پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

موفقیت آمیز بودن عملیات تشریق حج ۹۷/ مشهود بودن نظم و هماهنگی حجاج در ایام تشریق

موفقیت آمیز بودن عملیات تشریق حج ۹۷/ مشهود بودن نظم و هماهنگی حجاج در ایام تشریق

رییس سازمان حج وزیارت با اشاره به موفقیت آمیز بودن عملیات ایام تشریق حج تمتع ۹۷ گفت:  عملیات تشریق امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، مناسب تر بود و با هماهنگی مسئولان حج کشور میزبان، و مدیریت عوامل اجرایی این ایام به خوبی و در نظم پشت سرگذاشته شد.

مکه مکرمه- پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت - حمید محمدی رییس سازمان حج وزیارت بعد از پایان موفقیت آمیز عملیات تشریق در جمع خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه های عملیات حج در حوزه اجرایی و مناسک حج تمتع، ایام تشریق است که با لطف خداوند و عنایت اهل بیت (ع) به خوبی سپری شد.

وی افزود: تا ساعت ۵ عصر روز دوازدهم ذی الحجه (روز پنجشنبه ) همه حجاج کشورمان از منا تخلیه شدند ؛ برخی زایران هم که صبح زودتر برای رمی جمرات عزیمت کرده بودند بعد از انجام این فرآیند، با اتوبوس های حمل و نقل ترددی به هتل های محل اسکان در مکه رهسپار شدند.

رییس سازمان حج وزیارت با اشاره به موفقیت آمیز بودن عملیات ایام تشریق حج تمتع ۹۷ گفت:  عملیات تشریق امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، مناسب تر بود و با هماهنگی مسئولان حج کشور میزبان، و مدیریت عوامل اجرایی این ایام به خوبی و در نظم پشت سرگذاشته شد.

 محمدی افزود: برنامه های انجام شده در ایام تشریق به صورت منظم و سازماندهی شده بود که در این میان نظم حجاج ، برنامه ریزی ها، اطلاع رسانی ها و هماهنگ کردن حجاج با این برنامه ها قابل توجه بود.
وی درباره وضعیت سلامت حجاج در ایام تشریق نیز توضیح داد: ایام تشریق اوج عملیات حج است چرا که حجم نقل و انتقال و همچنین برنامه های اجرایی بسیار سنگین است اما وضعیت ما به مراتب در حوزه سلامت نیز نسبت به سنوات گذشته بهتر بود.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: با وجود اینکه ۷۵ درصد حجاج ما بالای ۵۰ سال هستند اما خوشبختانه مشکل خاص یا بیماری خاصی در این دوران به وقوع نپیوسته است.

محمدی افزود: متاسفانه تا پایان وقت روز یکم شهریور مصادف با دوازدهم ذی الحجه ۷ نفر از جمع ۸۶ هزار نفره حجاج به دیار حق شتافتند که سه تن از این هموطنان در ایام تشریق فوت شده اند ؛ ضمن اینکه آمار فوت شدگان نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: در چند روز آتی نیز برخی اعمال حجاج باقی مانده است که امیدواریم بعد از استراحت کافی و در صحت و سلامت آن را انجام دهند و پس از پشت سرگذاشتن آن در کمال سلامت به کشور بازگردند .

رییس سازمان حج وزیارت درباره تاریخ دقیق اعزام ها از مکه به مدینه برای زایران مدینه بعد گفت: از روز چهاردهم ذی الحجه نیز کاروان های مدینه بعد، از مکه مکرمه عازم مدینه منوره خواهند شد و حدود ۵ شب در این شهر حضور خواهند داشت.

رییس سازمان حج و زیارت در باره تاریخ دقیق شروع عملیات بازگشت زایران به کشور گفت: پروازهای زایران مدینه قبل به کشور از روز ۶ شهریور ماه آغاز خواهد شد و پروزاهای بازگشت تا ۲۵ شهریور ادامه می یابد.

محمدی همچنین درباره آخرین توصیه هایش در زمان بازگشت گفت: موضوع نخست خرید و بازارگردی یکی از دغدغه های مهم قبل از سفر بود که بسیاری از حجاج اعلام کرده اند که خرید سوغات خود را بر اساس برنامه ریزی  و در ایران انجام داده اند یا اینکه خرید سوغات را به بعد از سفر موکول می کنند.

وی افزود: در مورد پروازهای بازگشت و استقبال از زایران نیز توصیه می شود که خانواده های زایران کمتر برای استقبال حضور پیدا کنند.البته تمهیدات لازم از سوی فرودگاه‌های کشور اندیشیده شده اما تاکید می‌شود که همانند بازگشت زایران به محلی مانند حسینیه یا مساجد منتقل شوند و از آنجا به منازل خود رهسپار گردند.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: مراسم استقبال در شهرهای بزرگ می تواند موجب ایجاد ترافیک و ازدحام جمعیت در فرودگاه‌ها شود که امیدواریم به توصیه ها توجه لازم صورت گیرد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.