پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت: رضایتمندی قاطبه حجاج ایرانی از حج ۹۶

رئیس سازمان حج و زیارت: رضایتمندی قاطبه حجاج ایرانی از حج ۹۶

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: توافقاتی که در خصوص خدمات به حجاج با عربستان داشتیم انجام شد، اما بعضاً مواردی جزیی در امور اجرایی پیش می‌آمد که با مکاتباتی که با مسئولین حج عربستان داشتیم حل شد.

حمید محمدی افزود: علیرغم به ورود دیرهنگام ایران به عملیات حج ۹۶ و فرصت کم برای فراهم کردن مقدمات حج و اینکه پیش بینی بعضی از مشکلات می‌شد، اما با عنایت خاص خدا حج بسیار خوب و عزتمندانه انجام شد و این را می‌شود از رضایتمندی قاطبه زائران متوجه شد.

وی با بیان اینکه تعداد حجاجی که تا پایان امروز به وطن باز می‌گردند به ۴۹ هزار تن خواهد رسید، گفت: ۲۷ هزار نفر از حجاج که همچنان در مکه مکرمه هستند تا ۳۰ شهریور به کشور مراجعت می‌کنند و در حدود ۱۰ هزار حاجی دیگری که مربوط به پروازهای مدینه هستند تا ۵ مهر به ایران باز می‌گردند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سازمان حج، بعثه مقام معظم رهبری و مرکز پزشکی حج و زیارت آنچه در توان داشتند به نحو احسن انجام دادند تا رضایت کامل حجاج جلب شود، افزود: به لطف خدا همه توافقاتی که با عربستان داشتیم انجام شد، اما بعضاً مواردی جزیی در امور اجرایی پیش می‌آمد که با مکاتباتی که با وزارت حج عربستان داشتیم حل شد و در مجموع تعامل مسئولین حج عربستان درخصوص ارائه خدمات به حجاج ایرانی خوب بود.

محمدی با اشاره به زمان کوتاه ایران برای برنامه ریزی و سازماندهی اعزام حجاج به اقدامات ویژه‌ای که امسال برای اولین بار در عملیات حج انجام شد اشاره کرد و افزود: یکی مورد در خصوص مچ بندهای راهنما بود که همه حجاج این مچ بند‌ها را در اختیار داشتند و منافع زیادی داشت، زیرا هم از نظر روانی موجب دلگرمی حجاج می‌شد و دوم اینکه با توجه به تعداد راهنماهای ایرانی، خود حجاج با این مچ بند‌ها تبدیل به یک راهنما می‌شدند و با عنایت به اینکه اکثر زائران میانگین سنی شان بالاست اگر کسی نیاز به کمک داشت از طریق این مچ بند‌ها به راهنمایی و کمک او می‌شتافتند.

وی گفت: ما از طریق این مچ بند‌ها خیلی سریعتر و راحت‌تر می‌توانستیم حجاجی را که مسیرشان را گم کرده بودند به کاروان‌ها و مسیرشان برگردانیم و همچنین کمک بسیاری می‌کرد که تعداد افراد گمشده به شدت پایین بیاید در نتیجه تعداد حجاج گمشده امسال ایران بسیار کم بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اسکان حجاج در چادرهای عرفات افزود: امسال اولین بار بود که از چادر‌ها در سرزمین عرفات استفاده می‌کردیم و چه از نظر شکلی و چه از نظر سیستم خنک کننده داخل چادر‌ها به نسبت سال‌های قبل بسیار متفاوت بود و زمینه خوبی برای آرامش و آسایش حجاجمان فراهم می‌کرد.

محمدی افزود: مرکز پزشکی حج و زیارت نیز هم در عرفات و هم در منا دارای بیمارستان‌های صحرایی بود و برای مقابله با گرما زدگی حجاج تونل‌های سردی را برای کسانی که دچار گرمازدگی می‌شدند تعبیه کرده بودند که حجاج با قرار گرفتن در این تونل‌ها از آسیب جدی در امان بودند.

وی با اشاره به بحث زمانبندی مناسک حج امسال افزود: با توجه به اینکه یکی از نگرانی‌های ما و همه حجاج بحث جمرات بود، امسال با هماهنگی وزارت حج عربستان برای همه امور حجاج ایرانی به خصوص ایام تشریق زمانبندی بسیار دقیقی انجام شد و طبق همان زمانبندی هم کاروان‌ها در روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم ذیحجه از مسیرهای اختصاصی تعیین شده به جمرات عزیمت کردند و طی زمانبندی بسیار منظم و بدون هیچ مشکلی بعد از به جا آوردن اعمال برگشتند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.