پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

گزارشی از درمانگاه های تیم پزشکی ایران مکه

سرماخوردگی و گرمازدگی همچنان عامل بیشترین مراجعات زائران مکه است

سرماخوردگی و گرمازدگی همچنان عامل بیشترین مراجعات زائران مکه است

مکه مکرمه – درمانگاه های 5 گانه تیم پزشکی ایران در مکه مکرمه، هرکدام روزانه بیش از 200 مراجعه کننده و بعضا تا 400 مراجعه کننده دارند و سرماخوردگی و گرمازدگی همچنان اصلی ترین عامل مراجعات زائران بیت الله الحرام به پزشکان است. 
در یکی از طبقات هتل "میدان" شهر مکه ، یک درمانگاه شبانه روزی دایر است. که دارای کادر کاملی شامل 10 پزشک، 4 پرستار، 3 تکنسین دارویی، 3 تکنسین امداد جمعا به تعداد 20 نفر است.
دکتر شیخ الاسلامی رئیس این درمانگاه می گوید، ما شیفت شب هم داریم که البته پزشکان مرد آن را پوشش می دهند.
عمده فعالیت های این درمانگاه، ویزیت است و به دستگاه های الکترو شوک ، مانیتورینگ قلبی، دستگاه اکسیژن ساز و داروهای موارد اورژانس مجهز است. 
دکتر شیخ الاسلامی درباره کار تیم پزشکی توضیح داد در این مرکز علاوه بر انجام معاینات ، خدمات جانبی مانند تزریقات ، پانسمان و یا وصل کردن سرم و در نهایت اقدامات اولیه بر روی بیمار انجام می شود و در صورت نیاز به بستری در بیمارستان مرکز پزشکی ایران در مکه، هماهنگی لازم از طریق واحد امداد صورت می گیرد.
مسئول درمانگاه هتل میدان در ارائه فعالیت ها در این مرکز، گفت که درمانگاه هتل میدان ، روزانه میزبان دستکم 250 زائری است که عمدتا دچار ناراحتی های تنفسی، عفونت های ریوی، سرماخوردگی و دردهای عضلانی هستند و موارد کمی هم مربوط به ریه می شود. 
 روزانه یکی دو نفری هم از زائران به بیمارستان ها منتقل می شوند که عمده علت آن ناراحتی های قلبی ، ضرب خوردگی و یا زمانی که نیاز به بررسی های آزمایشگاهی باشد، است. 
در زمان حضور خبرنگاران ما در هتل میدان ، چند تنی از زائران در حال انجام معاینات پزشکی بودند و تکنسین دارویی هم سرگرم راهنمایی زائرانی بود که نسخه پزشک دردست برای دریافت دارو آمده بودند. 
دکتر موسویان در هتل ویولت ، از دیگر هتل های شهر مکه مکرمه نیز عصر پنجشنبه از تیم خبرنگاران ستاد حج استقبال کرد. 
هتل ویولت 9 پزشک شامل 6 مرد و 3 زن دارد که بصورت شیفتی(نوبتی) کار می کنند ، در هتلی که در آن دستکم سه هزار زائر از ایران جای گرفته است. 
این هتل با اینحال پرستار ندارد و دکتر موسویان می گوید: در این مرکز پزشکی اساسا داروخانه پیش بینی نشده است و پزشکان در صورتی که بیمار نیازمند بررسی های بیشتر باشد، او را به درمانگاه میدان ارجاع می دهند که هم تجهیزات پزشکی بیشتر دارد و هم از نیروی انسانی کافی برخوردار است.
با اینحال ، در این مرکز بعد از ویزیت و معاینه، داروهای ویژه درمان و برخی خدمات جنبی مانند تزریقات  در مراحل اولیه ارائه می شود.
در جریان موسم حج، یک بیمارستان تیم پزشکی ایران در مکه مکرمه دایر است که دارای بخش های مختلف تخصصی و اتاق عمل است و در عین حال در 5 هتل پر تجمع زائران ایرانی نیز 5 درمانگاه ایجاد شده و علاوه بر این در بقیه حدود 80 هتل نیز پزشک عمومی مستقر است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.