پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نگاهی به فرآیند انجام حج برای 86 هزار زائر ایرانی ؛ عرفات تا جمرات

نگاهی به فرآیند انجام حج برای 86 هزار زائر ایرانی ؛ عرفات تا جمرات

عملیات مراسم تشریق عملا از روز یکشنبه 28 مرداد با توقف اتوبوس های ویژه نقل ترددی در مقابل هتل های شهر مکه آغاز شد؛ اولین گروه ها که کاروان های اهل سنت بودند، از بامداد یکشنبه برای اعمال ترویه به منا منتقل شدند.
سایر زائران هم ابتدا خانم ها از عصر و سپس آقایان بعد از اذان مغرب، گروه گروه سوار بر اتوبوس ها راهی عرفات شدند. 
کار هماهنگی ها هر چه به ساعت صفر آغاز مناسک ایام تشریق در عرفات، منا و جمرات نزدیک می شدیم، سختتر به نظر می رسید،  بنابراین کار دشوار مدیران ستادی و میدانی خود را در این لحظات نشان می داد.
برنامه ها بگونه ای تنظیم شده بود که زائران خانه خدا که قرار است تا روز سه شنبه حاجی شوند، با کمترین دغدغه هم اعمال شان را انجام دهند و هم  نگرانی در خصوص امکانات رفاهی نباشد و تازه این درحالی است که در مناطق محل اعمال تشریق، امکانات طرف سعودی محدودیت هایی در همه بخش ها دارد.

