رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: وسعت جغرافیایی عرفات برای حجاج همه کشورها محدود است و همه با تنگی و مضیقه جا برای حجاج مواجه هستند اما در این شرایط محدود، امکانات خوبی برای حجاج فراهم شده است.

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت:

امکانات خوبی در عرفات فراهم شده است/ حجاج ایرانی نماینده فرهنگ کشور هستند

امکانات خوبی در عرفات فراهم شده است/ حجاج ایرانی نماینده فرهنگ کشور هستند

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: وسعت جغرافیایی عرفات برای حجاج همه کشورها محدود است و همه با تنگی و مضیقه جا برای حجاج مواجه هستند اما در این شرایط محدود، امکانات خوبی برای حجاج فراهم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ حمید محمدی در همایش کارگزاران ،مدیران و عوامل اجرایی حج تمتع 97 استان گلستان با تشریح عملیات حج تمتع امسال اظهار کرد: باید با آمادگی بیشتری نسبت به سال قبل در این مراسم حضور یابیم و رضایت حداکثری زائران برای ما حائز اهمیت است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برگزاری مطلوب حج تمتع 96 خاطرنشان کرد: سال قبل یکی از مهمترین دغدغه های زائران و مردم، بحث امنیت حجاج بود که خوشبختانه با لطف خدا و شرایط فراهم شده این مهم به خوبی محقق شد و ضمن اینکه امسال نیز امنیت و عزت حجاج یک اصل مهم محسوب می شود، امیدواریم با توجه به بستری که همانند سال گذشته فراهم شده، حج خوبی در.پیش رو داشته باشیم.

محمدی تاکید کرد: باید خدمات خوبی  به زائران ارائه دهیم و هیچ توجیهی برای کمبودها و کاستی ها وجود ندارد چون امسال  فرصت کافی در بحث های اجرایی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه از بهمن ماه سال 96 برنامه ریزی ها همانند اسکان حجاج آغاز شده است، خاطرنشان کرد: هیئت های مسکن سازمان حج و زیارت دائما در رفت و آمد به کشور عربستان بوده اند و خدمات لازم را فراهم کرده اند. 

رئیس سازمان حج و زیارت نقش مدیر کاروان را در فرآیند حج تمتع بسیار حیاتی و مهم دانست و تاکید کرد: به طور قطع بخش مهمی از وظایف به عهده مدیر کاروان و بخشی به عهده مدیر مجموعه است چون زائران با مدیران کاروان در ارتباط مستقیم هستند، بنابراین مدیران کاروان ها نقش بسزایی در کسب رضایت زائران در حج تمتع دارند. 

محمدی با تاکید بر نقش مهم و محوری مدیران کاروان ها گفت: مدیران باید درجلسات آموزشی زائران را توجیه نمایند.


وی در ادامه به موضوع بازرسی و نظارت اشاره کرد و افزود: بحث نظارت در حج سال 97 بصورت جدی تری پیگیری خواهد شد قطعاً مدیران محترم با شور و عشقی که نسبت به خدمت گزاری به حجاج دارند با تمام وجود، برای اجرای دقیقتر فرایندهای ابلاغ شده، نظارت و ارزشیابی جدی تر از قبل در عرصه حضور دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: مدیران محترم کاروان ها باید تمامی مطالب مرتبط و برنامه های پیش رودر فرایند حج تمتع و مراحل اجرایی سفر حج را به زائران منتقل کنند؛ انتقال و تبیین درست شرایط کلی سفر حج موجب می شود تا زائران در زمان حضور خود در مدینه یا مکه و مشاعر دچار مشکل نشوند.

محمدی موضوع اسکان در مدینه را یکی از مسائل و مشکلات مهم دانست و گفت: مدیران کاروان ها باید در خصوص نامناسب بودن وضعیت مسکن در مدینه، اطلاع رسانی لازم را به زائران انجام دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت بر زمانبندی لازم در مشاعر و ایام تشریق تاکید کرد و افزود: زمانبندی برای خروج از عرفات هم یکی از نکات ضروری است که باید مدیران مجموعه ها و کاروان ها باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند و دقیقا بر طبق آن عمل کنند، تا حجاج آرامش بیشتری داشته باشند. 

محمدی تاکید کرد: تمامی دستورالعملها، ابلاغیه ها ، جداول زمانبندی و ... که پیش از سفر و در طول فرآیند حج صادر می شود، باید جز به جز مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با اشاره به  نظم و انضباط حجاج ایرانی که همیشه زبانزد  بوده است گفت: حجاج ایرانی سمبل نظم و نظافت هستند و قطعا این مهم در منا و زمان حلق نیز مورد توجه جدی این عزیزان خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: حجاج ایرانی نماینده فرهنگ ایران اسلامی و سفیران کشور محسوب می شوند بنابراین از لحاظ نوع رفتار، پوشش، آراستگی و نظم و نظافت مورد ت جه هستند.

محمدی افزود: باید اطلاع رسانی کامل در خصوص مشاعر و عرفات و منا به زائران انجام شود تا نسبت به شرایط آن ایام آگاه و روشن باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: زائران باید بدانند که وسعت عرفات و منا چادرهای تعیین شده برای حجاج همه کشورها محدود است و اما در این شرایط محدود، امکانات خوبی نسبت به چند سال قبل برای آنها در عرفات فراهم شده است که امیدواریم تمامی این نکات حساس و مهم به درستی و به سرعت به زائران منتقل شود.

محمدی در پایان اظهار کرد: امیدواریم با همت و پشتکار همه عزیزان شاهد حجی عزتمندانه ، با امنیت و در کمال آرامش باشیم.

گفتنی است که امسال 85 هزار نفر از زائران در قالب 583 کاروان سازماندهی شدند؛ کاروان‌ها به صورت ۸۵ نفره، ۱۱۵ نفره، ۱۳۵ نفره و ۱۶۰ نفره در دو بخش مدینه قبل و مدینه بعد خواهد بود.

حجاج کشورمان از ۲۷ تیرماه عازم سرزمین وحی می شوند که در این فرآیند برخی حجاج مدینه قبل و برخی مدینه بعد خواهند بود.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.