پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با راهنمایان زائران در مکه

خادمانی که بی منت در زیر تیغ آفتاب خدمت رسانی می کنند

خادمانی که بی منت در زیر تیغ آفتاب خدمت رسانی می کنند

مکه مکرمه –پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت-  راهنمایان زائران بیت الله الحرام ، گروهی از خادمان ایرانی هستند که این روزها در مکه مکرمه ، زیر تیغ آفتاب و در ساعات شب، به زائرانی که کاروان ها و یا  همراهان خود را گم کرده اند، کمک می کنند.

حالا، کاور و کلاه نارنجی ، سفید 

راهنمایان زائران ایرانی چند وقتی است که در مکه ، لباسی شناخته شده است، افرادی که در 13 نقطه از بیت الله الحرام مستقر می شوند، شیفت هایشان 4 ساعته است و وظیفه اصلی آن کمک به زائرانی است که از کاروان های خود جدا افتاده اند. 

صحبت الله رحمانی مسئول واحد راهنمایان، در این خصوص گفت: این راهنمایان دو دوسته هستند، گروهی که شامل مسئولان کاروان ها و مجموعه های اجرایی و نیز داوطلبان است و گروهی که فقط مسئولیتشان در این واحد تعریف شده و عمده کارشان سرکشی و نظارت بر کار راهنمایان است. 

وی افزود: امسال عمده راهنمایان را زائرخدمه هایی تشکیل می دهند که با سهمیه شخصی به حج آمده اند و بصورت افتخاری با این مجموعه کار می کنند و اکثر آنان جوان هستند. 

کار راهنمایان درمکه مکرمه دو مرحله ای است، مرحله اول تا ایام تشریق است که به گفته رحمانی 3900 نفر شیفت برای این دوره پیش بینی شده است و در ایام تشریق و عزیمت حجاج به عرفات و منا ، کار آنان متوقف می شود و دوباره پس از پایان تشریق تا آخرین زائر بکار خود ادامه می دهند. 

برای زائران گمشده یک شماره تماس رایگان (8001160046)  نیز تدارک دیده شده است که از طریق آن به زائران کمک می شود و در حال حاضرروزانه 300 تا 400 تماس تلفنی از سوی گمشدگان برقرار می شود و برخی اوقات نیز ماموران بیت الله الحرام از طریق شماره رایگان ویژه گمشدگان ایرانی تماس می گیرند و اطلاعات می دهند.     

عصر دوشنبه با هاشم ناظمی جلال ، از مسئولان واحد امور راهنمایی زائران، همراه شدیم که برای سرکشی از روند امور عازم مسجد الحرام بود. 

وی در حین سرکشی به پست های تعیین شده راهنمایان که به زائر یار هم معروفند، در خصوص کار این نیروها توضیح داد، برای هر یک از این نیروها ، یک ایستگاه و یک محدوده تعیین شده است که در آن محیط گردش می کنند. تعداد کل این نیروها 156 نفراست که در هر پست دو نفر و در هر شیفت 4 ساعته 26 نفر در داخل حرم الهی و اطراف آن خدمت رسانی می کنند.  

زائران ایرانی از پوشش این افراد آنها را می شناسند و به قول برخی زائران ، خیالشان راحت می شود که یک هم زبان و یک آشنا به محیط مکه کنارشان هست. 
ناظمی جلال ، گفت: یکی از راه های کمک به افراد گمشده این است که این نیروها افراد گمشده را به ایستگاه ها منتقل می کنند که اتوبوس های شهری سعودی رایگان آنها را به مقصد می رسانند. 

راه دیگر اینکه ، راهنمایان فردی را که قادر نیست از ایستگاه نیز خود را به مقصد برساند، تا هتل محل اقامتش همراهی می کنند. 

البته روی کارت شناسایی زائران یک رقم تلفن رایگان (8001160046) هم ثبت شده است که با استفاده از این شماره ، می توانند موقعیت خود را اعلام کنند تا راهنمایان به کمک شان بشتابند. 

از تعداد 156 راهنما، 3 تن با عنوان ذابحین در حج حضور دارند که به غیر از ایام سه چهار روزه تشریق بقیه اوقات را به امر راهنمایی زائران اشتغال دارند. 

این راهنمایان ، قبل از عزیمت به حج آموزش ها لازم برای کمک رسانی ، از جمله استفاه از نرم افزارها و نقشه خوان ها را می بینند و باید کار با دستگاه های الکترونیکی را هم بلد باشند. 

*ایستگاههای راهنمایان
- پشت مقام ابراهیم
- روبه روی حجر الاسود
- صفا 
- مروه 
- باب السلام 
- ایستگاه جمرات 
-  باب علی 
- المره 
- ایستگاه غزه 
- باب الملک 
- الجیاد 
- کدی 
باب عبدالعزیز

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.