پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دکتر موسوی:به صفر رساندن صدور سهمیه های غیرمجاز عمره یکی از دستاوردهای مهم سال 92- 91 است باید آنرا جشن بگیریم.

دکتر موسوی:به صفر رساندن  صدور سهمیه های غیرمجاز عمره  یکی از دستاوردهای مهم سال 92- 91  است باید آنرا جشن بگیریم.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج نیوز اجلاس مدیران ستادی و دفاتر استانی سازمان حج و زیارت با سخنرانی اختتامیه حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی رییس سازمان حج و زیارت در مشهد مقدس به کار خود پایان داد .در نشست پایانی پس از برگزاری جلسه پرسش پاسخ مدیران دفاتر استانی با معاونین و مدیران کل سازمان ،آقای دکتر موسوی طی سخنانی به تبیین و تشریح راهبردها و دستاوردهای اجلاس پرداخت.
وی با تقدیر از حضور فعال مدیران در این همایش و نیز تشکر از برگزار کنندگان خطاب به مدیران گفت: هدف از برگزاری این اجلاس علاوه بر اطلاع رسانی عملکردها و نوآوری ها ترسیم دورنما و تدوین برنامه های آینده مدیران برای یکسال کاری می باشد.نتیجه این اجلاس باید تحرک گسترده و تحول در ساختارها و برنامه باشد .آقای دکتر موسوی سپس در قالب چند راهبردهای اجلاس را اینگونه برشمرد:
1-لزوم ادامه روند اطلاع رسانی خصوصا پیرامون قیمت تمام شده حج و فرایند قیمت گذاری از راههای گوناگون
2-قیمت حج تمتع سال 92 براساس شاخص های کارشناسی تدوین و اعلام شده است و ما در راستای خرید خدمات همانگونه که بارها گفتید، سعی کردیم با رایزنی های مستمر تخیف هایی را بدست آوریم که طبیعتا هرگونه مابه التفاوتی به حساب زائر واریز می شود.
3-قیمت اعزام زائر توسط شرکت های استانی باید کمتر از شمسا باشد و البته با کیفیت بالا
4-مدیران حتما گزارش سازمان بازرسی کل کشور پیرامون حج تمتع سال 91 ر ا مطالعه کنند.
5-در ساختار اجرایی حج تمتع سال 92 مدیر مجموعه باتوجه به شرح وظایف تعیین شده تقریبا همه کاره می باشد .لذا در انتخاب و معرفی مدیران توانمند دقت کنید.و در این خصوص با هیچ کس تعارف نداشته باشید زیرا محور کار زائر است.
6-جلسه ی ویژه ای جهت تنقیح و  فراوری  طرح های های پیشنهادی «زائر یاور» ،« دستیار یاور» و «پزشک یاور» برگزار کنید.
7-همانگونه که در سال گذشته انتخاب و معرفی مدیران آشپزخانه ها از انحصار  چند استان و چند نفر خارج شد .باید  نیروهای مبتکر و خلاق از سایر استان های دیگر نیز انتخاب و معرفی شوند.و این روند ادامه یابد.
8- امسال علیرغم وجود مشکلات و موانعی همچون توسعه حرمین و تخریب چندین هتل در مدینه ،دشواری تامین ارز و همچنین انتقال ارز توانستیم به لطف خدا و عنایت ائمه اطهار(ع) بخوبی کارها حج ،عمره و عتبات را با همت شما عزیزان مدیریت کنیم تا مقبول و مورد رضایت زائران باشد.
9-آنطور که آقای فرهمند مدیر عمره سعادت گفتند عمره سال 92-91 بسیار روان ،راحت و موفقیت آمیز برگزار شده و تاکنون مشکل خاصی در عملیات عمره مشاهده نشده است.جا دارد از آزادگان عزیز که در این خصوص کمک کردند تشکر کنم.
10-به صفر رساندن  صدور سهمیه های غیرمجاز در حوزه عمره یکی از دستاوردهای مهم ما در سال 92- 91  باید آنرا جشن بگیریم.خدای متعال را شاکر و سپاسگزاریم که علیرغم فشارها ،تهدیدها ،کج سلیقگی ها و توهین ها توانستیم در راستای پاسداری از حقوق مردم به این آمار دست یافتیم ،ما پیش از این و با تصور هجمه ها انتظار تحقق رقم 60% کاهش بودیم اما امروز این رقم به حد صفر رسیده است.بدانید اگر این امر اتفاق نمی افتاد نمی توانستیم به همان تعداد  مردم را به عمره اعزام نماییم.مردمی که سالها در صف هستند.خدا را شاکریم سهمیه غیرمجاز عمره قطع و در اختیار مردم قرار گرفت .
