پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

گفتگوی مدیر حج و زیارت خراسان رضوی با رسانه ها پیرامون عملیات توسعه حرمین

گفتگوی مدیر حج و زیارت خراسان رضوی با رسانه ها پیرامون عملیات توسعه حرمین
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج نیوزدر راستای تاکید جناب آقای دکتر موسوی ریاست محترم سازمان حج و زیارت در اجلاس مشهد مقدس بر لزوم اطلاع رسانی شفاف و دقیق به زائران حج تمتع سال 92 و عموم شهروندان ،آقای مسعود مجردی مدیر حج و زیارت استان خراسان رضوی در گفتگو با رسانه های محلی حجم تخریب و نیز عملیات عمرانی حرمین شریفین را برای زائران هم استانی تشریح کرد و گفت :همانطور که استحضارداريد تخريب اطراف مسجدالحرام و مسجدالنبي(ص) باهدف افزايش فضاجهت طواف، زيارت و نماز باعث گرديده زائرين درطواف با مشکل مواجه شوند وراههاي دسترسي به حرمين شريفين بسيار طولاني وصعب العبور شود وبرابر اطلاع واصله اين روند تا ايام ذي الحجه ومراسم حج تمتع نيز ادامه دارد و يقيناً با کثرت جمعيت در ايام حج احتمال افزايش فشار به زائرين نيز شدت خواهد يافت .لذا اطلاع رساني به متقاضيان انجام حج تمتع يک ضرورت است و لازم است در راستاي وظايف و مشاهدات، نکات زير را به اطلاع عزيزاني که در کاروانها نام نويسي نموده اندو بزودي جهت اعمال حج تمتع عازم عربستان سعودي مي باشند برسد. 

  

تصميم پيرامون سفر رابه عهده خود اين عزيزان مي گذاريم .

1- بعلت تخريب فضاي بيروني مسجد النبي و مسجد الحرام راههاي دسترسي به حرم با استفاده ازمسير هاي فرعي که ايجاد شده بسيار سخت ودورمي باشد .
2- کارشبانه روزي ساخت و ساز باعث آلودگي صوتي و نامناسب بودن هواي اطراف حرم ها در اثر گردو غبار گرديده .
3- طواف به کندي و احتمالاً نوبتي انجام مي گيرد ودر پيچ رکن  حجرالاسود و مقابل حجراسماعيل به علت محدوديت فضاي طواف حرکت به سختي و با کندي انجام مي شود.
4- به افرادي که داراي تنگي نفس ، ناراحتي قلب وعروق ، کمردرد و پادرد و... مي باشند هشدار داده  مي شود علاوه بر خطرات جسمي ، در سال جاري حظي ازاعمال به علت ازدحام  بيش از حد نخواهند برد.

5- نماز خواندن پشت مقام ابراهيم به علت اينکه يکي از فضاهاي اصلي تخريب مي باشد به سختي وگاهاً  غير ممکن است.
 6- ورود به سعي  صفا و مروه و خروج از مسعي مستلزم طي کردن مسيري طولاني است که براي افراد ناتوان مشکل ساز خواهد بود.
7- خراب شدن پارکينگ هاي اطراف حرم باعث گرديده شلوغي و ازدحام در اثر عدم برابري زائرين مراجعه کننده با مکانهاي در نظر گرفته شده بيش از حد تصور باشد و در نهايت اذيت و آزار افراد ناتوان جسمي و مسن را به همراه داشته باشد.
8- در صورت عدم رعايت و به کار نگرفتن توصيه هاي پزشکي ، خستگي ناشي ازطولاني شدن اعمال دربدو ورودبه مکه مکرمه(عمره تمتع)ممکن است براعمال اصلي حج تمتع نيز  تأثير گذار باشد .
در خاتمه تاکید می گردد آنچه بيان شد از باب اطلاع رساني و جلوگيري از گلايه هاي بعدي است  والا همه اقدامات به منظور انجام اعمال حج تمتع فراهم است و سازمان حج وزيارت و عوامل کاروانهاي حج تمامي سعي خود را به کار خواهند گرفت که حجي آرام با حداقل مشکل براي زائران عزیز ایرانی فراهم شود .


روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.