پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

شعار حج ۹۶ محقق شد

شعار حج ۹۶ محقق شد
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از تحقق شعار حج امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به نقل از ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی عصر امروز شنبه ۲۵ شهریور ماه، به کشور بازگشت. وی طی نشستی خبری با اصحاب رسانه در فرودگاه امام خمینی(ره) به تشریح روند برگزاری حج تمتع و ارائه گزارش از وضعیت حجاج ایرانی پرداخت و اعلام کرد: حجاج امسال توانستند حجشان را عزتمندانه و در حد عالی و مقبول انجام دهند. امروز جمعیت زائر ما در مکه ۲۳ هزار نفر است یعنی ۶۰ درصد حجاج به کشور بازگشتند.

وی افزود: امسال توانستیم تدابیر مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی و سایر دست اندرکاران حج را اجرایی کنیم و شعار حج امسال که شامل «حج؛ معنویت، اقتدار ملی و همبستگی اسلامی» بود، محقق شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: وقتی به مسجد النبی و مسجد‌الحرام می‌رفتم می‌دیدم که منویات مقام معظم رهبری توسط حجاج به اجرا گذاشته شده و زائران در جوار حرم نبوی و کعبه مکرمه مشغول اقامه نماز شب و حضور در نماز جماعت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: دعاهای کمیل امسال که در هتل‌ها برگزار شد و جلسات انس و معرفت بسیار بی سابقه بود و گاهی بیش از دو هزار تا دو هزار و پانصد زائر در این مراسم حضور می‌یافتند. اغلب زائران ایرانی مشغول قرائت قرآن بودند و بر همین اساس هدف ما در حوزه معنویت حج در حد مطلوبی محقق شد.

حجت الاسلام قاضی عسکر در خصوص تحقق شعار اقتدار ملی نیز گفت: ما از قبل اعلام کرده بودیم که اگر شرایط ما محقق نشود در حج حضور پیدا نخواهیم کرد. اما امسال شاهد بودیم که در هیچ کجا و در هیچ یک از سخنرانی‌ها به عقاید شیعه هیچ توهینی صورت نگرفت و هیچ توهینی نیز به زائران ایرانی انجام نشد. در خصوص همبستگی اسلامی نیز باید بگویم زائران ایرانی در اقیانوس بیکران رحمت الهی در کنار نمایندگان سایر کشورها خوش درخشیدند و با حضورشان پاسخ گوی برخی شبهات ایجاد شده بودند.

وی عنوان کرد: به صورت مکرر از زائران سایر کشورها و افراد حاضر در مکه و مدینه شنیدم که می‌گفتند سال گذشته که ایرانیان در حج حضور نداشتند احساس غربت می‌کردیم و حضور ایرانی‌ها به حج نشاط می‌دهد.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: البته نمی‌شود گفت چنین عملیات بزرگی هیچ نقصی نداشته باشد اما در سال ۹۴ ما ۶۴ هزار زائر در حج داشتیم در حالی که امسال ۸۶ هزار و ۳۰۰ نفر در حج شرکت کردند که تا به امروز تنها ۳۰ فوتی داشتیم که کمتر از سال‌های قبل بوده و این نشان می‌دهد مراقبت‌های لازم صورت گرفته است، البته حج بیماری‌های خاص خود را دارد اما بیشتر فوتی‌ها به دلیل سن بالا بوده چرا که ما در حج امسال بیش از دو هزار نفر حاجی بالای ۸۰ سال داشتیم.

حجت الاسلام قاضی عسکر اظهار کرد: در طول سفر سعی کردم به هتل‌های زائران سرکشی کنم تا به صورت مستقیم نواقص را از زائران بشنوم امسال من زودتر به حج رفتم و دیرتر برگشتم یعنی ۴۵ روز در کنار زائران بودم تا زائران این حضور را احساس کنند. صمیمانه از حجاج تشکر می‌کنم و همچنین از رسانه‌ ملی و خبرگزاری‌ها برای پوشش خبری حج تشکر می‌کنم.

سرپرست حجاج ایرانی یکی از برکات فضای مجازی را ارتباط مستقیم مردم با خانواده‌هایشان در ایران عنوان کرد و گفت: زائران وقتی فضای مکه و مدینه را می‌دیدند و آن را به خانواده‌ای خود منتقل می‌کردند موجب آرامش خانواده‌های ایرانی می‌شد.

وی عنوان کرد: در حج امسال هم نواقصی بود که بخشی به ما و بخشی به دولت میزبان برمی‌گردد ما نواقص حج امسال را جمع بندی و به عربستان اعلام می‌کنیم.