11-با پیگیری های انجام شده و تلاش دوستان قیمت تمام شده مسکن و حمل و نقل به نسبت سال گذشته ثابت نگه داشته شد و حج ایران باتوجه به قیمت ،در میان کشورهای اسلامی نمونه است .لذا باید از همه دست اندرکاران تشکر کرد.
12-ساختار اداره امور عتبات بزودی متحول خواهد شد و در زیر مجموعه آن دو اداره جدید تعریف و اعلام خواهد شد .اداره اول عراق و اداره دوم سوریه و سایر اماکن مقدس ،باید موضوع عتبات در سازمان را باید از حاشیه خارج و به اندازه حج و عمره به آن توجه کرد.در سال گذشته اینچنین بود.
13-طلب شرکت های عراقی از شمسا  که سال گذشته در حد بحرانی بوده امروز با پیگیری های صورت پذیرفته به حدصفر رسیده است که جای سپاس به درگاه الهی دارد.چرا کسانی که تا دیروز انتقاد می کردند،امروز چیزی پیرامون این موفقیت ها چیزی نمی گویند.طی سال گذشته شرکت های عراقی به ایران آمدند و بعلت فشار راضی به بازگشت به عراق نبودند امروز طومار تشکر امضا می کنند.
14-در راستای درک تحول انجام شده در ساختار و فعالیت های شرکت شمسا باید جایگاه پیشین و فعلی آن مورد بررسی قرار گیرد.شمسا با اصلاح روند قبلی به نقطه مقبول رسیده اما برای دستیابی به نقطه مطلوب باید تلاش مضاعف کرد و شمسا باید بازهم جایگاه خود را ارتقا ببخشد.
15-همه نهادهای فعال و همکار در امر حج باید خود را یک خانواده بدانند و ما خوشبختانه دوستان خوبی در مرکز پزشکی و بخش هواپیمایی داریم که ان شاءالله بتوانیم در نشست های شورای مدیران سازمان از دیدگاههای و نظرات این عزیزان استفاده کنیم.
16-در راستای عملیاتی شدن طرح های پیشنهادی «زائر یاور» ،« دستیار یاور» و «پزشک یاور» مدیران استان با شناسایی افراد توانمند ،پیش از آغاز عملیات حج 92 داوطلبان را سازماندهی و آموزش  بدهند.و به تهران معرفی نمایند.
17-باتوجه به هدف گذاری کلان سازمان ،متاسفانه دوستان گزارش دادند  تاثیرگذاری جلسات آموزش ضعیف ارزیابی شده است لذا اداره بازرسی با تعیین شاخص های مطلوب نسبت به بررسی موضوع و اعلام نتیجه اقدام کند.
18-باتوجه به ابلاغ رسمی کاهش رقم 20% از سهمیه های حج تمامی کشورهای اسلامی  بخاطر توسعه حرمین و کاهش شدید فضای طواف ،اما علیرغم این کاهش سهمیه امسال جمهوری اسلامی در حدود 4528 نفر بیش از سهمیه سال گذشته در اختیار مردم قرار می گیرد ،یعنی باتوجه به افزایش سهمیه امسال  در متن قرارداد، کاهش 20%نسبت به سال گذشته نیست بلکه به نسبت سهمیه افزایش یافته است  که حدود 3528 نفر افزایش داریم ،از طرفی 1000 نفر از عوامل اجرایی کاسته شد که مجموعا 4528 نفر در اختیار مردم قرار می گیرد .بدون تردید اگر تحرک و رایزنی های لازم از سوی سازمان صورت نمی گرفت دستیابی به این موفقیت ممکن نبود.
19-استقلال دفاتر استانی از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یک دستاورد بزرگ دیگری بود که تحقق آن جز در سایه لطف خداوند متعال ممکن نمی شد.لذا معاونت توسعه و منابع انسانی باید سریعا کارهای اجرایی مربوط به این امر را انجام و مراتب را به ادارات ابلاغ کند.همچنین در همین چارچوب بزودی شاهد افتتاح و راه اندازی 8 اداره کل حج و زیارت در 8 استان خواهیم بود.
20-تصویب مشاغل حاکمیتی و خروج سازمان از حالت تصدیگری .ضروری است مدیران دفاتر استانی این رخداد را برای کارکنان خود و نیز مسئولین استانی بویژه در جلسات شورای اداری توضیح و شرح دهند.
