پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

عرفات آماده حضور زایران ایرانی / لزوم توجه زایران به زمانبندی عزیمت به عرفات

مسئول محور‌ عرفات در ایام تشریق گفت: زایران کشورمان بعد از ورود به سرزمین عرفات با حفظ آرامش و نظم در خیمه ها ی در نظر گرفته شده برای آنان مستقر می شوند و تدارک لازم متناسب شرایط  برای اقامت آنان در عرفات فراهم شده است.

مکه مکرمه- پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت- اکبر رضایی مسئول محور عرفات در حج تمتع 97 اظهار داشت : نخستین نقطه ای که زایران کشورمان در ایام تشریق از مکه مکرمه به آنجا منتقل  می شوند، عرفات است.
وی افزود: کار انتقال 86 هزار زایر کشورمان به صورت حمل و نقل ترددی و عصر روز هشتم ذی الحجه، مطابق با برنامه از پیش تعیین شده و زمانبندی دقیق صورت می گیرد.
مسئول محور عرفات در حج تمتع تصریح کرد: زایران عزیز باید در زمان تعیین شده و مطابق برنامه ریزی صورت گرفته در هتل حضور داشته باشند تا بوسیله اتوبوس های حمل و نقل ترددی به عرفات منتقل شوند  و هر گونه تاخیر موجب اختلال در فرآیند اعزام زایران به عرفات خواهد شد.
وی افزود: زایران کشورمان بعد از ورود به سرزمین عرفات با حفظ آرامش و نظم در خیمه ها ی در نظر گرفته شده برای آنان مستقر می شوند و تدارک لازم متناسب شرایط  برای اقامت آنان در عرفات فراهم شده است.
مسئول محور عرفات در حج تمتع تصریح کرد: اسکان زایران کشورمان در عرفات به صورت مجموعه ای است در صورتی که در سالهای گذشته این اسکان به صورت کاروانی و در خیام یا چادرهای کوچک و سنتی انجام می گرفت.
رضایی افزود: در حال حاضر وضعیت چادرها به مراتب نسبت به گذشته بهتر شده است یعنی ارتفاع چادرها بلند تر شده و نفوذ گرمای هوا به آنها ایجاد نمی شود؛ ضمن اینکه داخل چادرها نیز کولرهای گازی تعبیه شده و امکانات برای استقرار یک مجموعه وجود دارد.
وی تصریح کرد: چادرهای آقایان و خانم های یک مجموعه جدا از یکدیگر اما در کنار هم تعبیه شده است که باید در این خصوص ضمن آگاهی رعایت حال یکدیگر را بنمایند و زایران عزیز از فضای معنوی مشاعر مقدسه به بهترین نحو استفاده کنند.
مسئول محور عرفات در حج تمتع اظهار کرد: با توجه به اینکه اسکان زایران به صورت مجموعه ای است و قطعا تعداد نفرات حاضر در یک چادر بیشتر از گذشته است، بنابراین باید زایران عزیز رعایت حال یکدیگر را داشته باشند و  زندگی جمعی و اردویی را تجربه کنند .
رضایی افزود: ضمنا به زایران توصیه می کنیم که بعد از انتقال و استقرار در چادرهای عرفات، از تردد غیر ضرور تا پایان عملیات حمل و نقل ترددی در خیابان های عرفات پرهیز کنند.
وی توضیح داد: در حال حاضر خیمه ها یا چادرهای عرفات از حالت سنتی در آمده و کیفیت مطلوبی را دارا است و زایران نیز در زمان حضور خود رعایت نکاتی همانند نظم، بهداشت و آداب زندگی جمعی را داشته باشند.
مسئول محور عرفات در حج تمتع اظهار کرد: زایران عزیز در زمان حضور خود در چادرها به هیچ عنوان به کولرهای گازی و تنظیمات آنها دست نزنند و موضوعاتی از این دست را به مسئول مربوطه انتقال دهند.
رضایی توضیح داد: برای استفاده از برق برای شارژ تلفن همراه نیز تمهیداتی اندیشیده شده و سه راهی برای این منظور  تهیه شده تا رفاه حال زایران عزیز تامین شود.
وی با بیان اینکه زایران حتی الامکان نباید در روز عرفه به جبل الرحمه بروند، گفت: متاسفانه در سالهای گذشته تعدادی از زایران در مسیر برگشت از جل الرحمه راه خود را گم کرده اند که باعث بروز مشکلاتی گردید.
مسئول محور عرفات در حج تمتع توضیح داد: زایران کشورمان تا غروب روز نهم در عرفات حضور خواهند داشت و پس از آن به ترتیب از این سرزمین  به مشعر (مزدلفه) یا منا به تناسب وقوف های اضطراری یا اختیاری رهسپار می شوند.
رضایی ادامه داد: خانم ها و معذورین پس از سوار شدن بر خودروهای حمل و نقل ترددی راهی مشعر الحرام  می شوند که بعد از وقوف اطضطراری در مشعر به سمت منا راهی خواهند شد اما آقایان بعد از عزیمت به سمت مشعر، شب را در این محل وقوف خواهند کرد.
وی تاکید کرد: مدیران مجموعه ها ، کاروان ها و زایران باید دقت داشته باشند که عملیات انتقال زایران از عرفات به مشعر یا منا مطابق برنامه زمانبندی و  توسط سیستم حمل و نقل ترددی انجام می گیرد و به هیچ عنوان نباید تعجیل در این رابطه انجام گیرد؛ مدیران نیز طبق زمانبندی دقیق زایران را به ایستگاه رهسپار کنند و هر گونه تعجیل نیز باعث بروز مشکل برای انتقال زایران خواهد شد.
مسئول محور عرفات در حج تمتع درباره متراژ تعیین شده برای حجاج  ایرانی در عرفات گفت: متراژ زمینی که در اختیار ایران قرار گرفته 17 هزار و 500 متر مربع است ؛ حدود 408 خیمه در عرفات وجود دارد و امکانات لازم برای رفاه زایران مدنظر قرار گرفته است.
رضایی درباره خدمات پزشکی در عرفات نیز اظهار کرد: به غیر از درمانگاه پزشکی که خدمات لازم را به زایران ارایه می دهد؛ درمانگاههای سعودی مستقر در عرفات نیز خ

