مکه مکرمه- مسئول عملیات منا در حج سال 97 امروز شنبه ضمن اعلام پایان برنامه آماده سازی منا برای زائران ایرانی، گفت: منا برای 86 هزار زائر ایرانی آماده است و تمامی هماهنگی ها با دستگاه های ذیربط سعودی مانند موسسه المطوفین و پلیس بعمل آمده است. 

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

منا برای استقرار حجاج ایرانی آماده شد

منا برای استقرار حجاج ایرانی آماده شد

مکه مکرمه- مسئول عملیات منا در حج سال 97 امروز شنبه ضمن اعلام پایان برنامه آماده سازی منا برای زائران ایرانی، گفت: منا برای 86 هزار زائر ایرانی آماده است و تمامی هماهنگی ها با دستگاه های ذیربط سعودی مانند موسسه المطوفین و پلیس بعمل آمده است. 

در محلی مرتفع تر از سایر نقاط در منا ، منطقه ای نزدیک مکه که در آن بخشی از مناسک حج از سوی نزدیک به 3 میلیون حاجی از سراسر جهان برگزار می شود، خیمه های حجاج ایرانی برپا شده و آماده میزبانی از زائران ایرانی است.
امروز شنبه ، در کمتر از یک روز مانده به مناسک حج 97 در عرفات و منا ، با هویزاوی معاون ستاد مکه در عملیات حج تمتع 97 گفت وگو کردیم که وی از تحویل چادرها به مدیران مجموعه ها وکاروان ها خبر داد و گفت: امروز آخرین بازدید واحدهای عملیاتی از مسیر منتهی به جمرات انجام می شود.
وی افزود: عصر امروز ستاد آماده استقبال از زائران اهل سنت است که از امروز در منا مستقر می شوند. زائران اهل سنت ابتدا به منا و از آنجا به عرفات می روند و بعد مشعر و در ادامه به منا و جمرات ، حال آنکه شیعیان ابتدا عرفات ، سپس مشعر و از آنجا به منا منتقل می شوند و اعمال خود را انجام می دهند. 
از این مسئول عملیات منا در ستاد حج درباره آخرین تدابیر و تمهیدات جهت حضور 86 هزار زائر ایرانی در حج امسال پرسیدیم که وی افزود: محل استقرار ما  در بخش مرتفع منا واقع است که به لحاظ شرایط آب گیری، بهداشت و حوادث طبیعی ، نسبت به سایر نقاط منا ایمن تر است و شرایط بهتری دارد. 
موقعیت ایرانی ها در منا هم نکته ای بود که هویزاوی به آن اشاره کرد؛ حدفاصل پل ملک عبدالله در خیابان 406 که دو طرف این خیابان چادرهای ایرانی قرار دارد. 
چادرها استاندارد است ؛ جنس همه یکی است و امکانات درون آن کاملا یکسان و مشابه است ؛ 50 نفره ، 75 نفره ، 175 نفره ، 250 نفره و حتی 375 نفره هم تدارک دیده شده است و هویزاوی تکمیل کرد: 5 هزار و 440 چادر در منا داریم که سهم هر زائر 🔺ایرانی از این فضا 98 سانتی متر است.
فضای چادرهای ایرانی ها در عرفات 117 هزار و 135 متر اعلام شده است که سهم هر ایران در آن 135 سانتی متر محاسبه شده است. 
البته متوسط سرانه فضای حجاج سراسر جهان در منا تنها 60 سانتی متر است که این آمار نشان می دهد وضع ایرانی ها به مراتب بهتر از سایر حجاج است. 
همه چادرها دارای امکانات اولیه هستند، فرش شده اند و کولرها کار می کند و سرویس های بهداشتی راه اندازی شده اند و مهمتر از همه اینکه تمامی چادرهای زائران ایرانی در کنار هم قرار دارند.
اما خدمات رسانی در منا چگونه خواهد بود؟ معاون ستاد مکه در این خصوص توضیح داد : خیمه های حجاج ایرانی در منا را به 8 مکتب (دفتر) تقسیم کرده ایم که وظیفه این دفاتر ارائه خدمات میدانی است. 
هر مکتب 10 هزار زائر را پوشش می دهد و دارای یک مسئول، یک معاون و یک مترجم و نیز بازرس و مسئول تغذیه هم دارد و در کنار آنان یک مسئول و معاون عربی هم هست و در این مکاتب یا دفاتر خدمات پزشکی تعریف شده است.

معاون عملیات ستاد مکه همچنین خبر داد که دو بیمارستان هیات پزشکی در عرفات و منا آماده شده و نیروهای کادر پزشکی و عوامل اجرایی آن در منطقه مستقر شده اند. 
 هویزاوی از بکارگیری تمامی ظرفیت ها در حج امسال برای خدمات رسانی به زائران ایرانی خبر داد و گفت: تمامی نیروهای ستاد حج ابلاغ های ثانویه خود را دریافت کرده اند تا در ایام تشریق متناسب با ماموریت هایشان انجام وظیفه کنند. 
وی افزود: به علاوه از  ظرفیت زائران در ایام تشریق هم استفاده می کنیم و تعداد قابل ملاحظه ای از آنان را سازماندهی کرده ایم. 
این زائر یاران که تعدادشان به حدود 10 تا 11 هزار نفر بالغ می شود، در بخش های مختلف مانند راهنمایان ، نظارت بر فرآیند بهداشت محیط و ترجمه فعالیت خواهند کرد و به نرم افزار زائر یار هم مجهز هستند. 
هویزاوی در خصوص برنامه های حج امسال در عرفات و منا هم گفت، ما برای این ایام، شرایط برای برگزاری مراسم فرهنگی اعم از دعای عرفه و سایر مناسبت های فرهنگی مهیا شده است.
** برنامه ریزی برای منا 
رمی جمرات در یک بازه زمانی مشخص انجام می شود که ستاد حج برای آن برنامه زمانبندی دارد. 
هویزاوی در این خصوص توضیح داد: شب دهم از ساعت 8 شب خانم ها برای رمی جمرات می روند و اقایان روز دهم از ساعت 10 و نیم و برای روز یازدهم رمی جمرات بعد از نماز صبح شروع می شود و تا ساعت 2 بعد از ظهر ادامه دارد.
روز دوازدهم هم از ساعت 2 بعد ازظهر رمی جمرات شروع می شود، حال آنکه افراد بیمار یا ناتوان ، برای اعمال خود نماینده یا نایب انتخاب می کنند. 
براساس جدول زمانبندی فوق، حجاج در گروه های 250 نفره به همراه پزشک عازم جمرات می شوند. 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.