پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

طنين لبيك زايران استان تهران در ورزشگاه آزادي

طنين لبيك زايران استان تهران در ورزشگاه آزادي
سالن دوازده هزار نفري ورزشگاه آزادي تهران امروز جمعه شاهد حضور پرشور هزاران زايري بود كه از شهرهاي مختلف استان تهران براي برگزاري يك همايش آموزشي توجيهي درخصوص مناسك حج گردهم آمده بودند.

**هرچند مراسم رسما از ساعت 9 صبح آغاز شد اما صدها زاير مشتاق قبل از ساعت مقرر و در قالب كاروان هاي زيارتي ؛ خود را به استاديوم 12 هزار نفري رسانده بودند.

**حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكر نماينده ولي فقيه درامور حج وزيارت و سرپرست حجاج ايراني سخنران اصلي اين همايش بود كه در آغاز سخنانش با گراميداشت ياد و خاطره شهداي منا ؛ از حضارخواست تا به احترام اين شهدا قيام كرده و با ذكر فاتحه اي ياد وخاطره شهداي مظلوم منا را گرامي دارند.

** سرپرست زايران ايراني خانه خدا سخنان مهمي درباره اقدامات انجام شده از سوي بعثه مقام معظم رهبري و دستگاههاي اجرايي برگزار كننده حج ايراد كرد و بخشي از سخنان خود را به توصيه هاي اخلاقي به زايران اختصاص داد.

** وي با طرح پرسش هايي مبني بر اينكه به عنوان يك زاير در اين سفر از خداوند متعال به عنوان ميزبان چه بخواهيم ؟ نشانه حج مقبول چيست ؟ به زايران گفت : براساس روايات وارد شده از معصومين ؛ حج مقبول حجي است كه رفتار و اعمال و كردار زاير قبل و بعاز د آن با هم تفاوت كرده باشد.

** حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكربه زايران توصيه كرد كه لحظه به لحظه اين سفر را قدربدانند و با انس بيشتر با قرآن ؛ براي كسب معارف و ايجاد تحول معنوي در خود تلاش كنند.

** نمادي از كعبه ؛ حجر اسماعيل و مقام ابراهيم و نيز كمي آن طرف تر از مركز سالن ؛ محلي شبيه سعي بين صفا و مروه قرار داده شده بود.

** حجت الاسلام والمسلمين مظلومي معاون امور فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري در بخشي از اين همايش ؛ به آموزش تئوري و عملي عمره تمتع براي زايران پرداخت.

** وي نحوه لبيك گفتن ؛ طواف ؛ نماز طواف ؛ سعي صفا و مروه و تقصير و اعمال مربوط به عمره تمتع را به شركت كنندگان آموزش داد.

** مرتضي طاهري مداح نام آشناي كشورمان نيز در اين مراسم به مناسبت حج ابراهيمي مديحه سرايي كرد و بخشي از اشعارش را به مدح امام زمان (عج) به عنوان اميرالحاج اختصاص داد و مداحي خويش را با دعا براي مدافعان حرم اهل بيت به پايان برد.

** " حج نمايش كاملي از تعاليم دين مبين اسلام است " و " حج ؛ آرزوي دينداران ؛ بهشت زائران و فرصت صالحان است " برگرفته از سخنان امام امت(ره) و مقام معظم رهبري در كنار تصاوير اين دو بزرگوار در كنار جايگاه قرار داده شده بود.

** بيش از يكصد نفر از زايران زن و مرد در حاليكه لباس احرام به تن داشتند ؛ به صورت نمادين مناسك عمره تمتع را در سالن اجرا كردند كه در حاشيه اين مراسم بسياري از زايران از اين اقدام آموزشي بسيار ابراز رضايت كردند.

** بازار گرفتن عكس هاي سلفي با كعبه نمادين و ديگر زايران داغ بود و بسياري از زايران لحظه لحظه اين مراسم را با تلفن هاي همراه و هوشمند خود ثبت و ضبط كردند.

** نصب تصاويري از اماكن مقدسه مكه مكرمه و مدينه منوره و نيز پارچه نوشته هايي از سخنان بزرگان و معصومين (عليهم السلام) در اهميت و فضليت حج جلوه خاصي به سالن بخشيده بود.

