پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

حذف اتوبوس های مکشوف برای سلامت حجاج/لزوم آگاه سازی حجاج درباره هتل های مدینه و فضای منا و عرفات

  • 06 مرداد 1397
  • 13:29
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 1085 بازدید
  • Article Rating
حذف اتوبوس های مکشوف برای سلامت حجاج/لزوم آگاه سازی حجاج درباره هتل های مدینه و فضای منا و عرفات
رییس سازمان حج و زیارت گفت: در گذشته برای آندسته از زائران مدینه بعد که زمان حرکت و وصولشان به مکه، مصادف با طلوع آفتاب بود، از اتوبوس های مکشوف(بدون سقف) استفاده می شد اما با توجه به گرمای شدید و خطراتی که برای سلامت حجاج وجود دارد، این روند با هدف حفظ سلامت حجاج، در حج امسال تغییر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ حمید محمدی امروز در جمع مدیران مجموعه های مدینه منوره ضمن تقدیر از دست اندرکاران و عوامل اجرایی حج امسال و با اشاره به اینکه ۱۰ روز است که زائران ایرانی وارد سرزمین وحی شده اند، گفت: دوره حضور شما و خدمت گذاری به زائران در موسم پس از حج با ورود زائران مدینه بعد کمی سخت تر می شود چرا که حجاج ، مناسک را پشت سرگذاشته اند و با وجود برخی محدودیت های بالفعل همانند کاهش نسبی کیفیت هتل های مدینه در مقایسه با هتل های مکه مکرمه، کار شما مقداری سخت تر خواهد بود و باید با بردباری به این مسائل زایران توجه داشته باشید.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تلاش های خوبی برای رفاه حال زایران در مدینه و مکه انجام گرفته است، گفت: کوشش برای آماده سازی امکانات حجاج انجام گرفته است اما برخی محدودیت های موجود همانند کاهش کیفیت هتل های مدینه منوره نیز باید به درستی و با تدبیر برای زایران تبیین شود.

محمدی افزود: مدیران مجموعه های مدینه منوره و سپس مدیران کاروان ها باید شرایط هتل های مدینه را به درستی برای زایران ترسیم کنند و این مهم می تواند با برگزاری جلسات توجیهی برای زایرانی که وارد مدینه منوره می شوند، انجام شود.

وی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته برخی از محدودیت‌هایی که از حیطه اختیارات ما خارج است
به زایران عزیز منعکس شده است اما هنوز برخی زایران در این خصوص آگاهی ندارند که باید با تدبیر و درایت بازگو شود.

رییس سازمان حج و زیارت توصیه کرد که موضوع کیفیت هتل های مدینه که به دلیل تخریب هتل ها در این شهر ایجاد شده و موضوع محدودیت فضا در منا و عرفات به طور مناسب برای زایران بیان شود تا موجب نارضایتی آنها نشود.

محمدی تاکید کرد: با وجود همه محدودیت های ذکر شده ، سعی کرده ایم بهترین امکانات موجود را فراهم آوریم و امیدوارم زحمات همه خادمان مورد قبول درگاه الهی و زایران عزیز واقع شود.

وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت تعداد هتلها ، میزان حضور زایران در مدینه حدود ۶ روز خواهد بود، گفت: زایران باید از این فرصت به نحوه مناسبی استفاده کنند و مطالبات آنها نیز با سرعت رفع شود.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: اگر نقص یا ایرادی در محل اسکان وجود دارد باید به سرعت برطرف شود و در این راستا نیز مسوولان مناطق باید پاسخگو باشند.

محمدی با بیان اینکه مدیران مجموعه ها باید به سرعت مطالبات زایران را در هتل ها رفع کنند، گفت: رفع مشکل زایران نباید درگیر پروسه های اداری زمان بر شود و در این راستا سرعت عمل و تلاش شبانه روزی بسیار حایز اهمیت است.

وی تصریح کرد: در صورت بروز مشکل یا مسئله، عزیزان بازرسی به سرعت دغدغه ها را رفع کنند چرا که زایر نباید در فرصت اندک حضور در مدینه با مشکلات در اسکان و ... مواجه شود.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه باید مدیران مجموعه ها، کاروان ها و دست اندرکاران به چهار اصل مهم در خدمت رسانی به زایران توجه کنند، گفت: تلاش و کار بی وقفه و شبانه روزی، ابتکار و نوآوری، مستند سازی فرآیندها و صرفه جویی باید سرلوحه همه فعالیت های دست اندرکاران اجرایی قرار گیرد.

محمدی افزود: تلاش و کار شبانه روزی به معنای آن است که در موسم حج هیچ یک از خادمین حجاج ساعت کار نخواهند داشت بلکه به صورت شبانه روزی پاسخگوی عزیزان هستند تا هیچ مسئله ای زایران را دچار مشکل نکند.

وی با اشاره به ابتکار و نوآوری گفت: امسال با توجه به ابتکار و نوآوری و برای سلامت حجاج عزیز برنامه ریزی مناسبی برای آن دسته از زایران مدینه بعد که برای رهسپاری به جحفه از اتوبوس های مکشوف استفاده می کردند اندیشیده شده است.

رییس سازمان حج و زیارت توضیح داد: در گذشته برای آندسته از زائران مدینه بعد که زمان حرکت و وصولشان به مکه، مصادف با طلوع آفتاب بود، از اتوبوس های مکشوف(بدون سقف) استفاده می شد اما با توجه به گرمای شدید و خطراتی که برای سلامت حجاج وجود دارد، این روند با هدف حفظ سلامت حجاج، در حج امسال تغییر کرده است.
محمدی افزود: بنابر این برنامه ریزی ها، امسال آن دسته از زائران مدینه بعدی که در ساعات قبل از طلوع آفتاب عازم جحفه می باشند، دیگر با اتوبوس های مکشوف این مسیر را طی نمی کنند.

وی افزود: برای این دسته از زائران، محل هایی برای استراحت تدارک دیده شده است تا بعد از پذیرایی و رفع خستگی، در ساعات نزدیک به غروب آفتاب و با اتوبوس های کولر دار به جحفه منتقل شوند.
رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: امنیت ‌و سلامت حجاج برای مایک اصل محسوب می شود که به همین دلیل از اتوبوس های مکشوف صرف نظر کردیم .

محمدی به موضوع صرفه جویی اشاره کرد و افزود: باید راهکارهای صرفه جویی مورد توجه قرار گیرد چراکه گاهی اوقات دیده شده که در بحث ناهار یا شام، غذاهای اضافه دور ریز می شود.

وی همچنین به مدیران مجموعه ها توصیه کرد که بر چینش اتاق های کاروانها نظارت صورت گیرد تا همه حجاج از خدمات مناسب برخوردار شوند.
رییس سازمان حج و زیارت در پایان بر بهداشت و سلامت حجاج تاکید کرد و به مدیران مجموعه ها گفت: بحث سلامت و بهداشت به طور جدی لحاظ شود و برخی اشکالات هتل های محل اسکان زایران نیز برای خدمات دهی بهتر، رفع شود.

در ادامه این نشست صمیمانه حمیدمحمدی رییس سازمان حج و زیارت و معاونان این سازمان به پرسش های مدیران مجموعه ها پاسخ دادند.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.