رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه زائران ایرانی امسال از 20 ایستگاه پروازی به موسم حج اعزام می شوند، گفت: استان تهران و فرودگاه امام(ره) نیز مرکز اعزام ۸ استان خواهد بود.     

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت:

زائران کشورمان از 20 ایستگاه پروازی عازم حج می شوند

زائران کشورمان از 20 ایستگاه پروازی عازم حج می شوند

                                                                         

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه زائران ایرانی امسال از 20 ایستگاه پروازی به موسم حج اعزام می شوند، گفت: استان تهران و فرودگاه امام(ره) نیز مرکز اعزام ۸ استان خواهد بود.     

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ حمید محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری میزان درباره تعداد زائران ایرانی در حج تمتع سال ۹۷ و برنامه های انجام شده برای آنان گفت: امسال بیش از ۸۵ هزار نفر از زائران ایرانی در موسم حج تمتع شرکت می‌کنند که سهمیه در نظر گرفته شده نسبت به جمعیت کشور بیشتر است، طبق مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی سهمیه هر کشور برابر یک هزارم جمعیت آن خواهد بود.

 

وی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای حج تمتع در زمینه مسائل پزشکی و تغذیه اظهار داشت: امسال نیز سعی شده تا آنجا که ممکن است برخی اقلام مصرفی در حوزه تغذیه از کالای داخلی تهیه شود و قاعدتاً دارو‌های مصرفی برای حجاج نیز از ایران ارسال می‌شود.

 

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در رابطه با تغذیه نیز باید گفت که پخت غذا برای زائران ایرانی به صورت متمرکز و در آشپزخانه‌های مجهز و بهداشتی، زیر نظر آشپز‌های مجرب و کارشناسان انجام می‌گیرد که در این رابطه نیز ذائقه و سلیقه زائران ایرانی لحاظ شده است.

 

محمدی با اشاره به حضور پزشکان و پرستاران ایرانی در موسم حج توضیح داد: کار معاینات حجاج و تشکیل پرونده سلامت برای آن‌ها، توسط مرکز پزشکی حج انجام شده و مجموعه پزشکان در طول موسم نیز خدمات لازم را در مطب‌ها و درمانگاه‌های ایرانی به حجاج ایرانی ارائه می‌کنند.

 

وی یادآور شد: امسال نیز پزشکان در مجموعه‌ها (هتل‌ها) مستقر هستند و زائران در صورت بیماری می‌توانند به آن‌ها مراجعه داشته باشند. ضمنا درمانگاه‌هایی برای خدمات رسانی در مدینه، مکه و مشاعر دایر می‌شوند که متخصصین مجرب حضور خواهند داشت و در خدمت زائران خواهند بود.

 

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: امسال توافق شده که حجاج ایرانی بتوانند از خدمات پزشکی درمانگاه‌های سعودی در عرفات و منا به سهولت استفاده کنند.

 

محمدی درباره آخرین وضعیت تامین مسکن در شهر‌های مدینه و مکه ابراز داشت: فرآیند اجاره هتل‌ها از ماه‌ها قبل آغاز شده و در حال حاضر ۱۰۳ هتل شامل ۸۱ هتل در مکه و ۲۲ هتل در مدینه برای زائران ایرانی آماده شده است. نکته حائز اهمیت که زائران باید بدانند، این است که به دلیل محدودیت هتل‌های شهر مدینه، استقرار حجاج همه کشور‌ها در این شهر کاهش یافته و زائران ما فقط حدود ۶ روز در مدینه منوره اقامت خواهند یافت.

 

محمدی تصریح کرد: محدودیت هتل‌ها در مدینه به دلیل تخریب هتل‌ها در طرح توسعه انجام گرفته است و با همه کمبود‌ها و محدودیت‌ها سعی شده هتل‌ها به صورت کامل فراهم شود، اما در هر حال کیفیت هتل‌های این شهر از مکه مکرمه پایین‌تر است.

 

وی درباره پروازهای امسال حجاج نیز اظهار کرد: انشاالله پرواز‌های زائران نیز طبق زمانبندی دقیق انجام گیرد و در این مورد نیز دست اندرکاران، برنامه ریزی مناسبی را انجام داده اند. همچنین زائران عزیز از ۲۰ ایستگاه پروازی اعزام می‌شوند که استان تهران و فرودگاه امام(ره) نیز مرکز اعزام ۸ استان خواهد بود.

 

رئیس سازمان حج و زیارت درباره تعداد نسبت زائران مرد و زن نیز گفت: حدود ۵۳ درصد زائران حج جاری را بانوان و ۴۷ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند؛ ضمنا بیشترین تعداد زائران مربوط به استان تهران است.

 

محمدی  درباره تدابیر اندیشیده شده از سوی سازمان حج و زیارت ایران برای جمرات گفت: برنامه زمانبندی مناسبی برای ایام تشریق و عزیمت به جمرات تدوین شده است و مدیران کاروان‌ها و زائران باید به صورت دقیق بدین موضوعات توجه داشته باشند.

 

رئیس سامان حج و زیارت درباره آخرین اقدامات سازمان در زمینه کاروان‌های غیرمجاز به عتبات عالیات گفت: بسیاری از مشکلات پیش آمده برای زائران در عتبات ناشی از حضور مجموعه‌های غیر مجاز است و سازمان حج و زیارت نیز برای گسترش چتر حمایتی خود از زائران عتبات عالیات و دفاع از حقوق آن‌ها و اهتمام به اصولی همچون امنیت و رفاه زائران برنامه‌هایی را مدنظر قرار داده است.

 

وی در پایان تاکید کرد: سازمان حج و زیارت با راه اندازی اعزام‌های استانی، زمینه ارائه خدمات بهتر با نرخ‌های ارزان تر، بستر رقابتی مناسبی را فراهم کرده است.

 

انتهای پیام/

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.