** حضور خبرنگاران شبكه هاي مختلف سيماي جمهوري اسلامي ايران و نيز نمايندگاني از رسانه هاي خبري كشور كاملا مشهود بود و در حاشيه اين مراسم خبرنگاران با مسئولان بعثه مقام معظم رهبري ؛ حج و زيارت و نيروي انتظامي مصاحبه كردند.

** «از امام رضا(ع) خواستم همه زائران بيت الله الحرام حجي مقبول داشته باشند» اين اشاره بانوي 64 ساله اي بود كه به سمت جايگاه بانوان درحركت بود و مي گفت ديشب از زيارت امام رضا(ع) بازگشتم تا امروز در اين مراسم شركت كنم. حس وصف ناپذيري است. با لبخند مي گفت در حج دعا مي كنيم كه جمهوري اسلامي ايران پيروز باشد وهمه جوانان عاقبت به خير شوند.

** شرافت پيما مدير كارواني از تهران با ظرفيت 135 نفرشامل 71 زائر زن و 64 زائر مرد، در حال حركت به سمت محل برگزاري همايش، مي گفت: معمولا ميانگين سن زائران در حج تمتع بالاست اما جوان ها كمك مي كنند و تمام زحمت هاي اين كار هم شيريني و حلاوت خاص خود را دارد. وي اضافه كرد در كاروانش دختر خانمي 15 ساله است كه با خانواده راهي اين سفر شده و مسن ترين زائر كاروان هم آقايي 80 ساله است. شايعات و صحبت ها كنار رفته وقتي زائران با اين شرايط سني و سختي آماده حضور در اين مناسك مهم هستند خودش يك نوع اعلام آمادگي و مجاهدت است.

** راهنمايان زائران در نقاط مختلف اطراف سالن 12 هزار نفري آزادي از همان ساعات اوليه مستقر بودند و با رويي گشاده زائران را به قسمت ورودي هاي خواهران و برادران براي شركت در مراسم هدايت مي كردند.

**از دور به پيرمردي نگاه مي كردم كه يك دست عصا و در دست ديگر تسبيح داشت با گروهي از سمت پاركينگ خودروها عازم محل برگزاري مراسم بود با اينكه نمي توانست پا به پاي آنها برود اما تلاش مي كرد عقب نيفتد.

**صفت اله نجفي پيرمرد ديگري 81 سال سن داشت و خيلي سخت راه مي رفت و پس از چند گام مي ايستاد. مي گفت اميدوارم اعمالم را به خوبي انجام دهم، هيچ نگراني ندارم، دخترم همراهم هست و به نيابت از مادرش كه از دنيا رفته در حج حاضر مي شود.

** همه كاروان ها تابلوهايي در دست داشتند تا زائران پشت سر آنها حركت كنند. برخي كاروان ها نيز از نمادهايي يك شكل استفاده مي كردند؛ زائران برخي كاروان ها با كلاه هاي يكدست و يك شكل و برخي ديگر با شال هاي يك رنگ به سمت محل برگزاري حركت مي كردند كه البته كار را براي مجريان و برگزار كنندگان اين همايش براي گردهم آوردن اعضاي يك كاروان و استقرار آنان در جاي مخصوص آسان كرده بود.

**گوهري يكي ديگر از مديران كارواني كه زائران خود را براي شركت در اين مراسم آورده بود، مي گفت چند زوج در كاروان ما هستند كه تازه ازدواج كردند و براي ماه عسل به حج مشرف مي شوند. در هفته هاي اخير دغدغه زائران بيشتر حاشيه هايي بود كه در شبكه هاي اجتماعي ايجاد ميشد. هرچند توصيه هاي نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج در رسانه ها باعث شد مردم آگاهي پيدا كنند و با اطمينان قلبي ازجانب «اميرالحاج» ايران و بدون توجه به اين حاشيه ها براي انجام اين سفر معنوي آماده شوند . بايد بدانيم به كشوري مي رويم كه قوانين و مقررات متفاوتي با ما دارد كه بايد رعايت كنيم و آنها هم وظيفه دارند به مهمانان نهايت احترام را بگذارند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.