رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عوامل اجرایی در حوزه اسکان، تغذیه، پزشکی و ...در روزهای گذشته برای فراهم کردن شرایط حضور زائران عزیز، عازم عربستان شده اند، گفت:خوشبختانه همه برنامه ریزی ها به خوبی پیش رفته است و تمامی کارهای صورت گرفته در راستای جلب رضایت زائران عزیز است.

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رییس سازمان حج و زیارت:

برنامه ریزی های حج امسال به خوبی پیش رفته است/ لزوم اهتمام به امنیت و عزت حجاج کشورمان

برنامه ریزی های حج امسال به خوبی پیش رفته است/ لزوم اهتمام به امنیت و عزت حجاج کشورمان

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عوامل اجرایی در حوزه اسکان، تغذیه، پزشکی و ...در روزهای گذشته برای فراهم کردن شرایط حضور زائران عزیز، عازم عربستان شده اند، گفت:خوشبختانه همه برنامه ریزی ها به خوبی پیش رفته است و تمامی کارهای صورت گرفته در راستای جلب رضایت زائران عزیز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت امروز در برنامه آفتاب شرقی درباره فرآیند عملیات اجرایی حج تمتع 97 توضیحاتی را ارائه داد و اظهار کرد: امروز مصادف با 27 تیرماه، نخستین گروه از زائران حج تمتع امسال از فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) عازم فرودگاه مدینه منوره شدند.

 وی افزود: عوامل اجرایی همانند تغذیه، اسکان، پزشکی و ... نیز در روزهای گذشته به ترتیب عازم سرزمین وحی شدند تا شرایط را برای حضور زائران مهیا کنند؛ خوشبختانه همه برنامه ریزی ها به خوبی پیش رفته و همه امکانات لازم برای حضور زائران عزیز کشورمان فراهم است.

 رییس سازمان حج و زیارت به موضوع امنیت و عزت حجاج ایرانی اشاره کرد و افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب در موضوع حج، بر بحث امنیت و عزت حجاج کشورمان تاکید کرده اند، ما نیز در همه زمینه های اجرایی بحث عزت و امنیت حجاج ایران را مورد توجه قرار داده ایم.

 محمدی به مذاکرات میان سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت حج عربستان برای حج تمتع 97 اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مهمترین موضوعات توافقنامه انجام شده، بحث عزت و امنیت حجاج کشورمان بوده است که انشاالله این مهم همانند سال گذشته (حج تمتع 96) مورد توجه قرار می گیرد.

 وی تصریح کرد: ما نیز در بحث های آموزشی به مدیران کاروان ها و مجموعه ها بر توجیه صحیح حجاج در خصوص اهتمام ه قوانین کشور میزبان و رفتار مناسب تاکید کرده ایم.

 رییس سازمان حج و زیارت، حجاج را سفیران جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: حجاج ایرانی در تمامی ابعاد از قبیل اخلاق، نظم، توجه به قوانین و ... الگو بوده اند و امیدواریم این موضوعات را سرلوحه خود قرار دهند.

 محمدی به موضوع اطلاع رسانی و آموزش حجاج تاکید کرد و گفت: رفته رفته موضوع اطلاع رسانی و آموزش ها از بحث های سنتی خارج شده و غالبا به سمت و سوی فضای مجازی رهنمون شده است؛ ما نیز بر همین اساس فعالیت های خود را در فضای مجازی و پیام رسان های داخلی متمرکز کرده ایم و در همین رابطه ارتباطات بسیبار مناسبی را در کانال های پیام رسان گپ برقرار کرده ایم که امیدواریم این نوع از اطلاع رسانی اثربخش واقع شود.

 وی به آسیب شناسی حج سال گذشته اشاره کرد و افزود: بعد از پایان حج تمتع 96، در حدود 25 کارگروه به آسیب شناسی کامل پرداختند که حاصل این جلسات و آسیب شناسی ها، رفع مسائل و کاستی های گذشته بوده است.

 رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: تمامی برنامه های صورت گرفته در راستای جلب رضایت زائران عزیز است اما برخی محدودیت ها در ایام حج تمتع، از حیطه ما خارج است.

 محمدی ابتدا به محدودیت های اسکان در مدینه منوره اشاره کرد و گفت: با توجه به تخریب هتل های مدینه و عدم جایگزینی آن، شاهد کمبود تعداد هتل ها به نسبت حجاج همه کشورها هستیم.

 رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه با وجود کاهش تعداد هتل ها، سعی در فراهم آمدن بهترین هتل ها صورت گرفته است، گفت: تعداد روزهای اسکان زائران ایرانی در مدینه منوره حدود 6 روز خواهد و در این میان زائران مدینه بعد نیز باید نسبت به تفاوت ظرفیت و کیفیت هتل های مکه مکرمه و مدینه منوره توجه داشته باشند.

 محمدی با بیان اینکه سازمان حج در حد توان خود بهترین ها را برای حجاج فراهم کرده است گفت: بهترین امکانات قابل مقدور را برای حجاج خود فراهم کرده ایم اما برخی محدودیت ها وجود دارد که در اختیار ما نیست و این محدودیت ها باید به شکل مناسب برای حجاج ترسیم شود.

 وی در ادامه به برخی محدودیت های خارج از حیطه سازمان اشاره کرد و گفت: مهمترین دغدغه ای که با آن مواجه خواهیم بود مسئله کمبود فضا در منا است؛ این محدودیت های ذکر شده به سهولت حل شدنی نیست زیرا وسعت محدوده منا را نمی توان تغییر داد.

 رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه حجاج باید نسبت به شرایط ایام تشریق و به ویژه منا آگاه باشند، گفت: ممکن است عده ای بگویند در این شرایط که محدودیت و مشکل جا هست، تعداد کمتری به حج ببریم. باید توجه داشت اگر سازمان بتواند سالی یکصد هزار نفر را هم به حج اعزام کند، تشرف یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفری که از 12 سال پیش در نوبت و انتظار تشرف هستند تا 14 سال دیگر بطول خواهد کشید.اگر تعداد کمتری مثلا 50 هزار نفراعزام شوند، زمان انتظار به 28 سال افزایش خواهد یافت و ممکن است حج تمتع، قسمت عزیزانی که سالیان متمادی در انتظار هستند، نشود بنابراین همه حجاج حاضر هستند یکی دو شب سختی و مضیقه جا را تحمل کنند اما زمینه را برای تشرف زودتر هم وطنان چشم انتظارشان فراهم کنند.

 محمدی تصریح کرد: با وجود همه محدودیت هایی که خارج از اراده ما قرار دارد، امکانات مناسبی برای زائران به ویژه در ایام تشریق فراهم شده است .

وی در ادامه به موضوع ارز همراه زائران اشاره کرد و گفنت: ارز همراه زائران امسال بر اساس نظر بانک مرکزی 200 دلار تعیین شده و زائران می توانند آن را با نرخ روز بانک مرکزی از شعب ارزی بانک ملی دریافت کنند.

 رییس سازمان حج و زیارت افزود: البته برای رفاه حال زایرانی که در شهرهای و روستاهای کشورمان قرار دارند و دسترسی به شعب ارزی ندارند نیز، پیشنهادی به بانک ملی ارایه شده تا مدیران کاروان ها بتوانند با رضایت زائران خود، ارز همراه آنها را دریافت و در فرودگاه در زمان اعزام آن را تقدیم زائران نمایند.

 به گفته محمدی، اگر این مهم از سوی بانک ملی اجرایی شود، موجب آسودگی زائران مناطق دور کشور خواهد شد و کاهش بار ترافیکی و تردد غیر ضرور را به دنبال دارد.

 وی به یکی از ابهامات مطرح شده در خصوص موضوع ارز همراه پاسخ داد و گفت: برخی زائران در روزهای اخیر تصور کرده اند که ارز همراه با نرخ 3900 تومان به آنها داده می شود که باید تاکید کرد، چنین موضوعی به هیچ عنوان صحت ندارد و ارز همراه با نرخ روز بانک مرکزی حساب می شود.

 رییس سازمان حج و زیارت در خصوص پیگیری وضعیت شهدای منا و مسجدالحرام تاکید کرد: هر زمان که با طرف سعودی به گفت و گو یا مذاکره نشسته ایم، موضوع شهدای منا و مسجدالحرام و قتیل الزحام را به عنوان یک مطالبه مطرح کرده ایم؛ البته طرف سعودی نیز تاکنون پاسخ منفی در رابطه با درخواست های مطالبه ما نداده است بلکه این موضوع را به آینده موکول می کند.

 محمدی تصریح کرد: امسال نیز تعدادی از خانواده های شهدای منا که پیکر شهید آنها شناسایی نبود به موسم حج دعوت شده اند.

 وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت و ایمنی برای زائران کشورمان تاکید کرد: تمامی زائران به توصیه های روحانی ، مدیر کاروان و مدیر مجموعه توجه جدی داشته باشند و در این ایام بر رعایت قوانین کشور میزبان اهتمام کنند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.