پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در دیدار دست اندرکاران حج 97 با رهبر معظم انقلاب صورت گرفت

تمرکز کارگزاران حج بر تلاش بی وقفه، صرفه جویی و نوآوری

تمرکز کارگزاران حج بر تلاش بی وقفه، صرفه جویی و نوآوری

رییس سازمان حج و زیارت در دیدار دست اندرکاران برگزاری حج تمتع 97، کارگزاران و جمعی از حجاج با بارهبر معظم انقلاب گزارش کاملی از برنامه های اجرا شده ارایه داد و تاکید کرد: مجموعه کارگزاران فعالیت خود را بر اصولی همانند تلاش و کار بی وقفه، صرفه جویی و نوآوری متمرکز کرده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت ؛ حمید محمدی امروز در دیدار دست اندرکاران حج تمتع 97، کارگزاران حج، دستگاههای همکار و جمعی از حجاج با رهبر معظم انقلاب، گزارش کاملی از فرآیند حج تمتع 97 ارائه کرد.

 

متن کامل گزارش رییس سازمان حج و زیارت در محضر رهبر معظم انقلاب به شرح ذیل است:   

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و صلوات خداوند بر رسول اکرم و ائمه ی اطهار علیهم السلام؛

و سلام و درود بر روح والای حضرت امام، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و مقاومت و شهدای مسجد الحرام و منا.

 حمد و سپاس، خدای بزرگ را که بار دیگر به ما توفیق عنایت فرمود، تا در آستانه ی موسم حج 97، گزارشی کوتاه از تلاش مجدانه خادمین حجاج وکارگزاران حج و زیارت را به محضر رهبر عزیزمان تقدیم کرده و از فرمایشات معظم له بهره مند شویم.

در پی عنایات حضرت باریتعالی، در برگزاریِ موفقِ حج سال گذشته، امسال نیز با تایید شورایعالی امنیت ملی، و متعاقبِ تأمین خواسته ها و انتظارات مردم و نظام در خصوص امنیت، عزت، و کرامت حجاج، در جریان مذاکرات با عربستان، فرایند اجرایی حج 97 که از پایان حج گذشته آغاز شده بود، با جدیت بیشتری ادامه پیدا کرد.

امسال هم، علاوه بر فقدانِ روابط دو جانبه با عربستان و تشدید تنش ها، که پیشبرد امور اجرایی را سخت تر کرده است، محدودیت هایی نیز وجود دارد که رفع آن خارج از  حیطه و توان سازمان و بعثه می باشد؛ از جمله:

  • محدودیت ظرفیت اسکان درمدینه منوره ناشی از تخریب هتل ها
  •  
  • تضییقات ناشی از افزایش تعداد حجاج همه کشورها و مساحتِ محدودِ منا و عرفات
  •  
  • عدم امکان انتقال اقلام تدارکاتی به صورت تجاری و رسمی
  •  
  • باوجود محدودیت های فوق، خادمین حجاج اعم از بعثه، سازمان و مدیران هتل ها و مدیران کاروانها،  ضمن آسیب شناسی همه جانبه حج گذشته، با همتی والا و انگیزه ای وافر، دلسوزانه کوشیده اند تا با برنامه ریزی درست و دقیق و تلاشی از سرِ عشق، حجی موفق  را انشالله رقم زنند.
  •  
  • در نیل به این مقصود، همکاری و هماهنگی سازمان و  بعثه مقام معظم رهبری برای ارتقاء و ارائه خدمات مطلوب به حجاج به گونه ای است که کلیه امور اجرایی قبل و در طول موسم حج، نه تنها تحت نظارت کامل بعثه مقام معظم رهبری انجام می شود، بلکه در جلسات هفتگی بعثه و سازمان، نسبت به کلیه مسایل اجرایی بصورت مشترک تصمیم گیری می شود.
  •  
  • همچنین با تاکید بر اصلِ امنیت  حجاج که کشور میزبان، متعهد به تأمین آن است، و اتخاذ تدابیر لازم توسط ستادهای حج، مجموعه کارگزاران، علاوه بر اصل امنیت، برای خدمت بهتر به ضیوف الرحمان و افزایش کارایی و بهره وری، فعالیت خود را بر سه اصل متمرکز کرده اند:
  1. تلاش و کار بی وقفه؛ در موسم حج، عوامل اجرایی، برای خدمت به حجاج، زمان نمی شناسند؛
  2. صرفه جویی؛ با توجه به شرایط فعلی، تلاش می شود بدون کاهش کمّی و کیفی خدمات، راهکارهای کم هزینه تر و کارآمدتر برگزیده شود.
  3. نوآوری، روانسازی فرایندهای اجرایی، کوتاه کردن فرایندها و تسهیل دسترسی حجاج به خدمات، حذف یا کاهش آمد و شد مدیران به ستادها از دیگر رویکردهای حوزه اجرا می باشد.

