پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بهترین سرانه اسکان درعرفات و منا را داریم، اما همچنان محدویت هست

بهترین سرانه اسکان درعرفات و منا را داریم، اما همچنان محدویت هست

 مکه مکرمه- هزاران چادر جمعی ، بزرگ و به رنگ سفید ، سراسر صحرای سنگی عرفات و منا را فرا گرفته است و هفته آینده مصادف با هشتم ذیحجه، نزدیک به 3 میلیون زائر خانه خدا و به همراهش 83 هزار زائر ایرانی راهی عرفات و منا می شوند.
عرفات و منا دو منطقه در حومه شهر مکه، فضای محدود از نظر شرعی دارند و دولت عربستان مجبور است همه 3میلیون زائر را در همان فضای تعیین شده در مدت شرعی جای دهد. 
در این میان وضع ایرانی ها به مراتب بهتر از سایر کشورهاست، بطوری که مسئولان ذیربط گفته اند، سرانه متراژ جا برای زائران ایرانی در عرفات به ازای هر نفر یک متر و 32 سانتی متر و در منا به ازای هر نفر 98 سانتی متر است، این درحالی است که متوسط سرانه اعلام شده برای بیشتر کشورها در منا ۶۰ سانتی متر است. 
 با اینحال ، سرانه اعلام شده برای زائران ایرانی نشانگر محدودیتی است که همچنان در عرفات و منا همچون سال های قبل با آن روبه رو هستیم. 
در این خصوص با محسن نظافتی مدیر اسکان عملیات حج در  گفت وگو کردیم که وی نیز تاکید کرد که در عرفات و منا امکانات اردویی و اسکان در چادرهاست؛ چنانچه توالت ها صحرایی هستند و بعضا دوش حمام در داخل توالت ها قرار دارد ، ضمن آنکه در منا امکانات به مراتب ضعیف تر و فضای اسکان تنگ تر است. 
نظافتی در تشریح اقدامات صورت گرفته، گفت: قطعه های زمین مکان برپایی چادرهای زائران ایران را تحویل گرفتیم و بر حسب محاسبات مهندسی کار تقسیم چادرها را انجام دادیم و پس از نصب و تجهیز چادرها، تحویل مدیران کاروان ها شد تا آنان اقدام به علامت گذاری و نصب تابلو کنند. 
وی با اعلام اینکه آخرین تست ها و بررسی ها بر روی چادرهای محل اسکان زائران ایرانی انجام و چادرها فرش شده اند، گفت نیروهای تاسیساتی موسسه المطوفی حجاج ایرانی ، موسسه متولی کار برپایی چادرزائرانی ایران در عرفات، مشعر و منا، در حال انجام آخرین تست ها و چک برق، کولرها و و تاسیسات سرویس های بهداشتی هستند.


• فرآیند کار آماده سازی عرفات و منا برای حجاج ایرانی

- دولت عربستان کار آماده سازی و برنامه ریزی برای عرفات و منا را به موسسه هایی به نام "المطوفی" واگذار کرده است که بخش خصوصی هستند و یکی از این موسسات نیز طرف قرارداد ایران است و امور آماده سازی کار اسکان زائران در عرفات و منا را برای حجاج ایرانی بر عهده دارد. 
- ابتدا از وزارت حج عربستان به عنوان متولی اصلی کلیه امور حج نقشه منطقه استقرار حجاج و چادرهای مختص به کاروان های ایرانی را تحویل گرفتیم.
- براساس نقشه دریافتی، کار استقرار زائران را به دو شیوه مجموعه ای و کاروانی آغاز کردیم. در عرفات چینش چادرها به شیوه مجموعه ای (کاروان های یک هتل) و در منا به شیوه کاروانی است.
- مذاکرات در این خصوص را از فروردین ماه با موسسه المطوفی حجاج ایرانی شروع و جلسات متعددی با مدیران این موسسه از جمله دکتر طلال قطب برگزار کردیم. 
- سپس قطعه های زمین مکان برپایی چادرهای زائران ایران را تحویل گرفتیم و بر حسب محاسبات مهندسی کار تقسیم چادرها را انجام دادیم و تحویل مدیران کاروان ها شد تا آنان اقدام به علامت گذاری و نصب تابلو کنند. 
- سازماندهی چادرهای ایران در عرفات و منا به این ترتیب است که موسسه المطوفی سال97 ، عرفات و منا را به هشت منطقه (مکتب) تقسیم کرده و بر اساس آن مدیریت عمومی مانند نظافت، سرویس های بهداشتی و حمام ها ، انتقال زباله ، برق، سیستم سرمایشی و ... را مدیریت می کند. 
- اما کلیه تدارکات غذایی و نقل و انتقال با ستاد حج است که کار انتقال مواد غذایی شامل آب، نان ، چای و ...  از طریق کاروان ها شروع شده و انتقال زائران نیز با اتوبوس های نقل ترددی انجام می شود.
- چادرها براساس ظرفیت موجود اعلام شده بصورت کاروانی و مجموعه ای و در چارچوب نقشه تعیین شده ، تقسیم شده و به مدیران کاروان ها اعلام شده است.
- نکته مهم این است که برغم وضعیت خوب ما نسبت به سایر کشورها ، اما همچنان از نظر تنگی و ضیق جا ، در عرفات کمتر و در منا بیشتر، مشکل پابرجاست. ( متوسط سرانه متراژ اسکان زائران در عرفات و منا 60 سانتی متر است) 
- آخرین تست ها و بررسی ها بر روی چادرهای محل اسکان زائران ایرانی انجام و چادرها فرش شده اند و نیروهای تاسیساتی در حال انجام آخرین تست ها و چک های برق، کولرها و سرویس های بهداشتی هستند.
- در عرفات زائران ایرانی در کنار جبل الرحمه به سمت مشعر مستقر می شوند که مناسبت ترین محل از نظر جغرافیایی و نزدیک به مشعر محسوب می شود.
- امنیت عرفات، مشعر و منا از نظر حوادث، بهداشت و ... بر عهده دولت عربستان است و از همین رو هر ساله برنامه ریزی می کند و امسال نیز ایستگاه های آتش نشانی، پلیس و خدماتی را در منطقه مستقر و تجهیز کرده است.  
- برای یاری رسانی به زائران ایرانی، در بخش های پزشکی، تدارکات، انبار و امداد و همچنین بخش راهنمایان از ابتدای حرکت حجاج به سمت عرفات، در عرفات و مشعر و منا مستقر می شوند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.