حجت الاسلام قاضی عسکر یکی از موارد مهم که باید به آن توجه شود را رسیدن به یک توافق پایدار در حوزه حج و عمره اعلام کرد و گفت: باید در این خصوص با مسئولان عربستان به گفتگو بنشینیم.

وی افزود: در مورد حقوق شهدای مسجد الحرام و منا با مسئولان حج عربستان صحبت کردیم و آنها قول داده‌اند که به زودی در این خصوص اقدام شود. هشت خانواده شهدای منا که محل به خاکسپاری عزیزان آنها مشخص نبود نیز در حج امسال حضور داشتند که آزمایش دی ان ای انجام شد و تا دو یا سه روز آینده نتایج آزمایش اعلام و محل به خاکسپاری این هشت ایرانی نیز مشخص می‌شود.

قاضی عسکر از حضور صد خانواده شهدای مسجد الحرام و منا در حج امسال نیز خبر داد و گفت: با هماهنگی صورت گرفته این افراد بر سر مزار عزیزان خود در مقبرة الشهدای مکه حاضر شدند.

وی اظهار کرد: نتایج تحقیقات انجام شده در خصوص منا که به مسئولان عربستان داده شده است به زودی مشخص می‌شود و مسئولان عربستانی اعلام کرده‌اند تحقیقات و انجام اقدامات لازم در خصوص شهدای مسجد‌الحرام انجام شده و به زودی سایر امور نیز محقق خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه امسال ۱۵ هزار زائر اهل سنت نیز در کنار ۸۶ هزار و ۳۰۰ زائر کشورمان بودند گفت: یکی از اتفاقات جالب حضور همزمان زائران شیعه و سنی در هتل‌ها در کنار هم بود که وحدت اسلامی را به نمایش می‌گذاشت. امسال همایش‌های متعددی برگزار کردیم و مسئله براعت به طور جدی دنبال و باشکوه برگزار شد.

قاضی عسکر در پاسخ به این سوال که آیا عمره برگزار خواهد شد یا خیر گفت: این مسئله را با وزیر حج عربستان مطرح کرده‌ام. باید زمان بگذرد تا بتوانیم به توافق مورد نظر برسیم. برخی محورها باید مورد توجه قرار گیرد. فکر می‌کنم تا یک ماه آینده کار کارشناسی در این خصوص انجام و نتایج اعلام شود.

وی در ادامه عنوان کرد: امسال مشکلاتی داشتیم، چون کارهای حج را کمی دیر آغاز کردیم و زمانی وارد عربستان شدیم که هتل‌ها و آشپزخانه‌ها به اجاره رفته بود اما توانستیم با تلاش مسئولان ۴۰ درصد از هتل‌های تازه‌ساز را اجاره و رضایت زائران را تامین کنیم. اما باید بهترین خدمات را به مردم ایران ارائه کرد، بر همین اساس ما از همین اکنون کار کارشناسانه‌مان را شروع کردیم تا فرصت‌های از دست رفته را باز پس گیریم.

وی عنوان کرد: عربستان نیز برای ایجاد خطوط ریلی و ساخت ساختمان‌های جدید در حال اقدام است. ما نیز اقداماتی در حوزه پزشکی و آشپزخانه‌ها در حال انجام داریم تا از اسراف در تهیه غذای حجاج پیشگیری شود. در سال ۹۴ حدود ۶۰ قلم کالای مورد نیاز حجاج از ایران تامین شد اما امسال به دلیل قطع روابط سیاسی این مهم محقق نشد اما در سال‌های آینده تلاش می‌کنیم این کار دوباره صورت گیرد.

وی از رضایت و تشکر وزیر حج عربستان از حضور زائران ایرانی نیز خبر داد و گفت: وزیر حج عربستان از رفتار و معنویت ایرانی‌ها بسیار اظهار رضایت کرد و عنوان کرد که حج جمهوری اسلامی ایران حج ممتازی است.

قاضی عسکر در پاسخ به این سوال که تاثیر برگزاری حج در روابط سیاسی ایران و عربستان چگونه خواهد بود گفت: همچنان که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید با همسایگان و کشورهای اسلامی بهترین و قوی‌ترین روابط را داشته باشیم. اختلاف نظرهای در حوزه سیاسی وجود دارد که قطعا کاهش پیدا خواهد کرد. بخصوص حالا که حج به خوبی برگزار شده است. ان‌شاء‌الله زمینه توسعه روابط ایجاد شده و شاهد رفع تنش‌ها در خاورمیانه باشیم.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.