پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بازدیدی متفاوت از آشپزخانه های مرکزی در مدینه

بازدیدی متفاوت از آشپزخانه های مرکزی در مدینه

مدینه منوره – پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت - رئیس سازمان حج و زیارت روز پنجشنبه از دو آشپزخانه مرکزی در مدینه مکرمه و انبار تدارکات ستاد حج در این شهر بازدید کرد تا از روند عملیات خدمات رسانی مناسب در بخش تغذیه مطمئن شود.
حمید محمدی به محض ورود به آشپزخانه مرکزی الدخیل در مسیر جاده مکه مکرمه ، فرآیند تهیه تا تولید غذای حجاج را بطور حضوری مورد بررسی قرار داد. 
وی ابتدا به انبار ستاد در نزدیکی آشپزخانه رفت تا به کارکنان این بخش خسته نباشید و خدا قوت بگوید و در ضمن مشکلات آن را ازنزدیک بررسی کند. 
مسئولان انبار و تدارکات ستاد حج در مدینه نیز توضیحات لازم را از نحوه تهیه اقلام مورد نیاز در بازارهای مدینه ارائه کردند و اینکه چگونه و طی چه فراِیندی - از کدام مراکز و کدام واحدهای تولیدی این اقلام را شامل گوشت، مرغ ، حبوبات ، لبنیات، و میوه و سبزی تهیه می شود.
هم اکنون بیشتر اقلام مورد نیاز از بازارهای مدینه و مکه تهیه می شود و سپس در انبارهای در اختیار ستاد حج نگهداری می شود تا برای مصرف میان آشپزخانه ها توزیع شود. 
محمدی در ادامه به آشپزخانه الدخیل رفت و از بخش های مختلف پخت و پز تا مرحله انتقال غذا به هتل های محل اقامت زائران بازدید کرد. 
این آشپزخانه دارای چندین سالن مجهز است که یک راسته آن بطور کامل در اختیار ستاد حج ایران و راسته دیگر را پاکستانی ها در اختیار دارند که آنها هم این شیوه تهیه غذا برای حجاج خود را از ایرانی ها الگو برداری کرده اند. البته به غیر از پاکستانی ها، ترکیه ای ها و عراقی ها نیز از همین شیوه ایرانی که از 15 سال پیش پایه گذاری شده ، الگوبرداری کرده اند. 
دریکی از سالن ها ، تیم طباخی ایران، سرگرم آماده کردن مرغ ها برای تهیه شنسل مرغ بود که با سرعت انجام می شد و در بخش دیگر گروهی سرگرم آماده کردن سیب زمینی بودند و سرعت و دقت کار نشان می داد که تخصص شان قابل انکار نیست.
در سالن های دیگر هم  دیگ های بزرگ صنعتی ویژه پخت برنج آماده شده بود و آشپزها برای عمل آوری آن سخت مشغول کار بودند و بخار از سایر دیگ هایی که گویا سوپ بار گذاشته بودند، فضا را گرفته بود. 
رئیس سازمان حج و زیارت، همچنین از سردخانه محل نگهداری گوشت و مواد غذایی فاسد شدنی نیز بازدید کرد و در بازدید از هر بخشی، تذکراتی به مسئولان آشپزخانه می داد. 
بازدید حدودا دو ساعته از الدخیل هنگامی که پایان یافت ، خادمان سرگرم کار در الدخیل به  به رسم یادگاری با رئیس سازمان حج و زیارت عکس دسته جمعی گرفتند. 
آشپزخانه موسوم به "زین" دیگر واحد تولید غذای زائران در مدینه است که آقای محمدی به آنجا رفت. 
کلیه واحدها و سالن های این آشپزخانه نیز مورد بازدید قرارگرفت؛ از سردخانه تا محل خرد کردن گوشت و مرغ و همچنین سالن های پخت برنج، خورشت و تهیه انواع کباب.
این آشپزخانه نیز به مدرن ترین دستگاه ها و دیگ های طبخ غذا مجهز است و مسئولان آن توضیحات کاملی در ارتباط با فرآیند تهیه و پخت غذا ارائه کردند.
ساعت حدود 12 ظهر بود و بوی غذای وعده بعد زائران همراه با بخاری که از دیگ ها خارج می شد، فضا را پر کرده بود و یکی از آشپزها با صدای گرم و گیرایش در مدح حضرت فاطمه زهرا (س) خواند و صلوات پشت صلوات بود که فضای سالن ها را در بر می گرفت.  
در بخشی از سالن هم عوامل سرگرم قرار دادن غذای وعده بعد زوار درداخل هیترهای صنعتی بودند تا غذای گرم به هتل ها تحویل شود. 
در این بخش هم پایان بازدید با صلوات و عکس های یادگاری همراه بود که عوامل با رئیس سازمان حج و زیارت در قاب تصویر قرار گرفتند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.