دمات پزشکی را به زایران ارایه می دهد که در این رابطه نیز نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت به عنوان  رابط و مترجم در این درمانگاهها حضور خواهد داشت.
وی درباره بهداشت در عرفات نیز تاکیدکرد: تعداد محدودی سرویس بهداشتی در کنار چادرهای مجموعه ها وجود دارد اما به دلیل تکثر جمعیت توصیه می شود که زایران ضمن آگاهی به این مهم توجه داشته و رعایت حال یکدیگر را بنمایند و  نظافت و بهداشت را نیز داشته باشند.
مسئول محور عرفات در حج تمتع به برخی محدودیت ها همانند تنگی جا در عرفات و منا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سرزمین عرفات و منا از نظر شرعی محدود است   و ضمنا خیل عظیم زایران از اقصی نقاط جهان حضور می یابند، بنابراین امکان گسترش این محدوده جغرافیایی وجود ندارد و بر همین اساس میانگین متراژ حجاح نیز محدود است.
رضایی افزود: با توجه به محدودیت مکان زایران عزیز نیز باید توجه به این موضوعات داشته باشند و با سعه صدر به برگزاری اعمال و مناسک خود بپردازند.
وی تصریح کرد: اسکان در عرفات به صورت مجموعه ای و در منا به صورت کاروانی است 
زائرین عزیز از برنامه های فرهنگی برنامه ریزی شده  و فضای معنوی نهایت استفاده را ببرند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.