدود 1000 نفر از عوامل اجرایی کم شد که این امر علاوه بر صرفه جویی اقتصادی در جهت تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری از طرف دیگر پولی که قبلا از زائر بابت این امر گرفته می شد امسال نخواهیم داشت .با کاهش هزار نفر از عوامل یک ظرفیت هزار نفری جدیدی ایجاد شد که سهمیه آنرا در اختیار مردم قرار دادیم .
آقای دکتر موسوی یکی دیگر از کارهای صورت گرفته در راستای کاهش هزینه ها را ترکیب جمعیتی کاروان ها با هدف کاهش پرت صندلی در حمل و نقل زائران اعلام کرد و گفت : برای جلوگیری از پرت صندلی و صرفه جویی در قیمت ها ،کاروان ها را بصورت 2 و 3 و 4 اتوبوسی تعریف و سازماندهی نمودیم تا از پرداخت هزینه بابت صندلی های خالی در حمل و نقل زائران به مشاعر جلوگیری شود.
رییس سازمان حج و زیارت درباره تمهیدات درمانی و پزشکی حج 92 افزود: علاوه بر بیمارستان های ایرانی و بیمارستان های سعودی با طراحی ساختار جدید در هر هتل یک مطب فعال و با شیفت 24 ساعته جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران در طول این سفر معنوی خواهیم داشت ،علیرغم کاهش تعداد پزشکان باتوجه به مصوبه شورایعالی حج ئ نیز پیش بینی ساختار جدید سعی کردیم خدمات پزشکی بیشتر شود.
وی در ادامه اظهار داشت : در خصوص قیمت بلیط  هواپیما، اسکان ،تغذیه ،حمل و نقل ،درمان ،فرهنگی و عملیاتی ،سازمان با تمام توان در حال رساندن شاخص ها به حد ضرورت است .انچه مهم است اگر کسی بخواهد کمکی بکند ، در زمینه بحث ارز مرجع که در سال جاری حذف شد ( یعنی بجای ارز 1250 تومان ارز 2600 تومان در نظر گرفته شده است ) بتواند کاری کند که مانند گذشته باشد و خبر آنرا به مردم اعلام نماید.متاسفانه برخی بجای یاری رساندن و روان کردن کار مردم نشسته اند و مشغول این هستند که بگویند این آقا مخالف بعثه و آن یکی مخالف سازمان است !!!!! نه اینچنین نیست هر دو نهاد شرح وظایف دارند .بله گاهی اوقات دخالت در بیش از شرح وظایف و اختلاف سلیقه وجود دارد و این یک امر طبیعی است و برای آن راهکار وجود دارد .اداره کردن یک شهر بیش از 75 هزار نفری در خارج کشور (چه در حج و عمره ) نیازمند هماهنگی و مساعدت است .     

روابط عمومی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

حسن از تبریز
حسن از تبریز ﺳﻪشنبه, 14 خرداد,1392 13:03
با سلام
میتوان برای کاهش هزینه بیشتر از زائرین پزشک که نوبت شان شده نیز استفاده و در ازای خدمات انها از کاهش مبلغ دریافتی استفاده نمود . در مورد بقیه عوامل مثل روحانیون و سایر مشاغل نیز همینطور. افرادبیشتری نیز با نوبت اعزام و توبت بقیه هم زودتر می رسد.
سید محمود زیارت نیا
سید محمود زیارت نیا پنجشنبه, 16 خرداد,1392 19:29
ضمن تشکر از جناب آقای دکتر موسوی و با سلام وخسته نباشی خدمت ایشان و همکاران متعهد و دلسوز باستحضار میرساند
سلجاری باستحضار می رساند:
1.اولین مسئله مهم در جذب زائر یاور مشوقهای لازم نظیر اهداء سهمیه عمره و یا اعزام به عتبات و یا اقامت مجدد در مدینه منوره پس از انجام مناسک بمدت 3 روز پیشنهاد می شود قطعا بدون تشویق امکان موفقیت حاصل نمی گردد.
2.در خصوص اطلاع رسانی و همکاری در بخش برگزاری جلسات روش مطلوب واگذاری تقسیم بندی زائرین با مضرب 40 نفره و گماردن زائریاور زوج داوطلب بعنوان سرپرست گروه پیشنهاد می شود. (اولویت با زائر خدمه زوج بسیار مهم و موثر است )
3.ازپرستار زن جهت تزریقات احتمالی در کاروان و مجموعه هتل و استفاده از آنان به روش تشویقی مذکور فراموش نشود که بسیار مهم است.
موفق باشید و خدا یارتان باشد سید محمود زیارت نیا مدیر کاروان 19448 مشهد مقدس