پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

140 راهبرد و نکته اجرایی برگرفته از 50 سخنرانی ریاست سازمان در حوزه مدیریت حج ،عمره و عتبات

140 راهبرد و نکته اجرایی برگرفته از 50 سخنرانی ریاست سازمان در حوزه مدیریت حج ،عمره و عتبات
اشاره :خدا را شاکر و سپاسگزارم که به بنده توفیقی عنایت کرده که در خدمت شما عزیزان  باشم.ما هرچه داریم از خون شهداست و برای اینکه شهدای حج و عتبات را فراموش نکنیم آنها را با یک صلوات و فاتحه یاد کنیم.بند اول، ستون فقرات عرایضم است و جمله آخری که اول می خواهم به آن اشاره کنم این است خدمت به زوار افتخار و هدیه الهی است. نعمتی است که خداوند به من ارزانی کرده است. امیدوارم لایق باشم و بتوانم وظیفه خودم را به کمک شما عزیزان انجام دهم. یقینا در انجام این وظیفه آنچه که برای من مهم است و در راس تمامی امور کارهایم قرار خواهم داد، منویات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای است.
بند دوم، شورای عالی حج، که ریاست آن با رئیس جمهور است و سیاستگزارکارهای حج است و هر چه از آنجا ابلاغ شود، سمعا و طاعتا انجام خواهیم داد و این را وظیفه شرعی و قانونی خود می دانم. چارچوب کاری بنده در یک حدیث تعریف می شود و هرجا کاری را شروع کردم این حدیث را بیان کرده ام. چون بر اساس این حدیث می خواهم عمل کنم و دوستانی که می خواهند بنده در خدمتشان باشم این حدیث مد نظرشان باشد. توضیحات اجمالی راجع به این حدیث این است:"حیاة الارض بالانسان و حیاة الانسان بالعقل و حیاة العقل بالعلم و حیاة العلم بالعمل و حیاة العمل بالاخلاص".معصوم (ع) می فرماید: انسان مایه آبادانی و عمران زمین است همانطوری که می تواند خراب کند، می تواند بسازد. نگوییم نمی توانیم و امکان ندارد، بگوییم می توانیم. انسان اگرتصمیم گیری اش عاقلانه نباشد و نشأت گرفته از هوا و هوس باشد نتیجه نخواهد گرفت. لذا باید سعی ما بر این باشد که از هوا و هوس پرهیز کنیم تا کار نتیجه بخش باشد. تصمیم گیری های ما باید برمبنای منطقی و عقلانی باشد تا در کارها نتیجه بگیریم. از پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) پرسیدند: عقل چیست؟ چون تعریفی که از عقل بین خیلی از مردم است شاید با تعریفی که در فقه اهل بیت ( ع)  است، دو تاست. عقل این است که انسان به وسیله عقل بهشت را به دست بیاورد. به وسیله عقل خدا را پرستش کند." العقل ما اکتسب به الجنان و عبد به الرحمن" پس هر تصمیمی که در راستای احراز بهشت نباشد بی عقلی است. عقل این است که انسان با آن بتواند راه بهشت خود را ترسیم کند و گام بردارد. از این جهت قرآن می فرماید:"واکثرهم لایعقلون". سعی ما بر این باشد که اگر انسان بخواهد کارهایش نتیجه بخش باشد باید مبنای کارش عقل باشد. فرازی از دعای افتتاح که بارها در کلمات ما جاری می شود موقعی است که دولت کریمه را از خدا می خواهیم"تذل به النفاق و اهله". هم نفاق در آن و هم اهل نفاق ذلیل می شود. نفاق آن است که انسان رویش یک طور باشد و روی دیگرش به شکل دیگر. از خدا خواستیم که نفاق و اهل آن در جامعه محو شوند.

