پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در گفتگوی کوتاه با خبرنگار حج نیوز اعلام شد:

دکتر موسوی :ظرفیت مطاف به 105 هزار نفر در ساعت خواهد رسید

دکتر موسوی :ظرفیت مطاف به 105 هزار نفر در ساعت خواهد رسید
اشاره :همزمان با روزهای پایانی رجب و آغاز ماه شعبان المعظم رییس سازمان حج و زیارت در راستای پیگیری مسائل محوری حج تمتع 92 ،دیدار با وزیر حج عربستان و شرکت در آیین شستشوی کعبه ،سفری کوتاه به عربستان سعودی داشت که دستاوردهای خوبی برای کشورمان در پی داشته است .از جمله برنامه های آقای دکتر موسوی بازدید از عملیات توسعه و گسترش حرمین شریفین در مدینه و مکه مکرمه بود.در راستای اطلاع از حجم عملیات اجرایی توسعه مسجد نبوی و حرم مکی  و پیامدهای آن ،خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج نیوز گفتگویی کوتاه با حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی رییس سازمان حج و زیارت پیرامون این موضوع داشته که از نظر می گذرد.
*جناب آقای دکتر موسوی در صورت امکان پیرامون حجم عملیات توسعه حرم مکی و مشاعر و نتایج آن در آینده بویژه در زمینه افزایش تعداد سهمیه و جمعیت زائران کشورهای اسلامی  توضیح دهید؟
عملیات توسعه مسجدالحرام و مشاعر از چند ماه پیش با هدف ایجاد ظرفیت های جدید و تامین رفاه حال زائران در حجم وسیعی آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد که می توان به بخشی از ابعاد این عملیات اشاره کرد .بطور نمونه در نتیجه توسعه مسجدالحرام حدود 400 هزار متر مربع به مساحت مسجد افزوده و در نتیجه ظرفیت برای 2 میلیون و 200 هزار نمازگزار ایجاد خواهد شد.یکی دیگر از ابعاداین عملیات توسعه مسعی است. پیش از اجرای طرح توسعه ،مسعی صرفا گنجایش 44 هزار نفر در ساعت داشته اما با گسترش فضا و اجرای طرح توسعه ظرفیت قبلی به 130 هزار نفر در ساعت  رسید.
پل جمرات نیز که از نقاط حادثه خیز سال های گذشته بوده ، پیش از این یک طبقه و سپس  ارتفاع آن به 6 طبقه افزایش یافت ، با پایان عملیات عمرانی کنونی این ارتفاع به 12 طبقه  و  گنجایش آن به 5 میلیون نفر می رسد، یعنی چیزی برابر  300 هزار رمی کننده در ساعت از گذرگاه پل جمرات تردد خواهند کرد.
*آقای دکتر مشاهدات شما از گسترش فضای مسجدالنبی (ص) در مدینه منوره چه بوده است ؟

با افزایش جمعیت زائران کشورهای اسلامی در فصل عمره و حج همواره تعداد نمازگزاران مسجدالنبی نیز بطور سالانه افزایش می یابد.باتوجه به پروژه در دست اقدام ظرفیت مسجد برای گنجایش حدود یک میلیون و 600 هزار نفر گسترش می یابد که در مجموع فضای مسجد قابلیت گنجایش 2 میلیون نفر را می یابد.

* مطاف و صحن مسجدالحرام شاید یکی از پر ترافیک ترین اماکن بویژه در موسم حج تمتع باشد و هر ساله با تغییر عدد حجاج کشورهای اسلامی بر مشکلات طواف بویژه برای سالمندان و معلولان و جانبازان افزوده می شود.در فرایند توسعه جدیدی چه تغییراتی در فضای مطاف خواهد شد؟

ظرفیت مطاف قبل از شروع طرح توسعه گنجایش حرکت 48 هزار طواف کننده در ساعت دارد با پایان پروژه توسعه که به مدت سه سال طول می انجامد  به 105 هزار نفر در ساعت خواهد رسید.اما در موقعیت فعلی باتوجه به استمرار عملیات ساخت و ساز این ظرفیت به کمتر از 22 هزار نفر در ساعت رسیده است.مدیران این پروژه در صدد هستند تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان این ظرفیت را به 35 هزار نفر طواف کننده در ساعت برسانند .همچنین شرکت پیمانکار توسعه حرم مکی بطور موقت و برای حل مشکل دارندگان ناتوانی  جسمی و حرکتی در حال ساخت پل ویژه ای برای طواف آنان بطور موقت می باشد.
*در عملیات عمره سالجاری چه تعداد زائر از سراسر جهان اسلام وارد عربستان شده اند و سهم ایرانیان از کل جمعیت عمره گزاران چقدر است؟
در خصوص عمره تاکنون حدود 4 میلیون از همه کشورهای اسلامی وارد عربستان شده اند. ان شاءالله علیرغم عملیات توسعه حرمین و دیگر محدودیت ها جمعیت عمره گزار ما به بیش از 500000 هزار نفر در روزهای آتی برسد که رقم معادل 12/5%کل عمره گزاران جهان اسلام را تشکیل می دهند
*باتوجه به اخبار منتشر شده در رسانه های منطقه ای گویا مقامات کشور مصر ضمن سفر به عربستان در راستای افزایش سهمیه خود متناسب با مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی تلاش گسترده ای کردند ، علت و نتیجه این رایزنی ها چیست؟
بنده از طریق رسانه مطلع شدم  قرار است آقای هشام زعزوع وزیر گردشگری مصر  بزودی به عربستان خواهد رفت تا با مقامات این کشور پیرامون کاهش سهم روادید حجاج مصر در سالجاری گفتگو و رایزنی کند.چون با برنامه ریزی دولت عربستان میزان روادید حجاج تمامی کشورهای اسلامی در موسم حج امسال به طور کلی 20 درصد بخاطر توسعه حرم مکی کاهش می بابد .
مقامات مصری بر این باورند که کاهش سهمیه حجاج مشکلات متعددی برای شرکت های فعال در امر گرشگری دینی مصر بوجود خواهد آورد زیرا این شرکت ها در خصوص اجاره مسکن قراردادهایی با شرکت های سعودی بسته اند که با کاهش تعداد و وجود ظرفیت های خالی مسکن این شرکت ها خسارت های سنگینی خواهند دید.
البته خبر کاهش سهمیه 20% برای تمامی کشورهای اسلامی از طرف عربستان غیر منتظره بود .در دیدار با وزیر حج عربستان و مشاهده حجم عملیات توسعه حرمین ، راههای مختلفی را به بحث گذاشتیم .لازم است عرض کنم که سهمیه تخصیص داده شده به مردم عزیز تاکنون پرشده و همه ثبت نام کرده اند.
روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.