پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

اهميت حج در كلام اهل بيت(ع)

اهميت حج در كلام اهل بيت(ع)
حج و زيارت بيت اللَّه الحرام و انجام مناسك آن از شعائر اسلام‌ و يكی از اركان پنج گانه اي است كه اسلام بر آنها نهاده شده است. حج از ضروريات دين به شمار مي رود و آيات و روايات فراواني درباره آن از اهل بيت (ع) به ما رسيده است.

زيارت خانه حق، همراه با انجام مناسك ملكوتي و اعمال عاشقانه اي كه دستور پروردگار مهربان بدرقه آن است و انبياي الهي و امامان معصوم بر بزرگداشت تمام واقعياتش تأكيد داشتند، در كنار دلي مملوّ از معرفت و خلوص و همّتي عالي و شوقي وافر، از اركان اسلام و از اصول مسائل الهي و از شعائر عرشي و خلاصه از بزرگترين و با منفعت ترين برنامه هايي است كه انسان مستطيع نسبت به آن مكلّف و مسؤول است. گردهمايي عظيمي كه قدرت و توان حلّ مشكلات دنياي اسلام را در همه زمينه ها دارد. 

برنامه بسيار مهمي كه مي تواند صفوف مسلمانان را بهم پيوند داده و از اين نيروي عظيمِ پراكنده، دست واحدي براي جهان اسلام واسلحه كوبنده اي عليه دشمنان دين بوجود بياورد.

در ادامه 14 كلام نوراني از اهل بيت (ع) درباره حج و مناسك آن در پي مي آيد.

1. از حضرت باقر (ع ) پرسيدند: براي چه حج خانه خدا را حج ناميده اند ؟ امام فرمود : فلاني حج گزارد،يعني رستگار شد.

2. امام علي بن الحسين زين العابدين (ع ) مي فرمايد: حج و عمره به جاي آوريد تا بدنهايتان به صحت و سلامت در آيد، و روزي شما وسيع شود، و خرج عيالتان مكفي گردد.

3. حضرت علي بن الحسين زين العابدين (ع ) مي فرمايد: زائر بيت الله آمرزيده مي شود، بهشت بر او واجب مي گردد، عمل را از سر مي گيرد و مال و عيالش محفوظ است.

4. رسول خدا (ص ) مي فرمايد: كسي كه دنيا و آخرت مي خواهد، به خانه خدا برود.

5. عبدالله بن فضل مي گويد: به حضرت صادق (ع ) عرضه داشتم : قرض زيادي به عهده دارم ، عائله مندم ،قدرت بر حج ندارم ، مرا دعائي بياموز امام فرمود : به دنبال هر نماز واجب بخوان : اللهم صل علي محمد و آل محمد و اقض عني دين الدنيا و دين الا خرة " خداوندا، درودت نثار محمد و آل محمد كن ، و دين دنيا و دين آخرت مرا ادا بنما " گفتم : دين دنيا برايم معلوم است ، دين آخرت چيست ؟ فرمود : دين آخرت حج است.

6. رسول خدا (ص ) : به قطاري از شتران كه حاجيان را براي زيارت خانه خدا مي برد، نظر فرمودند و گفتند قدمي برنمي دارند مگر اينكه براي آنان حسنه اي ثبت مي شود، و قدمي نمي نهند مگر اينكه گناهي از آنان محو مي گردد و چون از مناسك حج فارغ شدند، به آنان اعلام مي شود، بنايي را بنا كرده ايد، آن را خراب نكنيد، گناهان گذشته شما بخشيده شد، از حالا به بعد عمل نيك انجام دهيد.

7. امام باقر (ع ) مي فرمايد: كسي كه قرآن را در مكه ختم كند از دنيا نمي رود مگر آنكه پيامبرو همچنين جايگاه خود را در بهشت ببيند.

8. امام صادق (ع ) مي فرمايد: خداوند، به چيزي بهتر از خموشي و راه رفتن به سوي خانه اوعبادت نشده است.

9. امام باقر (ع ) مي فرمايد: خداوند حج و عمره اي كه مخارجش از مال حرام تأمين شده نمي پذيرد.

10. از اسحاق بن عمار روايت شده كه حضرت صادق (ع ) فرمود: اي اسحاق كسي كه يكبار خانه خدا را طواف كند، خداوندبراي او هزار حسنه ثبت مي كند، هزار سيئه محو مي نمايد، برايش هزار درجه قرار مي دهد، هزار درخت در بهشت مي كارد و ثواب آزاد كردن هزار بنده به او مرحمت مي فرمايد، چون به ملتزم برسد هشت در بهشت به روي او باز مي شود و به او مي گويند : از هر دري كه خواستي وارد شو اسحاق مي گويد : به حضرت عرضه داشتم اين همه براي كسي است كه خانه خدا را طواف كند ؟فرمود : آري ، آيا به ثوابي عظيم تر از اين تورا خبر ندهم ؟ گفتم : آري خبر دهيد فرمود : هر كس حاجتي از برادر مؤمنش برآورده كند، به اندازه ده طواف به او ثواب مي دهند.

11. امام باقر (ع ) مي فرمايد: يك نماز در مسجد الحرام بالاتر از صد هزار نماز در مساجد ديگر است.

12. امام صادق (ع ) مي فرمايد: هيچ مكان عبادتي نزد خدا محبوبتر از محل سعي نيست ، چرا كه در آنجاهر متكبر گردنكشي خاضع مي شود.

13. حضرت صادق (ع ) به ابن ابي يغفور فرمودند: در مسجد رسول خدا زياد نماز بخوان ، كه پيامبرخدا فرمودند : نماز در اين مسجد برابر هزار نماز است در مساجد ديگر مگر مسجدالحرام كه نماز در مسجد الحرام برابر هزار نماز در مسجد من است.

14. حضرت صادق (ع ) مي فرمايد: كسي كه حاجي را ملاقات كند و با او مصافحه نمايد، گويا بر حجر الاسود دست كشيده است.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.