21-ارتقای رتبه کارکنان که پیش از این در نهادهای خارج از سازمان انجام می گرفت ،بحمداالله با پیگیری های صورت گرفته این کار در حال حاضر در درون ادارات سازمان انجام می پذیرد.رتبه های کارشناسی – کارشناسی ارشد ،خبره و عالی ...
22-چارت تشکیلاتی پس از تصویب فورا ابلاغ و عملیاتی شود ،در ساختار جدید شاهد شکل گیری معاونت عتبات خواهیم بود.
23-دوستان معاونت توسعه مدیریت در یک بازه زمانی سی روزه موضوع راه اندازی «بانک حج » و « هواپیمایی حج» را جمع بندی و اعلام کنند تا اقدامات بعدی صورت گیرد.
24-لزوم افزایش ناوگان اتوبوسی جابجایی زائران عتبات و همچنین افزایش کیفیت ناوگان حمل و نقل زائر در این حوزه
25-اداره کل عتبات و شمسا مشترکا و همچنین عمره سعادت فیلم کوتاهی پیرامون روند خدمات رسانی به زائران در بخش های مختلف اعم از اسکان ،ثبت نام و تغذیه تهیه و با استفاده از فرصت های زمانی مناسب برای زائران نمایش دهند.
26-انتخاب مدیران آشپزخانه های عتبات از میان مدیران آشپزخانه های عمره با هدف تبادل تجارب و افزایش کیفیت کارها و فعالیت های خدمات رسانی به زائران در این بخش صورت پذیرد.
27-لزوم استمرار اجاره هتل های خوب و مورد رضایت زائران در عراق و حذف هتل های نامرغوب از چرخه مسکن عتبات.
28-امور مالی بویژه هزینه ها و قیمت تمام شده اعزام زائران در حوزه عتبات و شرکت شمسا باید شفاف باشد و در اختیار عموم قرار گیرد.
29-پست های موازی و ناکارآمد در شرکت شمسا و دفتر نمایندگی و حوزه عتبات شناسایی و بطور کارشناسی از  تشکیلات مربوطه حذف گردد.(تشکیل کمیته ای با شرکت آقایان کاظمی نیا ،عسکری ،اخوان و صبا)
30-تشکیل جلسات مشترک مدیران سایت های سازمان ،شمسا،و عمره سعادت بصورت هفتگی در راستای همپوشانی اطلاعات و رویدادها و غنی سازی بخش اطلاع رسانی.در همین چارچوب لازم است سایت های استانی نیز فعال گردد.
31-طرح پزشک مجموعه در حج تمتع سالجاری بطور جدی عملیاتی می شود لذا مدیران نهایت همکاری داشته باشند و افراد را نسبت به وظایف محوله توجیه نمایند.البته مرکز پزشکی در این خصوص به اقدامات لازم صورت داده و می دهد.
32-نظارت بر کارکرد دفاتر زیارتی دقیق و بیشتر شود .در نظارت و اظهار نظر نسبت به افراد خاطی رو دربایستی و تعارف نداشته باشیدتشویق و تنبیه را باهم ببینید.
33-شهر مقدس قم بدلیل وجود مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه و ارتباط گسترده روحانیون بویژه مبلغان با نقاط مختلف کشور  بعنوان کانون فرهنگی کشور قلمداد می شود. لذا توجه به جایگاه و تاثیر این شهر در افکار عمومی بسیار مهم است .مدیریت حج و زیارت قم باید با طراحی ویژه و در قالب یک برنامه منظم ضمن دعوت از مدیران سازمان جهت ارائه گزارش به محضر مراجع جلساتی ویژه مجمع طلاب استان های مختلف برگزار کند.تحقق این مهم مستلزم بکارگیری یک نیروی فعال در امر روابط عمومی و اطلاع رسانی درست می باشد.هدف ما اطلاع رسانی صحیح و مبتنی بر واقعیت است ،از هچکس کار خلاف شرع خواسته نمی شود  .همانگونه که بیان گزارش های خلاف واقع گناه تلقی می شود ،عدم بیان حقیقت یا سکوت در برابر آن نیز کار درستی نیست.افراط و تفریط خوب نیست.
34-واحدهای قربانی و امداد حج 92 ظرف ده روز آینده طرح ها و برنامه های جدید و ابتکارات خود را  براساس نقاط قوت سال های گذشته و آسیب شناسی نقاط ضعف آماده و تحویل دهند .در این زمینه از تجارب دیگران نیز استفاده کنید.
