پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

لحظه به لحظه با زایران حج ۹۷

آشپزخانه ای که روزانه برای 73 هزار زائر خانه خدا غذا آماده می کند

آشپزخانه ای که روزانه برای 73 هزار زائر خانه خدا غذا آماده می کند

🔺مکه مکرمه – پذیرش مسئولیت پخت و پز و آماده کردن غذای 73 هزار نفر شجاعت زیادی لازم دارد ؛ آن هم در هوای داغ عربستان و زائرانی با ذائقه های مختلف از سراسر ایران. 
🔺روزجمعه به آشپزخانه مرکزی الافندی رفتیم؛ جایی که آقای راستگو مدیریت آن را بر عهده دارد و حرف های زیادی برای گفتن. 
🔺در لحظه ورود به آشپزخانه در همان محوطه با عملیات تخلیه گوشت گرم بودیم که نوروزی مسئول بهداشت تغذیه این مرکز پخت و پز در حال بررسی و ارزیابی و نظارت بود و به دنبال آن وارد محیط پخت و پز شدیم؛ جایی که گروه بزرگی از آشپزهای حرفه ای ایرانی سرگرم تهیه شام زائران بودند؛ کباب کوبیده .
🔺آقای راستگو یک گزارش درباره آشپزخانه تحت مدیریتش داد ؛ "الافندیه " بزرگترین آشپزخانه مرکزی در مکه است که با ظرفیت اسمی 70 هزار پرس امسال برای ایرانی ها احداث شده است.
🔺وی در توضیح بیشتر ادامه داد: از 3 هزار پرس شروع شده و طی 20 روز به 55 هزار پرس رسیده است و طی روزهای آینده به پیک پخت و بالای 55 هزار پرس می رسد. 
🔺راستگو برای ایام تشریق هم برنامه دارد؛ 4 بسته بندی که با توجه به 80 هزار زائر، معادل 320 هزار بسته برای عرفات و منا برنامه ریزی کرده است. 
🔺ساعت کار کارکنان این آشپزخانه از هنگامی که پخت از 30 هزار عبور کرده ، به روزانه حدود 20 ساعت افزایش یافته است، اما همه راضی هستند. 
🔺دوری در این آشپزخانه می زنیم؛ هنگامی که برنج در حال جوش خوردن است. دوربین ها به دلیل شدت بخار عملا از کار می افتند و دمای هوا با رطوبت شدید ، آزار دهنده است.
🔺سری هم به بخش طبخ کباب می زنیم؛ جایی که بر و بچه های اردبیل سرگرم زدن کباب هستند. 
🔺با چند تنی از آنها صحبت می کنیم؛ خدا قوت می گوییم. دما بسیار بالا و دود ناشی از کباب به سینه فشار وارد می کند. کسی ابراز ناراحتی نمی کند. همه راضی هستند؛ کار برای خدا و برای زائران خانه خدا . 
🔺یکی از اصفهان پای دیگ برنج و آن یکی از آذربایجان پای منتقل های صنعتی کباب است و دیگری از مشهد در سردخانه که می گوید دستکم روزی 15 ساعت کاری را به داخل سردخانه با دمای زیر 18 درجه رفت و آمد می کند. 
🔺و سرانجام "پیر علی" روحانی آشپزخانه که درباره کار این افراد می گوید: آنها برای خدا کار می کنند درحالی که در شرایط عادی تحمل این شدت از کار و دما کار ساده ای نیست و تنها این عشق است که می تواند چنین کند. 

✳️فرآیند تهیه و پخت غذا تا توزیع در هتل ها در الافندیه 
تهیه اقلام و مواد: 
• واحد تدارکات اقلام مورد نیاز اعم از گوشت ، مرغ ، حبوبات و ...  به سفارش مدیریت آشپزخانه، از بازارهای مکه تهیه و در انبار نگهداری می شود
نگهداری: 
• سپس اقلام  به ترتیب به سالن های در نظر گرفته شده منتقل می شود
• گوشت ، مرغ و مواد فاسد شدنی در سردخانه ها نگهداری می شوند
• سیب زمینی ، گوجه و پیاز هم بعد از شستشو و پوست شدن، به سردخانه منتقل می شود تا از آفت حشرات و فاسد شدن دور بماند
• کباب های کوبیده و جوجه نیز بعد از اینکه به سیخ کشیده شد، در سردخانه ها نگهداری می شود
فرآیند پخت: 
• در یک سالن ویژه ، تعداد زیادی از افراد مرغ ها را از داخل کارتن ها تخلیه می کنند و به سرعت آن را به چند قطعه تقسیم می کنند
• در سالن دیگری گوشت و پیاز چرخ شده و برای کباب کوبیده آماده می شود
• یک سالن ویژه تره بار است که در آن موادی از جمله سیب زمینی، گوجه و پیاز و هویج و ... آماده طبخ می شود
آشپزخانه:   
• دو خط عمل آوری و پخت برنج با چندین دیگ بزرگ صنعتی کار آماده کردن برنج شامل جوش و دم را انجام می دهند و سپس برنج به داخل ظروف ویژه جهت حمل به هتل ها آماده می شود
• خط طبخ کباب نیز شامل چندین فر صنعتی است که سیخ های کباب آماده شده را از یک سر داخل آن می گذارند و از سر دیگر کباب آماده و پخته شده را تحویل می گیرند
• یک خط پخت آش و خورشت با تعدادی دیگ صنعتی وجود دارد که برای این بخش هم آشپزهای متخصص در غذاهای خورشتی فعالیت دارند
توزیع : 
• تعداد زیادی فر نگهداری مواد غذایی گرم که شاید تعدادشان به بیش از 100 دستگاه می رسد، به محض آماده شدن غذا ، برای بارگیری بکار گرفته می شوند
• هر فر نگهداری غذا، یک شناسنامه شامل مشخصات محتوای آن ، تعداد ، امضاهای مسئولان بهداشتی ایران و عربستان و آدرس هتل محل تحویل دارد
• غذا حوالی ساعت 11 صبح برای ناهار و 7 بعد از ظهر برای شام به هتل ها انتقال می یابد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.