در محیط کار خود نباید اجازه دهیم کار خلاف عقلی انجام شود. تمام تصمیمات همان گونه که تاکنون بوده ، باید باشد. عقل هم حیات می خواهد تا به انسان حیات بدهد تا تصمیمات درست باشد علم مان را باید بیشتر کنیم. تصمیمات باید بر مبنای علمی باشد و انسان بداند که مرگی هست و تنها برای همسایه نیست. کلامش را باید با صداقت بیان کند. من به گناه اینگونه نگاه می کنم. حتی اگر بهشت و جهنمی هم وجود نداشته باشد، خداوند متعال انسان را طوری ساخته که اگر بخواهد زندگی راحتی داشته باشد در دنیا صرف نظر از آخرت، لاجرم باید اینها را رعایت کند. خدا انسان را ساخته و به او می گوید انسان صداقت داشته باش. این بایدها و نبایدها برای این موجودی است که خداوند متعال ساخته است. لذا واقعا باید بدانیم که چه کار کنیم و تصمیماتمان باید پایه علمی داشته باشد و مخصوصا مشورت کنیم.حیات علم به عمل است. به علم خود عمل کنیم. همه از خدا بخواهیم آن طوری که خدا به پیامبرش فرمود نه آن طوری که حضرت موسی(ع) خواست. امتیاز این دو خیلی بالاست. حضرت موسی عرض کرد "یسرلی امری" کار را برای من آسان کن. اما خداوند به پیامبر می گوید:"و نیسرک" یسرلی تو را ساده می کنیم. برای کار به آنچه که می دانیم عمل کنیم لازم نیست تا صد برویم. اثر هم کم باشد مهم نیست  نتیجه بخش است و اگر بخواهیم که عمل مان برکت داشته باشد تا علم مان حیات داشته باشد تا عقلمان حیات داشته باشد تا انسان تصمیمات خوبی داشته باشد، اخلاص واجب می شود.حضرت شیخ عبدالکریم حائری فرمودند: بدانید ما مراقب داریم. منظورشان امام زمان(عج) است. یادمان نرود که حاصل کارمان فرهنگی است و کارمان با اهل بیت عصمت و طهارت است.ما بدانیم خدمت به زائران نعمتی است که نصیبمان شده است. هوای نفس و اینکه دیگران پشت سرمان چه می گویند را رها کنید و خدا را جلوی چشمان خود قرار دهیم.ما بعنوان مسئولان حج و خادمان زائران سرزمین وحی باید خود را تهذیب کنیم و سیر و سلوک را آغاز کنیم .بدانید که سیر و سلوک و کسب مقامات عرفانی فقط منحصر در صنف و افراد ویژه نیست بلکه همه می توانند با سازندگی روحی و تلاش به آن درجات دست یابند.

سرفصل ها

1-توجه به خط قرمزما که ولایت است.
2-هماهنگی با نماینده ولی فقیه در حج و زیارت .
3-هدفمندکردن سهمیه ها.
4-ایجاد بستر و زمینه مناسب ولازم برای تبلور حج محمدی (ص).
5-عدم دخالت در امورسیاسی و نداشتن اجتهاد شخصی در این امور ( امور سیاسی بعهده بعثه است).
6-رواج فرهنگ زیارت که می تواند منادی اخلاق و روش اسلامی در جامعه امروز ایرانی باشد و راه های ماندگار کردن حج.
7-کلان نگری در حج و مدیریت را از نگاه سنتی خارج کردن.
8-استفاده از ظرفیت ها و نظرات علمای عظیم الشأن، مراجع گران قدر، فضلای عزیز، دانشگاهیان، دانشجویان، دانشمندان و همه نخبگان کشور که در ارائه حجی در شأن ایرانی بکوشند .
9-ارتقاء سطح علمی و تحصیلات و بنیه معرفتی همکاران وعوامل.
10-تنظیم سند چشم انداز حج و زیارت و تصویب آن در شورای عالی حج با نگاهی اصلاحی به سازمان حج و زیارت.
11-توجه به پرسنل خدوم.
12-مشارکت مدیران استانی سازمان و مدیران کاروان ها در تصمیم گیری(شایسته سالاری) .
13-حاکمیت قانون.
14-پاسخگویی و رسیدگی به نیازها، پرسش ها، اعتراضات و انتقادات و درخواست های حجاج و زائرین در اسرع وقت از طریق ایجاد سامانه ای پویا و توانمند.
15-تدوین شیوه نامه افزایش اعزام زائرین به عمره و عتبات و تلاش برای برگرداندن سهمیه ایران برای حج و افزایش کمّی حجاج و ارتباط فکری فرآیند حج و زیارت خصوصا عتبات عالیات.
16-نمایش زیباترین نمایه ها به جلوه های وحدت و هم زیستی اسلامی در حج زائران ایرانی( نگاه فرهنگی به مقوله حج).
17-تلاش جهادی برای حفظ و ارتقای کرامت حجاج  و زائران ایرانی.
18-فراهم آوردن  فرآیندهای فهم و درک واقعیت اصیل حج ابراهیمی در طول سال.
19-هم افزایی و تشریک مساعی همه نهادها و ارگان های مسئول و گروه های مرجع در هر چه بهتر برپا داشتن حج.
20-ایجاد ساز و کار مناسب و نظارت عمیق و به هنگام بر عملکردها و خدمات.
21-خرید محصولات ایرانی و استفاده از آن در حج، عمره و عتبات.
22-تلاش برای ایجاد فضای صمیمیت و همدلی در محیط معنوی سازمان.
23-توجه به اصل خود باوری وباور توانمندیهای خود وپرهیز از خودبینی وخودکامگی.
24-توجه به اصل تعامل وهمکاری مجموعه ای و برقراری ارتباط مناسب با اصحاب نفس واهل دل .
25-نداشتن هیچ شأ نی بجز خدمتگزاری زائران.
26-تحول در برنامه ها ،برای همه روز های ماموریت برنامه داشته باشیم چگونه ایام سفر زوار و حجاج و معتمرین پرشود تا تحول مطلوب ایجاد گردد .
27-عدم تداخل برنامه ها ، مسائل اجرایی و فرهنگی همدیگر را خراب نکنند .
28-مشارکت مدیران استانی وکاروانها در تصمیم گیری و تصمیم سازی.
29-ایجاد سازوکار نظارتی مناسب برای اصلاح فرآیند خدمات رسانی مطلوب.
30-اعتقاد به اینکه برای هرمشکلی راه حلی وجود  دارد .
31-ایمان واقعی و عملی به زائر محوری در برنامه ها .
32-عشق ورزیدن به گروه های هدف و زائران  ، عشق با اشک ، اشک با معرفت ، معرفت با عمل.
33-در یک جمله عرض می کنم سربازم هر چه که از دستم بر می آید انجام خواهم داد و خود را کوچک تر از همه می دانم.
34-توجه جدی به اصل صرفه جویی در تمام برنامه ها و پرهیز از اصراف.
35-توجه بمدیریت مشورتی وپرهیز از متکلم وحده بودن درجلسات .
36-مدیر موفق بیشتر به پیشگیری می اندیشد تا رفع مشکلات ، توجه به این اصل فقهی که باید دفع کنیم نه رفع کنیم.

