پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

گزارش عملیات 6 مرحله ای جابجایی حجاج ایرانی در ایام تشریق

گزارش عملیات 6 مرحله ای جابجایی حجاج ایرانی در ایام تشریق

مکه مکرمه – با حمید رضا محمدی مسئول نقل ترددی حج 97 در باره فعالیت های این واحد در ایام تشریق در عرفات ، مشعر و منا گفت وگو کردیم که وی طی این گفت وگو از 3 هزار نفر ساعت آموزش تئوری و میدانی راهنمایان برای انجام موفقیت آمیز عملیات جابجایی حجاج در سال 97 در ایام تشریق خبر داد. 
محمدی گفت، با توجه به حساسیت و اهمیت کار جابجایی حجاج در ایام تشریق، علاوه بر راهنمایان ، کلیه مدیران و معاونین مجموعه های اجرایی و مسئولان کاروان ها نیز در دوره های آموزشی ویژه شرکت کردند. 
وی در توضیح برگزاری این آموزش ها ، افزود: راهنمایان می بایست مسیرها را به خوبی بلد باشند، بنابراین 8 فیلم آموزشی از 8 مسیر تهیه شد که موقعیت زائران ایرانی را در نقاط مختلف مکه معرفی می کرد.
راه اندازی یک کانال اطلاع رسانی برای انتقال اطلاعیه ها و دستورالعمل ها از دیگر اقدامات آماده سازی راهنمایان بود و ضمن آن کلیه راهنمایان را پیش از شروع عملیات حج مشخص و تعیین کردیم و دهها جلسه با مدیران مجموعه های پنجگانه برگزار و کل عملیات را مرور کردیم. 
هماهنگی و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان پلیس ، موسسه مطوفی حجاج ایران وسندیکای اتوبوسرانی در مکه از دیگر برنامه های آماده سازی برای انجام عملیات نقل و جابجایی حجاج ایرانی در سال 97 بوده که محمدی به آن اشاره کرد. 
در جریان عملیات ایام تشریق 611 دستگاه اتوبوس بکار گرفته شد و 80 نفر مسئولیت هماهنگی در ایستگاه های عرفات را به عهده گرفتند. 
به گفته محمدی در روز هشتم پیش بینی ها حکایت از پایان عملیات انتقال کامل زائران به عرفات در ساعت 3 بامداد بود ، اما نه تنها براساس جدول زمانبندی عقب نماندیم که چیزی حدود یک ساعت و نیم هم جلو افتادیم و تا ساعت حدود یک بامداد کلیه زائران را به عرفات منتقل کردیم. 
مسئول نقل ترددی حج 97 همچنین گفت، در طول عملیات انتقال نیز از طریق یک سیستم مانیتورینگ کلیه عملیات میدانی را رصد می کردیم و درصورت هرگونه مشکل به موقع اقدام صورت می گرفت. 
محمدی همکاری و تعامل طرف های سعودی را یادآور شد و گفت: ما سال گذشته تعدادی مشکلات را شناسایی و احصاء کرده بودیم که در جلسات با معاون وزیر حج مورد به مورد مطرح کردیم و وی نیز دستورات لازم را برای رفع این مشکلات صادر کرد. 
وی کل علمیات جابجایی حجاج در ایام تشریق مشتمل بر عرفات، مشعرالحرام و منا  را در 6 مرحله توضیح داد.
• مرحله اول
در این مرحله حجاج اهل سنت صبح هشتم ذی الحجه برای اعمال موسوم به "ترویه" از مکه به منا منتقل می شوند که امسال این مرحله از ساعت 6 صبح با 76 دستگاه اتوبوس آغاز شد و زائران اهل سنت می بایست تا ظهر روز هشتم در منا مستقر شده باشند. 
در این مرحله از عملیات ، 10 هزار و 680 تن از هموطنان اهل سنت طی 3 رد (3 بار رفت) از مکه به منا منتقل شدند. 
• مرحله دوم 
  در این مرحله که خود به دو بخش تقسیم شده است، انتقال کل حجاج ایرانی از مکه به عرفات از ساعت 4 بعد از ظهر با 535 دستگاه اتوبوس آغاز می شود.
در ردهای اول یعنی ساعت 4 خانم ها به عرفات منتقل می شوند اما مردان به دلیل اینکه برای جابجایی از مکه به عرفات(براساس احکام شرعی) حتما باید از اتوبوس های بی سقف یا روباز استفاده کنند، بنابراین انتقال مردان به بعد از اذان موکول شده است. امسال تنها 20 دستگاه از اتوبوس ها روباز (مکشوف) و بقیه موسوم به مکیف (کولردار) و سقف دار بوده اند. 
این مرحله اوج انتقال حجاج برای حضور در ایام تشریق است که 75 هزار و 400 تن از حجاج با 535 دستگاه اتوبوس به عرفات منتقل می شوند. 
