پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج در اغلب استان‌ها

تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج در اغلب استان‌ها

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تکمیل ظرفیت کاروان ها در نیمی از استان ها گفت: ثبت نام حجاج از روند خوبی برخوردار بوده و دارندگان فیش  های حج تا پایان سال ۸۵ می‌توانند برای ظرفیتهای خالی باقیمانده ثبت نام کنند.

حمید محمدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این سؤال که آیا متقاضیان استان‌هایی که ظرفیت کاروان‌هایشان تکمیل شده می‌توانند از ظرفیت خالی در دیگر استان‌ها استفاده کنند؟ گفت: به تعداد کسانی که در استان‌ها ثبت نام می‌کنند کاروان اختصاص داده می‌شود، اما با این حال استان‌هایی بیش از ظرفیت و به صورت رزرو ثبت نام کرده‌اند و در نوبت هستند و اگر به این نتیجه برسیم که استان‌هایی ظرفیت خالی دارند ممکن است ثبت نام کنندگان را جابه‌جا کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به قرعه کشی مسکن حجاج همچنین گفت: برای همه کاروان‌ها، هتل اختصاص داده‌ایم و مشخص شده است که هر کاروان در کدام هتل در مکه مکرمه و مدینه منوره مستقر خواهد شد.

محمدی افزود: معاینات پزشکی و آموزش زائران نیز از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شده است.

وی در خصوص جلسات آموزشی زائران گفت: جلسات آموزشی که مدیران و روحانیون کاروان‌ها با حجاج خواهند داشت بیشتر به منظور آشنایی با مسائل فرهنگی، مناسک حج و مسائل اجرایی است که حجاج از ابتدا تا انتهای سفر با آن‌ها مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در کنار آموزش‌های کاروانی، آموزش‌های متمرکز نیز خواهیم داشت که به صورت استانی بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، افزود: تأکید می‌کنیم که حجاج حضور در جلسات آموزشی را جدی بگیرند زیرا هر چه دانسته‌هایشان نسبت به مسائل اجرایی بیشتر شود قطعاً راحت‌تر خواهند بود. 

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص مرکز پزشکی این سازمان گفت: مرکز پزشکی جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربه خود خدمات بسیار خوبی را به حجاج می‌دهد که برای انجام این امر دو بیمارستان در کنار درمانگاه هایمان در دو شهر مکه و مدینه داریم و مطب‌هایی در هتل‌های مختلف شهر مکه نیز خواهیم داشت تا بتوانیم خدمات سازماندهی و برنامه ریزی شده‌ای را به زائران کشورمان ارائه کنیم.

محمدی افزود: معاینات پزشکی به زودی آغاز می‌شود و پزشکی که متعلق به یک هتل خواهد بود از هم اکنون شناسنامه کامل درمانی یا سلامت زائرانش را در اختیار خواهد داشت و متناسب با آن در طول سفر هم برنامه ریزی خواهد کرد.

وی حداقل و حداکثر قیمت کاروان‌ها را از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام و تصریح کرد: دو عامل نوع پرواز به مدینه منوره یا جده و محل اسکان بر قیمت کاروان‌ها تأثیرگذار است و گرنه سایر خدمات نظیر بیمه پزشکی، خدمات حمل و نقل و دیگر خدمات برای همه زائران یکسان است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حجاج عزیز باید برای حضور و تشرف به حج، الزامات و مقدماتی را رعایت کنند از جمله اینکه اولاً در جلسات آموزشی شرکت مجدانه داشته باشند، ثانیاً مدارک لازم از جمله گذرنامه‌های خود را آماده کنند، گذرنامه‌ها باید از لحظه اعزام ۶ ماه اعتبار داشته باشد، بنابراین کسانی که اعتبار گذرنامه هایشان کمتر از ۶ ماه است به سرعت برای تمدید گذرنامه‌های خود اقدام کنند تا در زمان مقرر با مشکل مواجه نشوند.

محمدی در پاسخ به این سؤال که چه الزاماتی برای نقل و انتقال فیش‌های حج مورد توجه سازمان حج و زیارت است گفت: با توجه به آسیب شناسی هایی که در سازمان حج صورت گرفته است دستورالعمل خاصی برای نقل و انتقال فیش‌ها صادر کرده ایم  که اولویت‌های فراخوان شده و فیش‌های تا پایان سال ۸۵ قابلیت نقل و انتقال دارند و این افراد برای جلوگیری از ورود دلال‌ها و افراد سودجو باید از طریق دفاتر رسمی و مجاز زیارتی که زیر نظر سازمان حج و زیارت هستند مراجعه و کار خود را انجام دهند.

وی در خصوص اعزام زائران به عتبات در ماه مبارک رمضان نیز گفت: زائران عتبات ویژه ماه مبارک از ۱۷ خرداد اعزام خواهند شد، بسته‌ها و نوع سفر‌ها متفاوت است و مانند گذشته سفرهای ۷، ۱۰ و ۱۲ روزه خواهیم داشت و با توجه به اینکه این دوره از سفر‌ها در فصل گرما و در ایام روزه داری است و هزینه این دوره از سفر‌ها ۲۰ تا ۴۰ درصد کمتر است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: به زائران حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) توصیه و تأکید می‌کنیم که برای تشرف به عتبات عالیات از طریق کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت و دفاتر خدمات زیارتی که در سراسر کشور معرفی می‌شوند اقدام کنند و یا به سایت سازمان حج و زیارت مراجعه و ثبت نام کنند تا خیالشان از جهات مختلف راحت باشد.
محمدی گفت: چندی پیش مجموعه‌های غیرمجاز، گروهی ۴۰۰ نفره را از مشهد به عتبات برده و پس از پایان سفر هزینه هتل را پرداخت نکرده بودند که در نتیجه صاحبان هتل، گذرنامه این ۴۰۰ نفر را نزد خود گرو نگه داشته بودند و همچنین هزینه بازگشت و پرواز این زائران نیز پرداخت نشده بود که مشکلات زیادی برای آنان ایجاد کرد، اما با تلاش مسئولان در بخشهای مختلف آن‌ها به کشور برگردانده شدند، این در حالی است که هشدارهای لازم داده شده بود.

وی در پاسخ به این سؤال که علاقه‌مندان تشرف چگونه می‌توانند از قانونی بودن دفاتر اطمینان پیدا کنند؟ افزود: دفاتر زیارتی مجاز، دارای پروانه و لوح هستند و روی تابلوی ورودی آن‌ها عنوان دفاتر خدمات زیارتی با یک کد مشخص شده است ضمن آن که با مراجعه به سایت سازمان حج و زیارت می‌توان از صحت دفاتر با خبر شد، یا اینکه زائران عتبات از طریق سامانه حج و زیارت ثبت نام کنند و سفرهای معنوی خود را در کمال آرامش انجام دهند.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.