پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

لحظه به لحظه با زایران حج ۹۷ 

محدودیت فضای اسکان در منا به درستی تبیین شود / سلامت حجاج یک اصل محسوب می شود

محدودیت فضای اسکان در منا به درستی تبیین شود / سلامت حجاج یک اصل محسوب می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ حمید محمدی در جلسه ستاد مدینه منوره با تشکر از زحمات دست اندرکاران  ستاد مدینه منوره اظهار کرد:  باید امکانات لازم برای حجاجی که حدودا ۵ شب و ۶ روز در مدینه اقامت دارند اندیشیده شود تا لااقل این زایران از فرصت ایجاد شده بهترین استفاده را ببرند.

وی افزود: با توجه به محدودیتهای  موجود در مدینه، سعی همه باید بر این باشد تا زایرین در طول اقامت کوتاه خود در مرینه،  روزهای اندک دغدغه مسایل جزئی را نداشته باشند.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: زایران عزیز باید بدانند که یکی از محدودیت های امسال به اسکان آنها در مدینه بازمی گردد و این موضوع نیز به دلیل کاهش تعداد هتل های این شهر بازمی گردد .
محمدی با بیان اینکه تلاش لازم برای اجاره بهترین و مناسب ترین هتل های موجود در مدینه صورت گرفته است، گفت: همه این محدودیت ها در زمینه اسکان در مدینه طی ماه‌های اخیر اطلاع رسانی شده است؛ حجاج نیز طی حضور خود از ظرفیت معنوی موجود در شهر پیامبر(ص) بهترین بهره را ببرند.

وی افزود: اگر نقص یا ایرادی در محل اسکان وجود دارد باید به سرعت برطرف شود و در این راستا نیز مسوولان مناطق باید پاسخگو باشند. 

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مدیران مجموعه ها باید به سرعت مطالبات زایران را در هتل ها رفع کنند، گفت: رفع مشکل زایران نباید درگیر پروسه های زمان بر شود و در این راستا سرعت عمل و تلاش شبانه روزی  بسیار حایز اهمیت است.

محمدی با بیان اینکه دست اندرکاران به چهار اصل مهم در خدمت رسانی به زایران توجه کنند، گفت: تلاش و کار بی وقفه و شبانه روزی، ابتکار و نوآوری، مستند سازی فرآیندها و صرفه جویی باید سرلوحه همه فعالیت های دست اندرکاران اجرایی قرار گیرد. 

وی افزود: تلاش و کار شبانه روزی به معنای آن است که در موسم حج هیچ یک از خادمین حجاج ساعت کار نخواهند داشت بلکه به صورت شبانه روزی پاسخگوی عزیزان هستند تا هیچ مسئله ای زایران را دچار مشکل نکند. 

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به ابتکار و نوآوری گفت: امسال با توجه به ابتکار و نوآوری و برای سلامت حجاج عزیز برنامه ریزی مناسبی برای آن دسته  از زایران مدینه بعد که برای رهسپاری به جحفه از اتوبوس های مکشوف استفاده می کردند اندیشیده شده است. 

رییس سازمان حج و زیارت توضیح داد: در گذشته برای آندسته از زائران مدینه بعد که زمان حرکت و وصولشان به مکه، مصادف با طلوع آفتاب بود، از اتوبوس های مکشوف(بدون سقف) استفاده می شد اما با توجه به گرمای شدید و خطراتی که برای سلامت حجاج وجود دارد، این روند با هدف حفظ سلامت حجاج، در حج امسال تغییر کرده است. 
 
محمدی افزود: بنابر این برنامه ریزی ها، امسال آن دسته از زائران مدینه بعدی که در ساعات قبل از طلوع آفتاب عازم جحفه می باشند، دیگر با اتوبوس های مکشوف این مسیر را طی نمی کنند. 
 
وی توضیح داد: برای این دسته از زائران، محل هایی برای استراحت تدارک دیده شده است تا بعد از پذیرایی و رفع خستگی، در ساعات نزدیک به غروب آفتاب و با اتوبوس های کولر دار به جحفه منتقل شوند و این مهم نهایی شده است.

رییس سازمان حج تاکید کرد: امنیت ‌و سلامت حجاج یک اصل مهم و مبنایی برای همه ما محسوب می شود و همه برنامه سازمان حج و زیارت و امور اجرایی باید بر مبنای اصل امنیت و سلامت حجاج باشد.
 
محمدی به موضوع صرفه جویی اشاره کرد و افزود: باید راهکارهای صرفه جویی مورد توجه جدی مجموعه ها قرار گیرد چراکه گاهی اوقات دیده شده که در بحث ناهار یا شام، غذاهای اضافه دور ریز می شود. 

رییس سازمان حج همچنین بر بهداشت و سلامت حجاج تاکید کرد و به دست اندرکاران گفت: بحث سلامت و بهداشت به طور جدی لحاظ شود و برخی اشکالات هتل های محل اسکان زایران نیز برای خدمات دهی بهتر، رفع شود. 

وی به بازدید روز های اخیر خود در مکه مکرمه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بسیاری مسایل سال گذشته رفع شده و برنامه های خوبی صورت گرفته است.

محمدی به موضوع ایام تشریق و مشاعر اشاره کرد و افزود: در بحث عرفات مشکلات سال قبل حل شده است چرا که چادر های عرفات بهبود یافته و مشکل قطعی کولرها در برخی ساعات که سال قبل ایجاد شده بود، با تدابیر لازم  از بین رفته است.

رییس سازمان حج یکی از  محدودیت های بالفعل پیش رو را در بحث منا دانست و گفت: مهمترین موضوع به تنگی فضای اسکان در منا بازمی‌گردد و این مهم فقط به حجاج ایرانی بازنمی گردد و برای همه حجاج کشورهای حاضر وجود دارد که به درستی باید از سوی دست اندرکاران مطرح و به زایران منتقل شود.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.