پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

لحظه به لحظه با زایران حج ۹۷

زائران به تیم پزشکی حج در مدینه نمره می دهند

زائران به تیم پزشکی حج در مدینه نمره می دهند

مدینه منوره –پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت_ رئیس سازمان حج و زیارت امروز جمعه ، از 4 درمانگاه تیم پزشکی در مدینه منوره بازدید و مسائل و مشکلات این مراکز را از نزدیک بررسی و دستورات لازم را صادر کرد. زائران عموما از خدمات رسانی این مراکز ابراز رضایت دارند. 
هتل جلنار طیبه اولین درمانگاه تیم پزشکی ستاد حج در مدینه بود که مورد بازدید قرار گرفت. این مرکز که به فاصله کمی از حرم نبوی واقع است و بر قبرستان بقیع مشرف، یکی از پر مراجعه ترین درمانگاه های ایرانی مستقر درمدینه منوره محسوب می شود. 
پزشکان و دست اندرکاران این مرکز ، در ارتباط با نحوه خدمات رسانی و درمان زائرانی که به این مرکز مراجعه می کنند، به حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت ، توضیحاتی دادند و گزارش کاملی ارائه کردند. 
بخش عمومی، بخش زنان ، داروخانه و اتاق بستری موقت از جمله بخش های این درمانگاه است که هنگام  بازدید رئیس سازمان حج و زیارت ، پزشکان این مرکز، سرگرم رفع و رجوع مراجعه کنندگان و معاینات پزشکی بودند.
بیماران در بدو ورود به منشی درمانگاه مراجعه و کارت خود را ارائه می کنند و منشی درمانگاه نیز بصورت الکترونیکی و از طریق هولوگرام روی کارت شناسایی مراجعه کننده، او را ثبت نام می کند و سپس پرونده پزشکی آنان از روی سامانه آنلاین در اختیار پزشک قرار می گیرد.
درصورت عدم همراه داشتن کارت، این اطلاعات با استفاده از شماره کارت ملی هم قابل دریافت است که در نهایت در اختیار پزشک معالج قرار می گیرد تا هنگام معاینه سوابق بیمار را داشته باشد. 
سوابق کلیه زائران اعزامی به حج در سامانه ای ثبت شده است که به صورت آنلاین برای پزشکان مستقر در مدینه و مکه قابل دسترسی است .
پس از معاینه اگر بیمار نیاز به دارو داشته باشد، به داروخانه ای که در همین طبقه قرار دارد، ارجاع داده می شود و در صورتی که نیاز به بستری موقت باشد همانجا بستری می شود. 
اما در صورتی که زائر نیازمند مراقبت های پزشکی ویژه باشد به سرعت با هماهنگی با مراکز پزشکی عربستان ، به یکی از مراکز و یا بیمارستان های مدینه منتقل می شود. 
دکتر ترکان مسئول تیم پزشکی ایران در مدینه، در گزارشی به حمید محمدی در این خصوص گفت تاکنون 7 هزار و 401 نفر از زائران در مدینه منوره ویزیت شده اند که از این تعداد 50 نفر به بیمارستان های سعودی معرفی شدند که تنها 8 تن از آنان نیاز به بستری پیدا کرده اند. 
5 زائر نیز بر اثر ضرب خوردگی و آسیب دیدگی ناشی از زمین خوردن و ... در مدینه به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.
در جریان حج امسال در مدینه تاکنون هیچ مورد وخیم یا فوتی گزارش نشده است و دکتر ترکان مسوول پزشکی مدینه منوره گفت تاکنون تنها مجبور شدیم به دلیل وضعیت نامناسب، یک نفر از زائران را به ایران بازگردانیم.  
هنگام بازدید رئیس سازمان حج و زیارت از مراکز پزشکی در مدینه ، یکی از جانبازان دفاع مقدس بر روی تخت بستری و در حال سرم تراپی بود. 
این جانباز در مدتی که محمدی و سایر مسئولان ستاد حج در اتاق بستری حضور داشتند، گفت و خندید و خنداند که درنهایت با صلوات همراه شد. 
محمدی در ادامه به یکی دیگر از درمانگاه های هیات پزشکی ایران در حج که در هتل مکارم پلازا  قرار دارد، برای سرکشی رفت تا روند امور را از نزدیک بررسی کند. 
در این درمانگاه نیز پزشکان ، از جمله متخصص زنان سرگرم معاینات و انجام پروسه درمانی بودند و رئیس سازمان حج و زیارت هم دستورات لازم را برای رفع برخی نواقص صادر کرد. 
بررسی وضعیت دارو نیز از جمله مواردی بود که در این بازدید مورد بررسی قرار گرفت و مسئولان داروخانه ها تاکید داشتند که کلیه داروهای مورد نیاز در این بخش موجود است و کم و کسری وجود ندارد. 
در حین این بازدید ، خبرنگاران از فرصت استفاده کرده و نظر مراجعه کنندگان زائر را نیز جویا شدند، برخی ها تازه از روی تخت بستری موقت مرخص شده بودند و برخی دیگر نیز پس از انجام معاینه پزشکی و دریافت دارو در حال ترک درمانگاه بودند. 
زائر میانسالی از خراسان رضوی ، ضمن ابراز رضایت از خدماتی که در این درمانگاه ها دریافت کرده ، گفت که به تیم پزشکی نمره قبولی می دهد. 
خانم سالخورده ای از استان لرستان نیز وقتی خبرنگاران نظرش را جویا شدند، پزشکان و دست اندرکاران حج را دعا کرد و گفت، همه چیز خوب است. هم هتل و هم غذا. 
در مدینه منوره 4 مرکز درمانگاهی متعلق به ستاد حج در هتل های جلنار طیبه ، مکارم بلازا ، جلنار سلام و رویال مکارم دایر است که وظیفه درمان زائران بیمار را بر عهده دارند. 
خدمات پزشکی تا پایان عملیات حج برای "مدینه دومی" ها بر قرار است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.