پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

محدودیت ها و پیشرفت های عرفات و منا

محدودیت ها و پیشرفت های عرفات و منا

رییس سازمان حج و زیارت به محدودیت ها و همچنین پیشرفت های عرفات و منا اشاره کرد و گفت: تنگی جا در عرفات و منا یکی از محدودیت های بزرگ محسوب می شود که باید برای زایران اطلاع رسانی شود؛ البته بهبود وضعیت چادرها نسبت به سالهای قبل یکی از مزیت ها محسوب می شود.

مکه مکرمه-پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت- حمید محمدی امروز در نشست توجیهی مدیران مجموعه و کاروان های منطقه چهار مکه مکرمه اظهار کرد: تمامی برنامه ها و فعالیت های مدنظر تا امروز در عملیات حج تمتع به خوبی پیش رفته و رضایت نسبی زایران را به دنبال داشته است .
وی افزود: البته این رضایت نسبی به معنای آن نیست که همه چیز طبق برنامه صورت می گیرد بلکه  برخی مشکلات وجود دارد اما هنر ما این است که  این مشکلات را رفع کنیم  و گره ها را از سر راه باز نماییم.
رییس سازمان حج و زیارت با تقدیر از زحمات دست اندرکاران و مدیران گفت: برنامه ریزی ها مطلوب بوده و نظرسنجی ها هم حکایت از رضایت نسبی زایران دارد اما باید به نکات مهم و ضروری که مطرح می شود، دقت کرد.
محمدی افزود: این ابراز رضایت ها شاید ما را غافل کند و آن حساسیت های لازم را نسبت به برنامه ها نداشته باشیم بنابراین باید همیشه دقت لازم را در اهتمام به اجرای صحیح برنامه ها داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بعد از حج 96 کمیته های 24 گانه به آسیب شناسی مسایل پرداخته اند، گفت: بعد از بررسی های صورت گرفته به دنبال تقویت برنامه ها و رفع مسایل و مشکلات برآمدیم.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه کار در موسم حج در سه سطح دیده شده است، گفت: سطح نخست شرایط عادی است که از ابتدا تا انتهای موسم محسوب می شود که در این مسیر باید مشکلات به سرعت رفع شود که در مجموع شرایط مناسب بوده است.
محمدی تصریح کرد: سطح دوم ما ایام تشریق است که در این خصوص از دو سال قبل ساختار ایام تشریق را به صورتی مجزا و ویژه دیده ایم و برای این مهم به صورت جدا برنامه ریزی کرده ایم و دلیل آن هم اهمیت این ایام است.
وی افزود: اهمیت ایام تشریق و برنامه ریزی های صورت گرفته به دلیل این است که این ایام اوج حج و تکمیل آن محسوب می شود بنابراین سطح جداگانه ای امسال دیده شده است.
رییس سازمان حج و زیارت توضیح داد: سطح سوم داشتن آمادگی در خصوص شرایط مختلف است و برای این منظور نیز برنامه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.
محمدی در ادامه به موضوع سلامت و امنیت حجاج تاکید کرد و گفت:آنچه که از ابتدای حج تا انتها برای ما مهم است بحث سلامت و امنیت حجاج است و تمامی برنامه ریزی ها نیز بر اساس این اصل تدوین شده است.
وی افزود: به عنوان مثال در موضوع تغذیه و غذای زایران به تمام شاخصه های سلامت و امنیت غذایی از زمان تهیه کالاهای مرتبط تا زمان طبخ و ارسال غذا به هتل توجه شده است.
رییس سازمان حج و زیارت همچنین با بیان اینکه باید تمامی دست اندرکاران به چهار رویکرد مهم توجه داشته باشند، گفت: تلاش و کار بی وقفه و شبانه روزی، ابتکار و نوآوری، مستند سازی فرآیندها و صرفه جویی باید سرلوحه همه فعالیت های دست اندرکاران قرار گیرد.
محمدی تصریح کرد: تلاش و کار شبانه روزی به معنای آن است که در موسم حج همه خادمین حجاج به صورت شبانه روزی پاسخگوی زایران هستند.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به ابتکار و نوآوری گفت: ابتکار و نوآوری به معنای آن است که از نظرات مناسب و نوآوری در عرصه خدمات رسانی به حجاج استقبال می کنیم.
محمدی افزود: باید در هر زمینه ای ابتکار و نوآوری را مکتوب کنید ؛ ابتکار و نوآوری برای حفظ پویایی حرکت پیشگام حج جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است.
وی به موضوع صرفه جویی اشاره کرد و افزود: صرفه جویی به معنای بهینه مصرف کردن در عملیات حج است که باید در زمینه هایی همانند تغذیه و پرهیز از دور ریز غذا مورد توجه قرار گیرد.
رییس سازمان حج و زیارت توضیح داد: مستند سازی فرآیندها نیز می تواند مورد توجه شما قرار گیرد چرا که یکی از راهبردهای ما در حج تمتع محسوب می شود.
محمدی اجرای تمامی برنامه ریزی ها را مبتنی بر نظم دانست و تاکید کرد: تمامی برنامه ها باید مبتنی بر نظم باشد و اگر نظم و انضباط به درستی صورت نگیرد شاهد بروز مشکل خواهیم بود.
وی افزود: به عنوان نمونه در ایام تشریق شاهد انتقال و همچنین حضور 86 هزار نفر از حجاج کشورمان در مشاعر هستیم که برنامه ریزی برای اعزام و بازگشت این افراد باید مبتنی بر نظم باشد.
رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به برنامه ریزی های دقیق انجام شده در ایام تشریق گفت:تمامی برنامه های انتقال باید بر اساس زمانبندی دقیق انجام بگیرد و تاخیر یا تعجیل در نقل و انتقال باعث بروز مشکلات جدی خواهد شد.
محمدی با بیان اینکه باید برخی محدودیت ها و همچنین خدمات موجود در ایام تشریق برای زایران تبیین 