زمانبندی برای اجرای این مرحله از ساعت 4 بعد از ظهر روز هشتم ذی الحجه تا 2 بامداد روز نهم ذی الحجه بوده است، با اینحال عملیات امسال انتقال از مکه به عرفات حدود 3 ساعت و زودتر موعد تعیین شده ، در ساعت حدود یک و نیم بامداد روز بعد پایان یافت. 
• مرحله سوم 
این مرحله از صبح نهم ذی الحجه شروع می شود که طی آن حجاج اهل سنت که برای اعمال موسوم به ترویه در منا بسر می برند، از ساعت 6 صبح روز نهم ذی الحجه از منا به عرفات انتقال می یابند. این گروه از حجاج با 58 دستگاه اتوبوس و طی 5 رد به عرفات منتقل می شوند. 
در این مرحله تمامی حجاج ایرانی تا ساعت 11 صبح روز نهم ذی الحجه در عرفات مستقر می شوند. 
• مرحله چهارم
از سنگین ترین مراحل جابجایی در ایام تشریق در مرحله چهارم با انتقال زائران از عرفات به مشعر (مزدلفه) و منا صورت می گیرد. 
در این مرحله امسال 86 هزاز رائر ایرانی با 366  دستگاه اتوبوس و در 5 رد  بطور کامل عرفات را در شامگاه نهم ذی الحجه ترک کردند و به مشعر الحرام منتقل شدند. 
این مرحله نیز خود دارای دو مرحله است؛ مرحله اول خانم ها و پیرمردان بالای 70 سال با عنوان زائران وقوف اضطراری در نوبت اول و 2و نیم رد به منا منتقل می شوند که در حج امسال تعدادشان به 41 هزار و 350 تن امسال رسید.
برای این گروه مزدلفه یا مشعر الحرام فقط یک ایستگاه برای تجدید نیت با یک توقف چند دقیقه ای است و سپس عازم منا می شوند. امسال کلیه این حجاج تا ساعت یک بامداد روز دهم در چادرهای منا مستقر شده بودند.
بخش دوم این مرحله اما از ساعت 10 شب شروع شد و بقیه زائران شامل کلیه هموطنان اهل سنت و مردان زیر 70 سال که در حج 97 تعدادشان بالغ بر 44 هزار و 751 نفر بود، به مزدلفه منتقل می شوند و تا صبح دهم ذی الحجه در این مکان وقوف دارند.
امسال همه 86 هزار زائر تا ساعت یک بامداد روز دهم از عرفات تخلیه شده و در مزدلفه و منا مستقر شده بودند. 
• مرحله 5 
در این مرحله یک جابجایی نسبتا کوچک وجود دارد که مربوط به انتقال زائران سالخورده اهل سنت از مزدلفه به منا است که امسال با حدود 11 دستگاه اتوبوس این کار انجام شد تا در روز عید قربان در عربستان همه زائران ایرانی در منا حضور داشته باشند.
حالا همه زائران ایرانی در روز دهم ذی الحجه در منا هستند که پس از عزیمت به جمرات و انجام قربانی و تراشیدن مو حاجی می شوند. 
• مرحله 6 
این مرحله نیز دو بخش دارد؛ در بخش اول که بعد از نیمه شب 11 ذی الحجه (بامداد دوازدهم) است، حجاج موسوم به معذورین و افراد ناتوان جسمی را که قادر به رفتن به جمرات درروز سوم اقامت در منا نیستند و برای خود نیابت می گیرند، با اتوبوس به هتل هایشان منتقل می شوند. 
این امکان جدیدی است که از سال گذشته (حج 96 ) پایه گذاری شده است، بطوری که حجاجی که توان رفتن به جمرات را ندارند، در این شب در مقابل چادرها سوار و در مقابل هتل ها پیاده می شوند. 
برای انجام این بخش از مرحله ششم، امسال براساس آمار دریافتی از مدیران مجموعه های اجرایی،  186 دستگاه اتوبوس از توقف گاهایشان فراخوانده شد که 11 شب در مقابل خیمه های محل اقامت حجاج حضور یافتند و از ساعت حدود 12 نیمه شب عملیات انتقال 15 تا 16هزار نفر از این گروه از حجاج به هتل هایشان شروع شد.
اما بخش دوم مرحله ششم در روز 12 ذی الحجه انجام می شود و از نظر مسئولان ستادی بسیار حساس و مهم تلقی می شود، بویژه آنکه از نظر محدوده زمانی ، کلیه حجاج می بایست تا قبل از اذان مغرب منا را ترک کرده باشند. 
امسال برای انتقال زائران در روز 12 از منا به مکه ، 450 دستگاه اتوبوس پیش بینی شد که در نهایت با 377 دستگاه اتوبوس کار انتقال حدود 25 هزار حاجی ایرانی از منا به مکه پایان یافت. 
این مرحله از اذان ظهر تا ساعت 5 و نیم عصر طول کشید تا منا در این ساعت بطور کامل از حجاج ایرانی تخلیه شده باشد. 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.