پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مسلمان مستطيع اجازه حج نرفتن ندارد

مسلمان مستطيع اجازه حج نرفتن ندارد

استاد حوزه علميه قم گفت: در طول تاريخ حكومت‌هاي ظالم در سركار بودند، اما ائمه معصومين(ع) بدون توجه به اين حكومت‌ها به حج رفتند، حج تمتع بر انسان مستطيع واجب است و چنين انساني اجازه ندارد كه به حج نرود. انساني كه با وجود مستطيع شدن به حج نرود، در هنگام مرگ يهودي يا نصراني مي‌ميرد،

به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت‌الاسلام و المسلمين ناصر رفيعي شامگاه يكشنبه در جلسه سخنراني در دفتر مرحوم آيت‌الله بروجردي با اشاره به صفات خداوند اظهار كرد: تفكر در اين صفات اثرات فراواني براي انسان دارد و انديشيدن به قدرت و مالكيت خداوند موجب تواضع در انسان مي‌شود.


وي ادامه داد: برخي از سوره‌هاي قرآن كه بيشتر كوچك هستند، به صورت يك جا نازل شده است، اهميت مرگ بيشتر از حيات است و مردم به زندگي بيشتر از مرگ باور دارند، چون انسان مرگ را زودتر فراموش مي‌كند، خداوند مرگ را در آيات قرآن پيش از حيات بيان كرده است.

استاد حوزه علميه قم افزود: براساس آيات قرآن، مرگ نابودي نيست، بلكه انتقال از يك جهان به جهان ديگر است و خداوند هم مرگ و هم حيات را آفريد.

رفيعي با اشاره به داستان آفرينش انسان اظهار كرد: در آن داستان فرشتگان با خلقت انسان مخالفت كردند، اما خداوند گفت كه بايد انسان خلق شود تا ببينيم چه كسي عمل خوب انجام مي‌دهد، خداوند از انسان به دنبال عمل احسن است.

وي ادامه داد: عملي كه فقط براي خداوند باشد، عمل احسن است و اين عمل را بيشتر ائمه معصومين(ع) و صالحين انجام مي‌دهند، خداوند اگر اعمال ما را قبول نكند، كثرت عمل به درد نمي‌خورد، بهترين عمل براساس روايات، عملي است كه فقط براي خداوند باشد.

استاد برجسته حوزه علميه قم افزود: يكي از عواملي كه موجب عدم قبولي اعمال مي‌شود، شرط اعتقادي است، انسان اگر خداوند را قبول نداشته باشد، اعمال او قبول نمي‌شود، در قرآن آمده است كه اگر كسي بدون تسليم نسبت به خداوند كاري انجام بدهد، كار او توسط خدا پذيرفته نمي‌شود.

رفيعي با اشاره به اجر انسان موحد اظهار كرد: اگر يك فرد معتقد به خداوند كار خوبي انجام بدهد، خدا به او اجر زيادي مي‌دهد، كاري كه براي خداوند باشد، ارزش زيادي دارد و اين كار مي‌ماند. اگر كسي كارهاي زيادي انجام بدهد، اما نماز نخواند، اعمال او توسط خداوند قبول نمي‌شود.

وي ادامه داد: تبليغات عليه حج كار ناشايستي است و در طول تاريخ حكومت‌هاي ظالم در سركار بودند، اما ائمه معصومين(ع) بدون توجه به اين حكومت‌ها به حج رفتند، حج تمتع بر انسان مستطيع واجب است و چنين انساني اجازه ندارد كه به حج نرود. انساني كه با وجود مستطيع شدن به حج نرود، در هنگام مرگ يهودي يا نصراني مي‌ميرد، همچنين آيات زيادي را در قرآن كريم در خصوص زكات داريم و اهميت اين فريضه بيشتر از خمس است.

استاد حوزه علميه قم افزود: يكي از شرايط قبولي اعمال اين است كه انسان با مال حرام كاري را انجام ندهد، نبايد نسبت به حق الناس و مال حرام بي توجهي كنيم.

رفيعي با اشاره به ضرورت احترام نسبت به والدين اظهار كرد: فردي كه نسبت به پدر و مادر خود با خشم نگاه كند، خداوند اين نماز را از او نمي‌پذيرد، يك عمل مقبول داراي شرايط اعتقادي، عبادي، اقتصادي، خانوادگي و اخلاقي است، خداوند از مومن عملش را قبول نمي‌كند، اگر نسبت به برادر مومن خود سوء ظن داشته باشد.

وي در پايان خاطرنشان كرد: شروع سوره ملك با دو صفت مالك و قادر بودن خداوند است و در آيه سوم اين سوره به آفرينش آسمان‌ها و زمين پرداخته شده، خداوند در قرآن بارها به هفت آسمان اشاره كرده است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.