جحفه – بر سر راه جده به مکه واقع است و درایام حج تمتع روزانه هزاران نفر در این نقطه محرم و از آنجا راهی مکه مکرمه می شوند. فاصله این نقطه تا جده حدود 100 کیلومتر و تا مکه حدود 175 کیلومتر است. 

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

جحفه؛ میقاتی بر سر راه جده به مکه

جحفه؛ میقاتی بر سر راه جده به مکه

جحفه – بر سر راه جده به مکه واقع است و درایام حج تمتع روزانه هزاران نفر در این نقطه محرم و از آنجا راهی مکه مکرمه می شوند. فاصله این نقطه تا جده حدود 100 کیلومتر و تا مکه حدود 175 کیلومتر است. 

روز دوشنبه 22 مرداد ماه به همراه صدها زائری که با آخرین پروازها در آخرین روزها خود را به جده رسانده بودند، در جحفه همراه شدیم؛ مسجدی که در آنجا مسلمانان احرام می بندند و لبیک گویان قصد حج می کنند. 
غسل برای عمره تمتع و وضو برای نماز مغرب و عشا ؛ همه در کنار هم از هر قبیله و قومی ، آماده می شوند تا محرم شوند؛ در محراب مسجد جحفه جا برای برپا داشتن نماز نیست و عده ای در سالن خارج از مسجد به نماز می ایستند.
از ایرانی ها هم ، کاروان هایی که روز دوشنبه وارد جده شده بودند، به تعداد زیادی حضور داشتند، آماده شده بودند برای بستن احرام. 
برخی از مردان زائر ایرانی هم آن شب بودند که یکشنبه شب و بامداد دوشنبه وارد جده شده بودند و از آن هنگام  در یک توقفگاه توراهی اقامت داشتند. آنها می بایست تا اذان مغرب برای راه افتادن صبر می کردند که کردند. 
مراحل انتقال زائران از جده به مکه 
- زائرانی که از مسیر جده وارد عربستان می شوند، عمدتا به مدینه دوم مشهورند و بطور مستقیم از جده راهی مکه می شوند، اما برای محرم شدن باید به میقات "جحفه" بروند که منطقه ای دور افتاده در فاصله حدودا 100 کیلومتری شمال جده  و 183 کیلومتری شمال غرب مکه مکرمه است.
این منطقه در نزدیکی جاده ساحلی دریای سرخ واقع است و در زمان خلیفه سوم برای زائرانی که از راه دریا به مناسک حج می آمدند، ساخته شد. 
- انتقال زائران ایرانی به جحفه جهت محرم شدن بستگی به ساعت پرواز دارد؛ چرا که زائرانی که بعد از اذان مغرب وارد فرودگاه جده می شوند، برای محرم شدن و راه افتادن به سمت مکه فرصت کافی ندارند، بنابراین باید می بایست زمانی بین 8 تا 15 ساعت در یک استراحتگاه بین راهی میان فرودگاه جده تا حجفه اتراق کنند تا هنگام اذان مغرب بعد محرم و انگاه راهی مکه شوند
- یکی از دلایل ایجاد چنین اتراقگاه هایی این بود که زائر می بایست در طول روز با خودروهای غیر مسقف به سمت مکه حرکت می کرد که این امر مشکلات زیادی آن هم درهوای داغ تابستانی ایجاد می کرد، بنابراین برای حل مساله ، حرکت را شبانه کرده اند؛ البته اتوبوس غیر مسقف فقط مربوط به مردان است و زنان از این امر مستثنی هستند.
- در اقامت گاه های میان راهی ، با چای، آب و غذا از زائرانی که نیاز به توقف طولانی دارند، پذیرایی می کنند و 3 وعده غذایی هم ارائه می شود. البته این امکانات برای زائرانی که مستقیم به سمت مکه راه افتاده اند، کافی نیست.
-  این اقامتگاه میان راهی دارای دو بخش است که یکی از بخش های آن 50 اتاق و 4 سالن وی آی پی مجهز به کولر و مبله با ظرفیت اسکان حدود 700 نفر دارد. بخش دیگر به فاصله اندکی گنجایش 300 زائر را دارد و امکانات آن متناسب با نیاز به سرویس دهی به زائران در این نقطه است که تنها حدود 8 تا 15 ساعت بیشتر نیست. 
- زائرانی که ممکن است از اولین ساعات بامداد وارد جده شده باشند تا زائرانی که صبح رسیده اند، به این اقامتگاه میان راهی منتقل می شوند و تا عصر همان روز پذیرایی می شوند.
- عصر هنگام اتوبوس ها راهی جحفه می شوند تا زائران محرم شوند و به سمت مکه مکرمه حرکت کنند. 
- در همین اقامت گاه میان راهی هر زائر یک بسته غذایی برای شام شب هم دریافت می کند. 
- از جحفه تا مکه مکرمه، یک جاده مستقیم قدیمی وجود دارد که حدود 180 کیلومتر است ، اما در ایام نزدیک به مناسک حج این جاده و سایر دسترسی های فرعی مسدود می شوند و اتوبوس ها فقط مجاز به استفاده از جاده جده هستند.
-  بعد از اقامه نماز مغرب و عشا ، زائران به سمت اتوبوس هایی که در محوطه مسجد جحفه توقف کرده اند، براه می افتند و سوار می شوند و تا پیش از ساعت 9 بعد از ظهر ، این محل را ترک می کنند تا ساعاتی بعد که وارد مکه مکرمه می شوند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.