شود، گفت: مدیران مجموعه و کاروان ها وظیفه دارند تا اطلاع رسانی دقیقی درباره تنگی جا در عرفات و منا داشته باشند و زایران باید در این خصوص آگاه باشند.
وی افزود: البته باید نکات مثبتی همانند مجموعه ای بودن چادرها و داشتن امکاناتی همانند کولر گازی و .... نیز به درستی تبیین شود.
رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: زایران باید بدانند که در سالهای پیشتر چادرهای عرفات وضعیت مطلوبی به جهت امکانات سرمایشی و آسایش زایران نداشته و امسال شاهد بهبود وضعیت چادرها هستیم.
محمدی گفت: البته برخی محدودیت ها همانند تنگی جا به دلیل وسعت منطقه عرفات و منا است و قابل تغییر نیز نخواهد بود
وی به موضوع حلق نیز اشاره کرد و گفت: موضوع نظافت در حلق نیز یکی از ضروریات محسوب می شود و حجاج کشورمان باید به نظم و نظافت در این زمینه دقت کنند چرا که بی توجهی به این مهم با رویکرد حج ما مغایر است و مدیران مجموعه و کاروان ها باید دقت نظر کافی داشته باشند.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه نرم افزار زایر یار در ایام پیش رو برای زایران ثمر بخش خواهد بود، گفت: این نرم افزار در راستای مسیریابی و جلوگیری از گم شدن زایران و ... تأثیرگذار است بنابراین نصب آن برای دست اندرکاران حج و زایران بسیار مناسب خواهد بود.
محمدی در پایان به جداول پروازی اشاره کرد و افزود: تلاش های لازم برای تعیین جداول پروازی انجام گرفت و بر اساس جداول پروازی کشور میزبان نخستین پرواز بازگشت روز ۱۶ ذی الحجه از مدینه صورت می گیرد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.