رییس سازمان حج و زیارت با تشریح عملیات اجرایی حج ۹۷ اظهار کرد : تمامی برنامه ریزی ها در ایام تشریق بر اساس زمانبندی صورت می گیرد.

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نشست تشریح عملیات اجرایی حج ۹۷ برگزار شد

نشست تشریح عملیات اجرایی حج ۹۷ برگزار شد

رییس سازمان حج و زیارت با تشریح عملیات اجرایی حج ۹۷ اظهار کرد : تمامی برنامه ریزی ها در ایام تشریق بر اساس زمانبندی صورت می گیرد.

مکه مکرمه- پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت- نشست تشریح عملیات اجرایی حج ۹۷ در آستانه ایام تشریق با حضور مسیولان اجرایی حج تمتع ۹۷، مسیولان ستاد حج، دست اندرکاران اجرایی حج و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
حمید محمدی در این نشست اظهار کرد:  تشکیل ۲۴ کارگروه‌ تخصصی برای آسیب شناسی حج ۹۶، انعقاد توافقنامه میان سازمان  و وزارت حج  عربستان، ثبت نام حجاج، تامین ارز با کمک دولت، اجاره هتل ها، تغذیه و تدارکات و ....از جمله فرایندهایی بود که  به خوبی انجام گرفته است.
وی افزود: تامین هتل حجاج نیز علیرغم محدودیت ها هتل های خوبی تهیه شده است ؛ امسال در مدینه ۲۲ هتل و در مکه ۸۳ هتل وجود دارد.
رییس سازمان حج وزیارت با بیان اینکه پروازها از ۲۷ تیرماه آغاز شده و امروز ۲۴ مرداد ماه پایان می یابد، گفت: آخرین گروه حجاج ما نیز تا تاریخ ۲۵ شهریور به کشور باز می گردند و کل عملیات حج ظرف 61روز پایان می پذیرد.
محمدی با بیان اینکه تمامی حجاج کشورمان تا پایان وقت امشب در مدینه حضور می یابند، گفت: حجاجی که در مدینه حضور دارند نیز امشب وارد مکه مکرمه می شوند و هیچ یک از حجاج و اعضای ستاد در مدینه حضور نخواهند داشت.
وی با اشاره به برنامه های اجرایی و عملیاتی برای حجاج کشورمان گفت:  آشپزخانه های مرکزی و بسیار مجهز در مکه وجود دارد که به پخت متمرکز و کاملا بهداشتی می پردازد. 
رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: شاخص های بهداشتی به صورت کامل در فرآیند طبخ و توزیع غذا رعایت می شود و در این رابطه 22 نوع غذا تولید و توزیع می شود که البته به ذایقه هموطنان نیز توجه شده است.
محمدی افزود: مسایل ایمنی و سلامت غذا از طبخ و توزیع رعایت شده است و حتی تولید نان با ذایقه حجاج ایرانی نیز در مکه مکرمه صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل درون شهری نیز فعالیت بسیار مناسبی از سوی ستاد صورت گرفته است، گفت: در حوزه حمل و نقل درون شهری که در مکه مکرمه صورت می گیرد از پیشرفته ترین و مدرن ترین اتوبوس ها بهره گرفته ایم.
رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: حمل و نقل درون شهری در مکه مکرمه یکی از زیبایی های حج محسوب می شود و زایران کشورمان توسط 18 خط فعال اتوبوس رانی که برای آنها اختصاص داده شده از هتل به حرم و بالعکس منتقل می شوند.
محمدی به نقل ترددی نیز اشاره کرد و گفت: نقل ترددی نیز در ایام تشریق صورت می پذیرد و در یک مقطع چند ساعته 86 هزار زایر ایرانی به صورت منظم و از سوی اتوبوس ها به عرفات منتقل می شوند.
وی افزود: مبنای همه فعالیت ها در حمل و نقل ترددی ، زمانبندی و برنامه ریزی است که امیدواریم در این روند نیز با موفقیت گام برداریم.
رییس سازمان حج و زیارت به خدمات ارایه شده در عرفات و منا اشاره کرد و افزود: استقرار حجاج کشورمان در عرفات به صورت مجموعه ای انجام می گیرد و تمامی چادرهای حجاج نیز دارای سیستم سرمایش، نور مناسب و فرش است و در مقایسه با سالهای قبل، روند بسیار مجهزتر و بهتری را شاهد هستیم.
محمدی تصریح کرد: مهمترین موضوعی که باید در منا و ایام تشریق مورد توجه جدی قرار گیرد بحث زمانبندی به جمرات است؛ هماهنگی های لازم با وزارت حج عربستان و موسسه مطوفی انجام گرفته تا همه حجاج بر اساس زمانبندی به جمرات اعزام شوند و بازگرددند.
