پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مچ بندهاي الكترونيكي؛ از شايعه تا واقعيت

مچ بندهاي الكترونيكي؛ از شايعه تا واقعيت

اخيرا فضاسازي هاي متعددي پيرامون حضور مردم ايران در سرزمين وحي صورت گرفته كه آخرين نمونه آن، استفاده از مچ بندهاي الكترونيكي موضوع بحث شايعه سازان شده است. پاسخگويي مناسب به افكار عمومي و سوالاتي كه در اين زمينه مطرح است علاوه بر اطلاع رساني گسترده تر تلاش مسئولان ، روحانيون و عوامل اجرايي در حوزه حج و زيارت را مي طلبد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت ، حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني به منظور روشنگري درباره مچ بندهايي كه قرار است زائران ايراني در حج امسال استفاده كنند، تصريح كرد: در فضاي مجازي شايعه‌هايي درباره ساخت دستبندهايي فلزي به سفارش عربستان توسط شركت اسرائيلي مطرح شد، درحالي كه ساخت اين مچ بندها به عربستان هيچ ارتباطي ندارد.


حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر در گفتگوي ويژه خبري شبكه دو نمونه‌اي از اين مچ بندها را براي جلب اطمينان نشان داد و گفت: اين دستبندها توليد داخل كشور و از جنس پلاستيك است كه حاوي اطلاعات محدودي از زائر شامل مشخصات فردي، نام هتل، كاروان و نوع بيماري خواهد بود كه نه تنها هيچ مشكلي ندارد، بلكه با توجه به سن زائران ايراني و آمار گمشدگان هر سال، ضريب ايمني آنها را بالا مي‌برد.

وي در عين حال توضيح داد كه اين مچ بندها به سيستم مكان ياب يا GPS مجهز نيست، چرا كه براي استفاده از آن بايد باعربستان هماهنگ و توافق كنند كه اين موضوع در مذاكرات بعدي پيگيري خواهد شد.

مچ بندهاي الكترونيكي براي تامين امنيت حجاج است نه تحقير و توهين

نماينده مردم سلماس در مجلس دهم شوراي اسلامي با اشاره به اينكه حجاج از مچ بند الكترونيكي در سفر به عربستان استفاده مي كنند، گفت: استفاده از مچ بندهاي الكترونيكي براي تحقير حجاج نيست و اين كار شناسايي حجاج در شرايط سخت را تسهيل خواهد كرد و با سرعت بالاتري مي توان براي كمك به حجاج اقدام كرد.

وي گفت: تمام كارهاي مچ بندهاي الكترونيكي در ايران انجام مي شود تا حجاج در خاك عربستان معطل نشوند و اطلاعات در خاك ايران به دستبندها داده مي شود.

برزگر ادامه داد: اين مچ بندها براي تامين امنيت حجاج است نه براي تحقير عزت ايراني.

مچ بندهاي الكترونيكي در حج براي تضمين امنيت حجاج است

نماينده مردم نطنز و قمصر در مجلس دهم شوراي اسلامي، در خصوص مچ بندهاي الكترونيكي براي حجاج توضيح داد وگفت: در واقع اين كار براي دسترسي راحت به حجاج در شرايط دشوار و ناگوار است.

مرتضي صفاري نطنزي ادامه داد: در صورتي كه اتفاقي رخ دهد يا يكي از حجاج گم شود با كمك اين مچ بندها مي توانيم فرد مورد نظر را شناسايي كنيم با اين حساب نبايد از اين شرايط تعبير ديگري داشته باشيم.

وي گفت:  با تصميم گيري نظام و پيگيري هاي سازمان حج و زيارت اعزام زائران به حج انجام مي شود و انتظار داريم امكانات مدنظر از سوي سعودي ها تامين شود.

صفاري نطنزي تاكيد كرد: سال گذشته به دليل مچ بندهاي الكترونيكي اعزام حجاج به عربستان متوقف نشد بلكه ايران خواهان تضمين امنيت حجاج بود و امسال دولت سعودي تضمين هاي لازم را پذيرفت .

كليت طرح به نفع حجاج ايراني است

الهيار ملكشاهي نماينده مردم كوهدشت و رومشكان در مجلس شوراي درخصوص مچ بند الكترونيكي كه قرار است حجاج ايراني در حج تمتع امسال به دست داشته باشند، گفت: مچ بند الكترونيكي خواسته سعودي ها نبوده و مسئولان كشور ما اين اقدام را انجام مي دهند.

رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان كرد: الكترونيكي بودن مچ بندهاي حجاج هيچ ايرادي ندارد و حتي اقدام مثبتي است تا خود زائران در جريان مناسك حج دچار مشكل نشوند و قرار نيست اطلاعات آن در اختيار طرف سعودي باشد.

استفاده از مچ بندها ايده مناسبي است

نماينده مردم ملاير در مجلس دهم شوراي اسلامي ،در واكنش به مچ بندهاي الكترونيكي حجاج عنوان كرد: اگر اين مچ بندها جهت تامين امنيت حجاج باشد ايده مناسبي است، چرا كه بسياري از حجاج ما كهنسال هستند و ممكن است با مشكل مواجه شوند.

محمد كاظمي ادامه داد: بسياري از حجاج ايراني به دليل كهولت سن با مشكلات متعددي در مكه و مدينه مواجه هستند .

اين نماينده مجلس عنوان كرد: انتظار مي رود اطلاعات حجاج در مچ بندهايالكترونيكي در بعثه مقام معظم رهبري يا سازمان حج و زيارت باقي بماند.

اگر مچ بندها ايراني باشد، قابل قبول است

ولي الله نانواكناري نماينده مردم بابلسر و فريدونكنار نيز، در واكنش به استفاده از مچ بند الكترونيكي براي حجاج اظهار داشت: اگر دستبندها ايراني باشد و به تشخيص جمهوري اسلامي براي تامين امنيت زوار در نظر گرفته شده باشد، قابل قبول است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: با اين حال انتظار داريم مسئولان و دستگاه ديپلماسي براي بهبود روابط با كشورها از جمله عربستان گام جدي بردارند كه با همسو شدن روابط از طريق ديپلماسي، روابط حسنه ايجاد مي شود كه به نفع ايران و كشورهاي منطقه خواهد بود.

مچ‌بندها هيچ ارتباطي به عربستان ندارد

در همين راستا حميد محمدي نسبت به برخي شايعات منتشره در فضاي مجازي در ارتباط با مچ‌بندهاي زائران واكنش نشان داد و گفت: اين مچ‌بندها هيچ ارتباطي به عربستان ندارد و به‌صورت صددرصد در كشور طراحي و ساخته شده است.

رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه اين مچ‌بندها به‌منزله كارت شناسايي حجاج و حاوي مشخصات آنها است، تصريح كرد: در مچ‌بند راهنماي الكترونيكي اطلاعات شناسايي زائر قرار گرفته است و با نرم‌افزاري كه در گوشي تلفن همراه نصب مي‌شود همه اطلاعات آن قابل مشاهده خواهد بود و مي‌تواند به زائراني كه گم مي‌شوند كمك كند تا كاروان آنها سريعتر شناسايي شود.

با اين حال با آغاز فرايند آموزش زائران حج تمتع همانطور كه اشاره شد به دليل پرسشي كه ممكن است در افكار عمومي پيرامون مچ بندهاي الكترونيكي باشد لازم است مديران و روحانيون كاروان ها ضمن اشراف به زواياي موضوع، شبهات مطرح شده را بر طرف نمايند و زمينه حضور با آرامش زائران در سرزمين وحي را فراهم كنند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.