پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

به مناسب سالروز شهادت امام محمد تقی(ع)؛

اندیشه های روشنگرانه جواد الائمه(ع)؛ تعالی بخش آموزه های الهی

اندیشه های روشنگرانه جواد الائمه(ع)؛ تعالی بخش آموزه های الهی

29 ذیقعده سالروز شهادت امام محمد تقی(ع) نهمین پیشوای شیعیان جهان است. امام همامی که به عنوان پاسدار حریم وحی از تفسیرهای نادرست و غیر عقلانی آیه های قرآن جلوگیری کرد و با انتقال مفاهیم زندگی بخش اسلام به مسلمانان، آنها را به طرف درک و فهم صحیح آموزه های دینی و الهی رهنمون ساخت.

امام جواد(ع) نهمین پیشوای شیعیان در دوره ای عهده دار مسوولیت سنگین امامت شد که جامعه مسلمانان در عرصه های سیاسی و اجتماعی گرفتار چالش های عمیق عقیدتی و درگیری های مختلف بود. از آغاز رسالت حضرت محمد(ص) خطر انحراف فکری، بزرگترین تهدید کننده جهان اسلام به شمار می رفت و به همین جهت رسول اکرم(ص) هنگام رحلت، کتاب و عترت را به عنوان میزان و ملاک ایمان صحیح در میان امت خویش به امانت گذاشتند. 


جواد الائمه(ع) با وجود محدودیت هایی که از طرف دستگاه خلافت مامون و معتصم عباسی اعمال می شد با تعیین نمایندگانی در سراسر جهان اسلام، ارتباط خود را با شیعیان حفظ کرد و کارگزارانی به منطقه های مختلف فرستاد و با ارشاد و روشنگری های گسترده از تجزیه و تفرقه مسلمانان جلوگیری کرد و با هدایت پیروان خویش در برابر فرقه های انحرافی، آنها را به طرف مسیر حق و حقیقت رهنمون ساخت. 

نهمین امام شیعیان(ع) در حدیثی در ارتباط با جایگاه رسالت و امامت در ارشاد مسلمانان می فرماید: «خداوند پیش از هر چیز نور پیامبر(ص)، علی و فاطمه(ع) را خلق کرد. سپس اشیاء و موجودهای دیگر را آفرید و اطاعت اهل بیت(ع) را بر آنان واجب کرد و امور آنها را در اختیار اهل بیت(ع) قرار داد، بنابراین فقط آنان حق دارند چیزی را حلال و چیزی را حرام کنند و حلال و حرام ایشان نیز به اذن و اراده خداوند است.» 

سرانجام امام جواد(ع) در 220 هجری در 25 سالگی به دستور معتصم عباسی مسموم شد و به شهادت رسید. پیکر مطهر نهمین پیشوای شیعیان در کاظمین عراق به خاک سپرده شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.