35-توجه به فرایند نیرو سازی در واحدهای مربوط به حج .متاسفانه کمبود نیروی کارشناس در ساختار محسوس است و مقایسه را سخت کرده است.افراد خوب ،مستعد و توانمند را جذب و برای آینده تربیت کنید.
36-آنالیز قیمت های حج ،عمره و عتبات را بطور شفاف و از رهگذر رسانه ها و سایت ها در معرض افکار عمومی قرار دهید.
37-لزوم حذف برخی از وسایل سنتی و ناکارآمد از چرخه  فعالیت های حوزه عتبات ،در عراق ،از جمله چرخ دستی که نباید شاهد چنین مظاهری باشیم.
38-تا می توانید اقلام و مواد غذایی را از داخل کشور تهیه کنید تا کیفیت تغذیه زائران افزایش یابد .حتی شرکت های عراقی طرف قرار داد را نیز به وارد کردن اقلام خوراکی از ایران تشویق کنید.
39-ملزم نمودن مالکان هتل های عراقی به عقد قراردادهای حقوقی .تا می توانید مفاد قراردادها را ملاک عمل قرار دهید.در متن قراردادها تمامی تعهدات طرف مقابل را درج کنید تا در برابرهر تخلف از میزان تعهد آن کاسته و از مبلغ اعلام شده کسر گردد.
40-چینش کاروان های حج تمتع براساس قرعه است و همه باید از این روش دفاع کنند.نباید عده ای برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت فرافکنی کنند.
41-مشروح  وظایف اداره حقوقی و امور قراردادها به تصویب رسیده لذا به کلیه دفاتر استان ها  ابلاغ  گردد. و در صورتیکه مدیران ،پیشنهادی دارند ارائه نمایند.
42-قرار داد حج 92 از جمله مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی در سال گذشته است که توانستیم آنرا با بهترین شکل ببندیم و این افتخاری برای نظام مقدس اسلامی است.
43-به کارهای حاشیه ای وارد نشوید و در راستای هماهنگی و همکاری تا جایی که می توانید حرکت کنید.مدیر نباید نفاق داشته باشد تا می توانید همکاری کنید اما این راه هم بدانید تکالیف و وظایف برای همه مشخص شده است.همه ما زیر بیرق  مقام معظم رهبری کار می کنیم و مشروعیت ما از رهبری و ولایت است.
44-براساس اعلام واحد رایانه در حج سال 91 حدود 94درصد زائران از وضعیت مسکن رضایت داشته اند اما بازهم باید در این خصوص کار شود .لذا آقایان کاظمی نیا و فرهمند  سریعا کار هتل های مدینه را به سرانجام برسانند.
45-در خصوص بکارگیری فن آوری روز و توسعه دامنه فعالیت های IT در سطوح مختلف مدیریت سازمان شتاب بیشتری صورت گیرد و ما هم جهت تامین و خرید تجهیزات آمادگی داریم.کاری کنید که مردم در منازل کار های مربوط به حج و زیارت را انجام دهند .
46-امور امنیتی و نکات و تذکرات حراستی را جدی بگیرند و تذکرات حراست را نصب العین خود قرار دهید.
47-همه مدیران حج و زیارت بطور 24 ساعته باید در خدمت مردم باشند ما ساعت کار مشخصی نداریم و این امر فقط محدود در موسم حج و هنگام حضور در عربستان نیست .
48-لزوم بهره برداری درست و همه جانبه مدیران از همایش ها و جلسات متمرکز آموزشی و شناسایی مشکلات و توجیه زائران در راستای بیان برنامه ها و راهبردهای سازمان و اطلاع رسانی صحیح به مردم.
49-فعالیت مدیران راهنمای عتبات مطلوب نیست سعی کنید مدیران را پیش از اعزام توجیه و آموزش دهید و در این خصوص کتابچه ها و جزوات آموزشی مفید طراحی و در اختیار  آنان  قرار دهید
50-لزوم رعایت ضوابط و دستورالعمل های  ارسالی از سوی مرکز در خصوص اعزام زائر  به عتبات توسط استان ها
51-تا زمانی که قیمت طرح اعزام متمرکز زائران استانی کمتر از  شرکت شمسا باشد اعزام زائر توسط استان ها تدوام می یابد.
52-اداره کل بازرسی و نظارت موظف به پیگیری موارد اجرایی فوق می باشد.
روابط عمومی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.