برای چک کردن همه امور اعم از نقل و انتقال و رساندن غذا به بیابان های عرفات، مشعر و منا و نیز هدایت زائران در مسیر منا به جمرات، آخرین هماهنگی ها در قالب جلساتی که  به ریاست رئیس سازمان حج و زیارت با مدیران مجموعه ها و ستادی برگزار شد، بعمل آمده بود.
همه واحدها سرجای خود قرار داشتند، راهنمایان بارها مسیرهای حرکت زائران ایرانی از مسیر منا به جمرات را تمرین کرده بودند که چند مورد آن با حضور حمید محمدیسی رئیس سازمان حج انجام شده بود.
زمانبندی حرکت اتوبوس ها نیز از مواردی بود که می بایست با دقت عملیاتی شود، تا در روند جابجایی ها مشکلی پیش نیاید؛ بویژه آنکه همه 3 میلیون زائر شرکت کننده در  مناسک حج ابراهیمی، در همین ایام می بایست در چارچوب مقررات ترافیکی شهر مکه جابجا شوند.
چادرها در عرفات و منا آماده بود؛ چراغ ها روشن و کولرها کار می کرد؛ اما یک اتفاق نزدیک بود همه برنامه ریزی ها را بهم بزند و آن طوفانی بود که غروب یکشنبه مکه را در نوردید؛ طوفانی که به برخی پست های برق در عرفات آسیب زد و تا راه اندازی دوباره برق چراغ ها یکی دو ساعتی طول کشید. 
گرما کلافه کننده بود و خاموشی کولرها، زائران را به بیرون چادرها کشیده بود، اما همه زائران آن شب تلاش های تیمی ستاد حج 97 را دیدند و از همین رو با صبر زائران و تلاش دست اندرکاران ، شب بی برقی عرفات مدیریت شد. 
آن شب، حاج اکبر رضایی مسئول محور عرفات در حج 97 و تیمش تلاش زیادی کردند و به اذعان اکثر حجاجی که با آنان صحبت کردیم، از تدارکات این سفر و تلاش تمامی نیروهای ستادی ابراز رضایت کردند.
روز دو شنبه نیز همه چیز به خوبی شروع شد و به پایان رسید؛ مراسم برائت از مشرکین در چادر بزرگ گروهی طبق برنامه برگزار و دعای عرفه نیز با شکوه فراوانی برگزار شد.
علاوه بر شام یکشنبه شب ، ناهار روز دوشنبه نیز ناهار گرم و سر وقت توزیع شد، درحالی که کمتر کسی احتمال می داد غذای گرم در وعده غذایی عرفات پیش بینی شده باشد.
** مشعر 
بعد از نماز مغرب و عشاء اتوبوس ها یک به یک در مقابل کمپ های حجاج حاضر شدند تا حجاج ایرانی را به مشعر یا صحرای مزدلفه انتقال دهند.
اکبر رضایی برای انجام دقیق و برنامه ای حضور اتوبوس ها تلاش زیادی داشت در حالی که محمدی رئیس سازمان حج و زیارت هم بطور دائم موضوع را پیگیری می کرد و به انجام بی نقص کار نظارت میدانی داشت.
اتوبوس ها به سمت مشعر به راه افتادند؛ اینجا یک وقوف اضطراری برای زنان و افراد بیمار و ناتوان جسمی پیش بینی شده و بقیه تا طلوع آفتاب روز سه شنبه باید آنجا می ماندند. 
تلاش شبانه شرافتی مسئول محور مزدلفه نیز در حالی که در اتوبان مشغول هدایت اتوبوس ها به محل های تعیین شده بود، چشمگیر نشان داد. 
کار انتقال تا یک ساعت بعد از نبمه شب با موفقیت انجام شد و حالا نوبت منا است که صبح سه شنبه 86 هزار زائر ایرانی باید در انبوه نزدیک به 3 میلیون زائر به آنجا منتقل می شدند و تا قبل از غروب آفتاب به جمرات رفته و دوباره به منا بر می گشتند.
حمید محمدی رئیس سازمان در طول 24 ساعت اول عملیات ایام تشریق، تمامی محورها را مورد سرکشی قرار داد و در نهایت به مشعر رفت تا روند جابجایی ها را نظارت کرده باشد.
** به سمت منا 
بسیاری از حجاج اهل سنت کشورمان بعد از همان ساعات اولیه بامداد به سمت منا براه افتادند و بسیاری دیگر نیز با سایر حجاج ایرانی همراه شدند و بعد از طلوع آفتاب به سمت منا براه افتادند. 
در جریان حرکت پیاده زائران از مشعر به منا، یک رود بزرگ انسانی به راه افتاد و مسیری که زائران ایرانی و زائران سایر کشورها در آن قرار گرفته بودند، به خیابان 406 منا می رسید، جایی که بارها برای هدایت و راهنمایی زائران مانور و تمرین از سوی راهنمایان برگزار شده بود. 
حجت الاسلام قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی هم همراه حجاج شد و از مشعر به سمت منا حرکت کرد در حالی که جمعیت دوره اش کرده بودند.
جمعیت که به خیابان 406 رسید ساعت از 7 گذشته بود و محمدی رئیس سازمان ، به استقبال حجاج ایرانی و نیز سرپرست حجاج ایرانی در مقابل ستاد حاضر بود.
نمود آموزش ها، تمرین ها و سازماندهی نیروهای راهنمایان حجاج را روز سه شنبه در طول خیابان منتهی به چادرهای زائران ایرانی به خوبی شاهد بودیم. سر هر سه راه و یا چهار راه گروهی از این نیروها ایستاده بودند و مسیر را برای زائران ایرانی مشخص می کردند. 
داخل چادرها سفره پهن بود و صبحانه آماده و براساس برنامه زمانبندی ، اولین گروه های حجاج ایرانی به محض صرف صبحانه راهی جمرات شدند و گروه های بعدی در ساعات 10 و 30 و 12 ظهر و گروه هایی نیز در ساعات بعد از ظهر روانه جمرات شدند. 
مسیر منا به جمرات حدود 2 هزار و 500 متر است و خیابان منتهی به جمرات مملو از جمعیت زائر و گام ها آهسته است و در عین حال ، در طول مسیر راهنمایان و نیروهای امداد در حال خدمت رسانی به اقتضای وظایف محوله هستند. 
حویزاوی مسئول محور منا و حسنی خو مسئول محور جمرات، در صحنه حاضر بودند و از جمله مدیران و مسئولانی که در طول مسیر دیدیم، محمد آزاد و ناصر فرهمند مسئول عملیات حج ، رحمانی مسئول واحد راهنمایان هم بودند و حتی آقای نصیری مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت را هم دیدیم که بلندگو به دست گرفته و مشغول هدایت حجاج به سمت مسیرهای تعیین شده بود. 
هماهنگی ها برای قربانی هم به اذعان حجاج بسیار عالی بود و در مرحله آخر تراشیدن مو بود که گروهی از بچه های ستاد عهده دار این امر بسیار دشوار و در عین حال مهم شدند. 
در طول روز سه شنبه ، بسیاری از اعضای کاروان های ایرانی در منا در امر تراشیدن موی حجاج (حلق) به کمک آمدند تا یک کار جمعی و در عین حال مسئولانه را به همراه نیروهای خدمت گزار به منصه ظهور برسانند. 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.