پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با راهنمایان حجاج در منا

با راهنمایان حجاج در منا

منا – چهارشنبه شب به همراه واحد راهنمایان در سطح منا و در محدوده چادرهای حجاج ایرانی گردش کردیم، با یک خودرو برقی و در جستجوی افرادی که با مشکل روبه رو می شوند و یا کاروان های خود را گم می کنند. 
سوار خودرو برقی براه افتادیم، از خیابان اصلی 406 وارد فرعی به سمت مرکز هیات پزشکی ایران در منا شدیم. 
در راه هرکس با خودرو راهنمایان ایرانی روبه رو می شد، خسته نباشید می گفت. همه حجاج ایرانی این نارنجی پوشان ستاد حج 97 را خوب می شناسند. هر جا به مشکل می خورند، اولین جایی که به ذهنشان می رسد، همین راهنمایان هستند. 
ناظمی جلال از مسئولان واحد راهنمایان است. با او همراه شده ایم، در حین حرکت توضیحاتی می دهد. از نقشه ؛ از نقشه هایی که به شکل نرم افزار تمامی راهنمایان و زائر یاران آن را روی گوشی هایشان نصب کرده اند. 
به علاوه نسخه هایی از نقشه های مناطق در دست دارد که موقعیت تمامی کاروان های ایرانی در آنها ثبت شده است. 
ناظمی جلال در توضیح می گوید: چادرهای ایرانی در منا به 8 مکتب تقسیم شده اند که کاروان ها در قالب این مکاتب (دفاتر) تعریف شده اند. 
هر زائری که دچار مشکل می شود، با ارائه کارت زائری خود به راهنمایان، کاروان فرد گم شده یا جدا شده از طریق نقشه ها پیدا می شود؛ اگر فرد توان عزیمت به سمت محل استقرارش را داشته باشد، آدرس را دریافت می کند، اما اگر قادر به یافتن آدرس اش نباشد، آنگاه یکی از زائریاران او را همراهی می کند.
هنگامی که با گروه در سطح منا همراه  پیرمردی را یافتیم که بچه های امداد هلال احمر تلاش داشتند او را به کاروانش برسانند، مردی که برای دیدار با بستگانش در کاروانی دیگر راه افتاده بود اما نه تنها کاروان مورد نظر را پیدا نکرده بود که کاروان خودش را هم گم کرده بود.
بچه های هلال ، پیر مرد را با کمک راهنمایان به مقصد رساندند و تا به مقر خود در نزدیکی ستاد حج کشورمان در منا رسیدند، یک خانم مسن را تحویل گرفتند که او هم راه گم کرده بود. 
در غروب روز چهارشنبه، نیروهای راهنمایان همچنان دنبال 2 یا 3 نفر بودند که کاروان ها از وضعیت آنان اطلاعی نداشتند و تلاش ها با قدرت ادامه داشت. البته مشخص شد که یکی از آنان دچار ناراحتی شده و در بهداری سعودی ها بستری بوده است که گروه راهنمایان به سرعت برای پیگیری راهی درمانگاه سعودی شدند.  شاید یکی از بیشترین دلایل گم شدن یا جدا افتادن از کاروان ها، حضور افراد مسن و در عین حال با حافظه های فرسوده و آسیب دیده باشد، همچنین عدم مشورت با مدیران و مسئولان کاروان و اقدام به ترددهای خودسرانه و ندادن اطلاع به مسئولان در این شرایط ، عامل دیگر چنین اتفاقاتی است. 
با این همه نیروهای ستاد ، سازماندهی شده در واحد راهنمایان، درراستای کمک به حجاج در تمامی منا و مسیر منا به جمرات در آمادگی بسر می برند و تا زمان مشخص شدن وضعیت آخرین نفرات در روز از پیگیری های خود دست بر نمی دارند. 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.