پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بازار داغ ارتباطات تصويري در مكه مكرمه؛ امكان ارتباط روزانه زائران، آرامش آنها را دوچندان كرده است

بازار داغ ارتباطات تصويري در مكه مكرمه؛  امكان ارتباط روزانه زائران، آرامش آنها را دوچندان كرده است

وقتي عازم سفر هستي، اولين چيزي كه آن را تحت الشعاع قرار مي دهد نگراني اعضاي خانواده و نزديكان است، بويژه وقتي كه سفري طولاني در پيش داشته باشي.

شايد در سال هاي نه چندان دور اين نگراني ها بيش از پيش، نمود پيدا مي كرد و مطلع شدن از حال نزديكان و به همان نسبت اطلاع آنان از شرايط مسافرشان دغدغه اي اجتناب ناپذير بود.

اين روزها موج گسترده اي از يك سفر معنوي و تاريخي، مختص بيش از 86 هزار ايراني، ذهن ميليون ها ايراني ديگر را مشغول كرده است؛ «حج تمتع».

بخشي از اين نگراني خانواده ها نشات گرفته از تبليغاتي منفي است كه دست هايي پنهان و پيدا در ماه هاي گذشته به كار افتاد تا مسير حج باز نشود و از هر حربه اي اعم از انتشار فيلم هاي خلاف واقع در فضاي مجازي تا دروغ پردازي هاي خبري بهره گرفتند تا با تاثير بر زائران و خانواده ها و ايجاد رعب و وحشت، ‌داستان انصراف و تعطيلي حج كليد بخورد.

پروژه تعطيلي حج توفيقي پيدا نكرد و با ورود اولين گروه هاي زائران به سرزمين وحي همان حربه فضاي مجازي مانعي بر سر راه ادامه اين دروغ پردازي ها شد.

فاصله ها ميان مسافران و خانواده ها، اين روزها كوتاه شده و باران مخابره فيلم و عكس با بهره گيري از تكنولوژي هاي روز، هر ساعت آخرين وضعيت و شرايط زائران ايراني را منعكس مي كند.

اگر در سال هاي قبل محدوديت هايي در برخي اماكن زيارتي عربستان براي كشورهاي مختلف از جمله ايران حتي براي گرفتن عكس وجود داشت، اما امروز زائران كشورهاي مختلف از جمله ايران ضمن توجه و رعايت حدود قانوني كشور ميزبان به طور زنده و روي شبكه هاي مجازي فيلم هايي از اماكن مقدس از جمله مسجدالحرام، مسجد النبي، بقيع و ساير اماكن زيارتي منتشر مي كنند.

اين روزها در مكه مكرمه، بازار مكالمه زنده زائران داغ است و لابي هتل ها مملو از زائراني است كه در ساعت فراغت خود با بهره گيري از نرم افزارهاي مختلف در ارتباط با نزديكان خود هستند و آخرين شرايط خود و زائران را تشريح كرده و از حال هم با خبر مي شوند.

وقتي دقايقي در اين قسمت ها توقف كني انواع و اقسام ابراز احساسات را شاهد خواهي بود كه ميان زائران و عزيزانشان رد و بدل مي شود، پير و جوان يا زن و مرد هم ندارد؛ برخي به شكل گروهي و عده اي هم در گوشه اي ديگر به شكل انفرادي در حال گفت و گو هستند.

پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها جوياي احوال نوه ها و فرزندان هستند، پدر و مادرها با فرزندان صحبت مي كنند، برخي زائران بزرگ ترهاي خود را از نگراني در مي آورند، برخي اوضاع و شرايط زائران را تشريح مي كنند و عده اي از لذت زيارت و فضاي معنوي حاكم مي گويند.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.