 

اشاره ای به اهم آنچه تا کنون انجام شده است:

  1. واکاوی و آسیب شناسی دقیق حج گذشته در حوزه های تخصصی، تدوین راهکارهای عملیاتی و برنامه ریزی جهت بهبود وضعیت اجرایی حج 97
  2. توجه جدی به حوادث و بحران های احتمالی؛ تشکیل ستاد مدیریت بحران، جهت مقابله و مدیریت هر گونه پیش آمد احتمالی
  3. سازماندهی حدود 86 هزار زائر، در قالب ۵86 کاروان
  4. تأکید و توجه جدی به امر مهم آموزش کاربردی و توجیه کارگزاران و مدیران کاروان ها
  5. علیرغم محدودیت هتل، درمدینه تامین امکانات اقامتی مناسب، در مدینه منوره و مکه مکرمه
  6. برنامه ریزی جامع و دقیق و تدوین جداول زمانبندی برای مراحل مختلف ایام تشریق بصورت کاملا سازماندهی شده و قابل رصد و کنترل به ویژه رفت و برگشت کاروان ها به جمرات با تمرکز بر اصل امنیت و سلامت حجاج
  7. بهینه سازی ساختار تشکیلاتی عملیاتی ویژه ایام تشریق
  8. پیشگامی در استفاده سازماندهی شده از پیام رسان داخلی برای کلیه کارگزاران، حجاج و خانواده های ایشان
  9. تقویت ارتباطات با حجاج و تمرکز بر اطلاع رسانی بموقع، بهبود و تسهیل روش های اطلاع رسانی قبل و در طول موسم حج به منظور تبیین موضوعات مختلف و مبتلا به حجاج در طول سفر
  10. انتقال بخشی از اقلام ایرانی مورد نیاز حجاج و تجهیزات مراکز صنعتی طبخ غذا از طریق کشور ثالث
  11. راه اندازی مجتمع بزرگ صنعتی طبخ غذا در مکه مکرمه با رعایت بالاترین شاخص های بهداشتی و فنآوری
  12. تسهیل فرایندهای اجرایی با استفاده از فناوری اطلاعات و تهیه نرم افزارهای کاربردی همراه، در حوزه مدیریت کاروانها، و بازرسی و ارزشیابی
  13. ارتقای نرم افزار عمومی به ویژه در ایام پر تلاطم تشریق
  14. مشارکت دادن حجاج در مدیریت پیچیده و سنگین امور اجرایی حج، از طریق ایجاد و تسهیل ارتباط دوسویه و افکار سنجی و نظر خواهی بر بستر نرم افزارهای تلفن همراه

    سازمان حج و زیارت تلاش می کند تا با تأمین خدمات مطلوب و مناسب برای حجاج، به دور از رفاه زدگی و اسراف، فضایی بوجود آورد که حجاج بتوانند در آرامش و آسایش و بدون دغدغه، از فضایل و معنویت حج بیشتر بهره ببرند و بستر مناسب برای تحقق برنامه های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز فراهم گردد.

همچنین تاکید می نماید در تمامی مذاکرات رسمی، اینجانب موضوع بسیار مهم فاجعه منا و شهدای منا را با جدیت مطرح و مطالبه نموده ام.

امیدواریم، با دعای خیر حضرتعالی، و با تلاش ها و برنامه ریزی های خدمتگزاران حجاج، ان شا الله برگزاری حجی              عزت مندانه، همراه با امنیت، عزت، کرامت، و آرامش حجاج؛ را شاهد باشیم.

ضمن تشکر ویژه از نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، از آنجا که کار عظیم حج، حاصل همکاری و تلاشِ جمعیِ مراکز متعددی از جمله، وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، شورای عالی امنیت ملی، سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پلیس فرودگاه، پلیس گذرنامه، هلال احمر، سپاه فرودگاه، شرکت فرودگاه ها، شهر فرودگاهی امام خمینی، صدا و سیما، بانک مرکزی، بانک ملی، بیمه ایران می باشد، برخود لازم می دانم از همه این عزیزان تشکر نمایم.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.