پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماينده سازمان حج و زيارت در عراق پيش‌بيني كرد:

حضور 25 هزار زائر ايراني در عتبات به مناسبت عرفه

حضور 25 هزار زائر ايراني در عتبات به مناسبت عرفه

نماينده سازمان حج و زيارت در عراق از پيش‌بيني اضافه شدن روزانه بيش از 4 هزار نفر تا روز عرفه به جمعيت زائران ايراني در عتبات خبر داد و آمادگي اين سازمان براي پذيرش همه علاقه‌مندان در آيين‌هاي دعاي عرفه در شهرهاي كربلا، نجف، سامرا و كاظمين را اعلام كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، سيدمرتضي حسيني  گفت: بزرگ‌ترين اجتماع ايرانيان در عتبات، ايام اربعين است؛ به گونه‌اي كه در سال 95 بيش از 2 ميليون و 400 هزار نفر به پياده‌روي و زيارت اربعين آمدند. اين تعداد در سال‌ جاري، حتماً بيش‌تر خواهد شد؛ چرا كه اقبال ايرانيان نسبت به اين حركت تاريخي در حال اضافه شدن است. به نحوي كه پيش‌بيني ستاد مركزي اربعين در وزارت كشور و مجموعه كساني كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند، اين است كه امسال حدود 3 ميليون نفر در پياده‌روي اربعين شركت خواهند كرد.

نماينده سازمان حج و زيارت در عراق خاطرنشان كرد: بعد از پياده‌روي اربعين، استحباب خواندن دعاي عرفه در كربلا از موضوعاتي است كه مورد استقبال مردم كشورمان واقع مي‌شود. پيش‌بيني ما اين است كه هر روز منتهي به عرفه، بالغ بر 100 كاروان به زائران ايراني در عتبات اضافه شود كه با احتساب 6 روز (از 4 تا 9 شهريور) بيش از 25 هزار زائر در عتبات عاليات خواهند بود.
وي با بيان اينكه از امروز (چهارم شهريور) اعزام‌هاي عرفه‌اي شروع شده است، ادامه داد: بخشي از اين زائران، طبق تقويم و برنامه زيارتي‌شان در كربلا مقيم‌اند و دعاي عرفه را در اين شهر مقدس مي‌خوانند. عده‌اي نيز در نجف اشرف هستند كه به نظر مي‌رسد بيش از نيمي از زائران، دعاي عرفه را در كربلاي معلي بخوانند.
حسيني با اشاره به زائراني كه در نجف هستند، گفت: مراسم دعاي عرفه براي بخش عمده زائران مقيم در نجف در مسجد كوفه برنامه‌ريزي شده و دعا در كربلا، در سرداب حضرت عباس عليه‌السلام و سرداب حرم امام حسين عليه‌السلام خوانده مي‌شود. اما اگر بخشي از زائران نجف، اصرار بر حضور در كربلا داشته باشند، خيمه‌گاه حسيني را براي اين موضوع هماهنگ كرده ايم.
نماينده سازمان حج و زيارت در عراق تأكيد كرد: آمادگي داريم تا صبح روز عرفه، زائران نجف را با حدود 100 دستگاه اتوبوس به كربلا بياوريم. آن‌ها صبح جمعه اعزام شده، عصر پس از برگزاري دعاي عرفه به نجف برمي‌گردند. براي اين منظور با استانداري، پليس و امنيت در كربلا هماهنگي‌هاي لازم به عمل آمده است. همچنين در خصوص ارائه خدمات بهداشتي و درماني و تسهيل ترددها با مسئولين عراقي و استانداري كربلا مذاكرات لازم انجام شده. همچنين بخش‌هاي دفاع مدني و آتش‌نشاني كربلا در روز عرفه براي خدمت‌رساني به زائران ايراني در آمادگي كامل بسر مي‌برند.
حسيني با اشاره به تنوع كاروان‌هاي غيررسمي گفت: افرادي به صورت شخصي و انفرادي به زيارت مي‌آيند كه هيچ كس آن‌ها را راهبري نمي‌كند و تردد و اسكانشان به عهده خودشان است. سه قسم كاروان هم هستند كه به صورت غيررسمي عازم عتبات مي‌شوند.
نماينده سازمان حج و زيارت در عراق گفت: بخشي از اين كاروان‌ها با كارگزاران قديمي سازمان حج به عتبات سفر مي‌كنند كه نسبتا با مقررات و استانداردها آشناهستند. گروه دوم، كاروان‌هايي هستند كه از طريق دفاتر سياحتي وابسته به سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي اعزام مي‌شوند و سعي مي‌كنند شكايتي در زائر به وجود نياورند؛ هرچند بعضا استانداردها را رعايت نكنند. اما گروه سوم، كاروان‌دارهاي غيرمسئولي هستند كه در مغازه‌ها و هيئت‌ها به جذب زائر اقدام مي‌كنند. آن‌ها زائران را آزار مي‌دهند و اگرچه به ظاهر ارزان‌ترند، اما هزينه بيش‌تري در طول سفر از زائر دريافت مي‌كنند. خدمات آن‌ها، خوب و شايسته و در شأن زائر نيست. مواد اوليه غذايي اين كاروان‌ها، پَست و بي‌كيفيت است يا در محل‌هاي كاملا غيربهداشتي طبخ مي‌شود. از نظر اسكان هم، زائرانشان را در نقاط نامناسب جا مي‌دهند كه اغلب باعث شكايت مردم مي‌شوند. سازمان حج و زيارت به عنوان متولي امور زائرين ايراني خارج از كشور سعي مي‌كند اين كاروان‌ها را شناسايي كرده و به مراجع ذي‌صلاح معرفي كند.محمدي خبرنگار بعثه ۹۶:
حسيني در پايان با اعلام اين‌كه مراسم‌هاي حرم حضرت عباس عليه‌السلام و شركت در دعاي عرفه براي عموم زائران آزاد است گفت: جلسات مختلفي در كنسولگري جمهوري اسلامي در كربلا و استانداري كربلا برگزار شده و در ارتباط با محدوديت‌هايي كه براي عبور و مرور زائران به خاطر شلوغي كربلا به وجود مي‌آيد، تصميم‌هايي گرفته‌ايم تا زائران عزيز كشورمان در تراكم جمعيت روزهاي منتهي به روز عرفه آسيب نبيند.
يادآور مي‌شود، مراسم دعاي عرفه روز جمعه نهم ذي‌الحجه (به افق عراق) در شهرهاي كربلا و نجف برگزار مي‌شود. عرفه‌خوانان كربلا، حاج محمدرضا غلامرضازاده و حاج محمدرضا طاهري و عرفه‌خوان نجف اشرف در مسجد كوفه، حجت‌الاسلام اويسي خواهد بود.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.