وی توضیح داد: از ابتدای موسم حج تا انتهای آن یک نظم کلی که مورد تایید وزارت حج کشور میزبان بوده است را برقرار کرده ایم و این ویژگی، حج جمهوری اسلامی ایران را از بسیاری کشورها متمایز می کنند.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برخی کشورها در ارایه خدمات کامل به حجاج خود نسبت به ایران عقب تر هستند ، گفت: خدماتی که ما به حجاج ارایه می دهیم از ابتدای موسم تا انتهای موسم به صورت کامل صورت می گیرد و برنامه هایی مانند نقل، اسکان، تغذیه، بهداشت و .... به صورت دقیق و با برنامه انجام می گیرد.
محمدی به برنامه های ایام تشریق اشاره کرد و افزود: نقل و انتقال حجاج در ایام تشریق به صورت هوشمندانه و کاملا با نظم انجام می گیرد و در این راستا حمل و نقل ترددی وظیفه بسیار مهمی بر دوش دارد.
وی با بیان اینکه واحد راهنمایان حجاج نیز در ایام تشریق و طول موسم در خدمت حجاج خواهد بود گفت: امسال در حوزه واحد راهنمایان برنامه های خوبی انجام گرفته اما یکی از مهمترین کارها، ارایه نرم افزار زایر یار است و این نرم افزار می تواند مانع گم  شدن زایران در مشاعر شود چرا که فرد نصب کننده این نرم افزار به راحتی می تواند مسیر خود را در مشاعر بیابد.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در حوزه ارزشیابی نیز کارهای بزرگی صورت گرفته است، گفت: نظر سنجی به طور روزانه یکی از خدماتی است که به حجاج ارایه می شود.
محمدی تصریح کرد: تمامی عزیزانی که در ستاد به فعالیت می پردازند به صورت تمام وقت و خالصانه به فعالیت می پردازند .
وی به بحث پزشکی در مشاعر اشاره کرد و گفت: در خصوص پزشکی نیز خدمات مناسبی به حجاج داده می شود و پزشکان همراه حجاج خواهند بود.
رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: خدمات ارایه شده به حجاج که از سوی دست اندرکاران حج صورت می گیرد یک دستاورد برای نظام محسوب می شود و این وضعیت در مقایسه به سایر کشورها مشخص است.
محمدی افزود: سه روز قبل در دیدار وزیر حج عربستان به نظم و پیشگامی حج جمهوری اسلامی ایران تاکید شد.
وی تصریح کرد: استفاده بهینه از فناوری اطلاعات در همه زمینه ها یکی  دیگر از دستاوردهای حج جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از بروز مشکل در عزیمت زایران از منا به جمرات چه برنامه ای مدنظر قرار داده اید ، گفت: یکی از موضوعات اصلی که  همه برنامه های سازمان نیز مبتنی بر آن شده بحث امنیت و سلامت حجاج است.
محمدی افزود: البته وزارت حج عربستان نیز در حوزه امنیت حجاج کارهای جدی انجام داده و با هماهنگی ایجاد شده برنامه ریزی خوبی در این خصوص داریم.
وی افزود: دربحث منا تا جمرات تمامی دست اندرکاران دهها جلسه با مسوولان حج عربستان داشته اند و دهها جلسه نیز برای توجیه مدیران کاروان ها و مجموعه ها انجام گرفته است.
رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در حوزه سلامت حجاج نیز از منا تا جمرات برای هر500 نفر زایر یک پزشک همراهی خواهد کرد.
محمدی با تاکید بر برنامه های انجام شده در حوزه امنیت و سلامت حجاج گفت: تمامی احتمالات بررسی شده است و امسال با توجه به تمهیدات اندیشیده شده مسیر منا به جمرات روان تر برگزار خواهد شد.
وی از همه حجاج و مردم خواست تا در موسم حج تمتع اخبار و اطلاعات مرتبط با حج را از منابع رسمی و سازمان حج و زیارت پیگیری کنند.
محمد آزاد معاون توسعه و منابع سازمان حج و زیارت نیز در خصوص اینکه آیا از خانواده های شهدای منا  امسال حضور یافته اند، گفت: 11 نفر از اعضای خانواده های شهدای منا برای آزمایش دی ان ای حضور یافته اند .
وی افزود: به غیر از این افراد که برای شناسایی پیکرهای عزیزان خود حاضر هستند، 30 نفر از خانواده های شهدای منا نیز امسال حضور یافته اند.
در پایان این مراسم مسئولان نقل، پزشکی، راهنمایان و غیره توضیحاتی را در خصوص برنامه های پیش رو ارایه کردند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.