پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

گفنگوی ویژه آقای فرهمند رییس ستاد مدینه منوره با خبرنگار اعزامی حج نیوز

گفنگوی ویژه آقای فرهمند رییس ستاد مدینه منوره با  خبرنگار اعزامی حج نیوز
گفنگوی ویژه آقای فرهمند رییس ستاد مدینه منوره با  خبرنگار اعزامی حج نیوز
اشاره : نوآوری ،انسجام و نظم وکیفیت مطلوب از جمله شاخص های برجسته طرح های جدید سازمان حج و زیارت در حج تمتع سال 91 می باشد.در راستای اطلاع از فعالیت ستاد مرکزی مدینه منوره  و میزان خدمات رفاهی ارائه شده به زائران و همچنین آشنایی با برنامه ها و طرح های جدید سازمان حج و زیارت جهت رفاه حال زائران ایرانی بیت الله الحرام گفتگوی کوتاهی با آقای نصرالله فرهمند رییس ستاد مرکزی مدینه انجام داده ایم که بشرح زیر از نظر می گذرد.
س: حجاج ایرانی خانه خدا مستقر در مدینه در چه مناطق و هتل هایی اسکان داده شده اند و نحوه خدمات رسانی به آنان بویژه موضوع تغذیه حجاج را چگونه ارزیابی می کنید. 
فرهمند: تمامی زائران ایرانی در مدینه منوره در 35 هتل منطقه مرکزی و یک هتل در خارج از منطقه مذکور اسکان داده می شوند، هتل های ما به نسبت حریم نبوی در جهت های شمالی ،جنوب  وغرب قرار دارند.از سویی مجهزترین و بهترین هتل های مدینه منوره در اختیاز زائران ایرانی بیت الله الحرام قرار گرفته است.
در خصوص تغذیه و تدارکات ، براساس برآوردهای انجام شده در راستای ارائه تغدیه و خدمات تدارکاتی مناسب به زائران تقریبا 95 کالا خریداری و انبار شده  که حدود 50% آنها از ایران وارد شده .در حال حاضر بهترین مواد عذایی جهت تغذیه حجاج ایرانی بیت الله الحرام مانند گوشت گرم و ذبح شده در گشتارگاه مدینه،برنج ،مواد خشک ،حبوبات و سبزیجات تهیه و در اختیار آشپزخانه ها و هتل ها قرار گرفته است ،تا ان شالله بتوانیم در حج سال جاری باتوجه به واگذاری و تقسیم کار در مناطق سه گانه هم سرعت عمل و هم هماهنگی در بالاترین و بهترین حد قرار دارد .
با اجرای طرح مدیر مجموعه و طرح مدیر مناطق مراجعه زائر به ستاد به صفر رسیده و مراجعه مدیران کاروان ها نیز به همین شکل مگر در شرایط خاص که خارج از حوزه اختیارات مدیران مناطق باشد.بحمدااله برای سهولت کار روند تصمیم گیری در مناطق انجام می شود.
س:در روند فعالیت های ستاد در ابعاد گوناگون اعم از نظم ،انسجام و خدمات رسانی به نسبت سال های گذشته چه تحولی ملموسی ایجاد شده است؟ 
 فرهمند:تفاوت های حج تمتع سال 91 با سال های گذشته را می توان در چند نکته مهم خلاصه نمود.
1)تمرکز زیارت دوره : در حج تمتع سال 91 روزانه 40 دستکاه اتوبوس مجهز و با شرایط بهتر براساس برنامه ریزی های انجام شده در ساعات صبح  حجاج ایرانی وارد شده به مدینه منوره را جهت انجام زیارت دوره جابجا می کنند که این اقدام باعث کاهش حجم کار عوامل اجرایی کاروان ها،رفاه حال زائران و رضایت آنان گردیده است.
2)برخلاف سال های گذشته برای خروج زائر از مدینه به سمت مکه مکرمه ،اتوبوس های انتقال زائرین را در مقابل هتل ها به مدیران کاروان ها تحویل میدهند و همانند سال های پیش دیگر نیازی به مراجعه به ترمینال جهت دریافت اتوبوس ندارند.
3) استفاده از ظروف چینی و قاشق های استیل بجای یکبار ظروف مصرف ومراقبت شدید در هتل های محل استقرار حجاج و دقت مدیران در راستای رعایت اصول بهداشتی و حفظ سلامت زائران
4)تمرکز درمانگاههای پزشکی (مطلب های هتل ها بصورت متمرکز) از جمله مزایای این طرح است که پزشک در هر ساعتی از روز در دسترس زائران باشد.
5)خرید میوه مورد نیاز روزانه توسط مناطق از توزیع کنندگان معروف و عدم مراجعه مستقیم مدیران کاروان ها به بازار جهت تهیه میوه .این اقدام هم باعث افزایش کیفیت و نیز تهیه و خرید میوه با شرایط مناسب و صرفه جویی در وقت و هزینه ها گردیده است. 
س:جناب آقای فرهمند رفتار ماموران و مسئولان عربستان را با زائران ایرانی چگونه ارزیابی می کنید و آیا در حال حاضر مشکلی برای زائران کشورمان در فرودگاه مدینه رخ داده است؟
فرهمند: تاکنون بحمدالله در فرودگاه مدینه هیچ مشکلی برای زائران ایرانی بوجود نیامده است و رفتار ماموران عربستان نیز تاکنون کاملاً محترمانه بوده است.
س:تاکنون چه تعداد زائر ایرانی بیت الله الحرام و در قالب چند کاروان از طریق فرودگاه مدینه و جده وارد عربستان شده اند؟
تا تاریخ 14 مهرماه جمع ورودی زائر و عوامل کاروان ها به فرودگاه مدینه 8909 نفر در قالب 59 کاروان و جمع ورودی ستادی 1421 نفر بوده است. همچنین تا مورخ 14/7/91 مجموعا 25 پرواز به مدینه داشته ایم که 12 مورد آن توسط شرکت ماهان و 13 پرواز هم توسط شرکت ایران ایرانجام شده است.لازم به یادآوری است تعاد کاروان های ورود به مدینه از جده در حدود 114 کاروان می باشند.
مجید عبداللهی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.