پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

حج محل رفاقت ما با مسلمانان و اعراب است ؛ با عوامفریبی و شایعات آن را تعطیل نکنیم

حج محل رفاقت ما با مسلمانان و اعراب است ؛ با عوامفریبی و شایعات آن را تعطیل نکنیم

اخیرا از این طرف و آن طرف فیلم‌هایی می‌رسد، اظهارنظرهایی می‌رسد، پست‌ها و کامنت‌هایی می‌رسد که بوی ضدسعودی می‌دهد و در خلال آن مردم را تشویق می‌کنند که از سفر حج انصراف بدهند و به جای تشرف به مکه برای کار خیر هزینه کنند و جهیزیه دختران بی‌بضاعت بخرند و از این قبیل. حتی یکی از خطبای معروف تهران طی سخنانی، به سازمان حج و زیارت، تلویحا بد می‌گوید، حتی تهدید هم می‌کند که اگر ال شود، بل می‌‌کنیم و... عجیب است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، اعتماد در  یادداشتی نوشت: هم بعضی مذهبی‌ها و هم آنها که تمایلات ملی دارند در این قضیه با هم متفق شده‌اند و دارند کاری می‌کنند که نرفتن به حج فضیلت شمرده شود و پاره کردن فیش حج تبدیل به یک رویه شود و بین مردم رواج پیدا کند. حتی از مردمان صلح‌دوست و منطقی هم این روزها می‌شنویم که چرا پول بدهیم به سعودی که هزینه جنگ داعش را فراهم کنیم؟ از خیلی‌ها شنیدم که فشنگ‌های داعش از همین پولی که ما برای سفر حج می‌دهیم تامین می‌شود و از این قبیل حرف‌ها. حرف‌ها زیادند و این روزها زیاد می‌شنویم که چرا باید عزت و سربلندی ایرانی‌ها را مخدوش و در فرودگاه‌های سعودی بی‌حرمت‌شان کنیم... اما حقیقت این است که این حرف‌ها خطرناکند و برخلاف ظاهر عزتمندانه‌شان به هیچ عزتی منتهی نمی‌شوند.

این حرف‌ها در ظاهر رنگ ایران‌دوستی و وطن‌پرستی دارند، اما در باطن چیزی جز اظهارنظرهای عوامفریبانه نیستند و حاصلی جز انزوای ایران ندارند. ایران باید که در جهان اسلام حضوری پررنگ داشته باشد و مسلمانان ایرانی با دیگر مسلمانان ارتباط برقرار کنند و برادری و خیرخواهی خود را به دیگران نشان دهند. حضور ما در حج می‌تواند تضمین‌کننده صلح در منطقه هم باشد و درگیری حتی زبانی ما را با عرب‌ها به تعویق بیندازد. جدای از واجب بودن مناسک حج و اهتمام مسلمانان به این امر مهم، حج یک امر اجتماعی است و کارکردهای اقتصادی، امنیتی و فرهنگی دارد و می‌تواند پیوند ما را با جهان اسلام مستحکم‌تر کند. این روزها بر شایعه‌هایی دامن می‌زنند که هیچگاه ثابت نشده. مسوولان امر اطمینان داده‌اند که این شایعات پرو پایی ندارد و بیشتر به درد تحریک عوام‌الناس می‌خورد. جدای از این حرف‌ها بدترین اتفاق همین است که بین ما و عرب‌ها کینه و نقار ایجاد کند و باعث شود که عرب‌ها در چشم ما خوار شوند و ما نیز در چشم آنها تبدیل به دشمن شویم.

بدترین اتفاق همین است که دو ملت به دلیل سوابقی که داشته‌اند از هم بدشان بیاید و نسبت به هم کینه بورزند... پوپولیسم شاخ و دم ندارد و منحصر در پیروزی‌های انتخاباتی و تبلیغات سیاسی نیست. این حرف‌ هم که به صرف چند شایعه حج را تعطیل کنیم بسیار بسیار خطرناک و عوامفریبانه و پوپولیستی است. ما باید با همه ملت‌های جهان رفاقت کنیم، با عرب‌ها ومسلمان‌ها بیشتر رفاقت کنیم و در مناسبت‌های دینی حضوری فعال داشته باشیم. خیلی‌ها دوست دارند ایران و شیعه را منزوی کنند، اما لااقل خودمان با دست خودمان این کار را نکنیم. / اعتماد

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.