پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

ایرانیان ،منظم ترین و تشکیلاتی ترین حج جهان را دارند

ایرانیان ،منظم ترین و تشکیلاتی ترین حج جهان را دارند
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج نیوز،آشپزخانه‌هاي مركزي الدخيل و زين در مدينه منوره و آشپزخانه‌هاي مركزي ابوجدائل و قحطاني در مكه مكرمه روزانه به صورت متمركز بيش از ۸۵ هزار پرس غذاي زائران ايراني را تهيه مي‌كنند. به اين ترتيب است كه كارگزاران حج جمهوري اسلامي ايران عنوان تشكيلاتي‌ترين دستگاه را در قياس با ساير كشورها از آن خود كرده‌اند.
زائران افغاني و پاكستاني بدون آنكه كاروانشان تعهدي به تامين غذا براي آنها داشته باشد، مجبور هستند به طور فردي مواد غذايي مورد نياز خود را از بازار و عمدتا از دست‌روشان كنار خيابان تهيه كنند. كه اين امر باعث آلودگي سطح شهر و همچنين انتقال انواع بيماري مي‌شود. كارگزاران عراقي نيز براي يك سفر ۱۲ روزه به عربستان براي انجام اعمال عمره مفرده كه شش روز آن در مدينه و بقيه در مكه مي‌گذرد، از هر زائر ۱۲۰۰ دلار دريافت مي‌كنند. تامين غذاي زائران عراقي نيز چنين است كه كارگزار به زائر، براي تهيه غذاي بين راهي كوپن مي‌دهد اما ايران اولين كشور اسلامي است كه هر سه وعده غذايي را به صورت سازمان‌يافته براي زائران تامين مي‌كند.
زائران بنگلادشي هم كه در اقامتگاه‌هايشان به صورت شيفتي مي‌خوابند، زمان خواب را به سه شيفت هشت ساعته تقسيم مي‌كنند. به عبارت ديگر سرانه فضاي خواب براي هر سه زائر بنگلادشي فقط يك جا است و از نظر غذا هم مديران تورهايشان تعهدي در قبال آنها ندارند. اين گزارش مي‌افزايد: بعد از نماز ظهر مسجد النبي (ص) زائران از كشورهاي مختلف براي گرفتن غذايي كه به صورت رايگان و در فضاي مسقف جنب قبرستان بقيع توزيع مي‌شود، مي‌دوند.
اين غذا در فرهنگ عام عربستان تحت عنوان «غذاي سبيل» ناميده مي‌شود. بلافاصله بعد از اتمام نماز ظهر، زائران با مليت‌هاي مختلف اعم از آفريقايي، هندي و حتي عربستاني به سوي محل توزيع اين غذا مي‌دوند و صفي طولاني تشكيل مي‌شود. از هر مليتي در اين صف طولاني ديده مي‌شود اما زائران ايراني در صف «غذاي سبيل» غايب هستند؛ اين غيبت هم بيشتر به اين برمي‌گردد كه در محل اقامتگاه‌هاي زائران ايراني غذاي بهداشتي و در محل سالن غذاخوري توزيع مي‌شود و زائران كشورمان ديگر نيازي به غذاي سبيل ندارند. اين درحاليست كه بعد از نماز ظهر مسجد النبي (ص)، فضاي مسقف جنب بقيع به محل غذاخوري زائراني تبديل مي‌شود كه زمين، سفره‌شان شده و غذاي سبيل تناول مي‌كنند و پس از صرف غذا، صحنه‌اي ناخوشايند از ته مانده‌هاي غذا در اين فضا پديد مي‌آيد.
مرور وضعيت تامين غذاي زائران كشورهاي مختلف، خدمتي كه خادمان ضيوف‌الرحمن در آشپزخانه‌هاي مركزي الدخيل و زين در مدينه منوره و آشپزخانه‌هاي مركزي ابوجدائل و قحطاني در مكه مكرمه به زائران ايراني انجام مي‌دهند را ستودني‌تر مي‌نمايد. اين آشپزخانه‌‌هاي مركزي شامل بخش‌هايي اعم از انبار مواد غذايي، سالن آماده‌سازي و تخته‌كاري، سالن پخت كباب با ماشين كباب‌پز، سالن آماده‌سازي سبزيجات، سالن پخت برنج و سالن‌هاي تهيه خورشت و سوپ هستند كه خادمان ضيوف‌الرحمن در آنها در قالب گروه‌هاي كاري اداري، گروه برنج، گروه آماده‌سازي، گروه خورشت و گروه سوپ و دورچين به فعاليت شبانه‌روزي مي‌پردازند و كليه نيروهاي فعال در فرآيند طبخ غذا داراي مليت ايراني هستند.
روابط عمومی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.