37-ساده زیستی و حفظ بیت المال .

اصول اجرایی

1-مدیری که ولایت پذیر و در خط رهبری نیست نباید درمجموعه کاروان ها باشد.قطب نمای همه کارها رهبر معظم انقلاب است و مشروعیت همه ما از اوست کسی که قبول ندارد نباید حضور داشته باشد و این التزام را در عمل و نه فقط روی کاغذ باید ابراز داشت.
2-آموزش زبان عربي را جدي بگيريد.
3-در هر مسووليتي هستيد فردي را به عنوان جانشين و معاون در نظر بگيريد و او را رشد و شخصيت بدهيد كه هنگام عدم حضور شما كارها نخوابد. معاون را خودتان انتخاب و معرفي و او را توانمند كنيد. او را در جلسات ببريد و در كارها دخالت بدهيد.
4-شما مديران عزيز براي همه مجموعه تحت امرتان كار مناسب با روحيه و توان افراد تعريف كنيد. هماهنگي كليه رده ها با نمايندگي هاي بعثه خوب و قابل قبول است جا دارد باز هم آن را تقويت كنيد و ادامه دهيد.
5-از انانيت بپرهيزيد كه كار خالص را خراب مي كند.
6-در استان ها لازم است به ائمه جمعه و نمايندگان ولي فقيه و استاندار گزارش عمره و حج و عتبات را ارائه نماييد. از بُعد عمل و تشريح عملكرد خوب و توجيه ابعاد و گستره كارتان قوت و قدرت بگيريد نه از طريق امتياز دادن به مقامات استاني.
7-مدیران موضوع رفاهيات را جدي دنبال مي كنند بطوريكه خانواده ها دغدغه ذهني شما را تشكيل ندهند.
8-مديران استان ها نمايندگان اينجانب با اختيارات تام هستند با اين عنوان بطور شايسته با مقامات استاني مذاكره كنيد و ارتباط بگيريد و لازم نيست زير بار فشار و تحميل زور برويد.
9-مسوولان ذيربط در سازمان مركزي ساختار را با نگاه كوچك سازي و چابك سازي بررسي و تعديل كنند.
10-بحث هاي سياسي را به محيط كار وارد نكنيد از امكانات سازماني و دولتي براي پيشبرد مقاصد سياسي بهره نبريد.
11-طرح هاي ابتكاري و نوآوري را فراموش نكنيد.
12-آموزش ضمن خدمت را جدی در برنامه بياورید تا سطح علمي و كارآمدي همكاران ارتقا پيدا كند و راه كمال و شكوفايي را پي بگيرند.
13-جلسات کمیته عتبات را احيا خواهيم كرد.
14-مديريت حج توأم با بحران است اما كاري كنيم كه شرايط مديريت بحران تبديل به بحران مديريت نشود و اين مستلزم آنست كه مشكلات را خوب بشناسيم و برطرف كنيم.
15-هزينه هاي ما بر دوش مردم است پس نبايد با برنامه ريزي غلط يا انجام كارهاي بي فايده مانع توفيق فيض زيارت و معنويت مشتاقان شويم كه اين مصداق صد عن سبيل است.
16-حق الناس تعارف بردار نيست ما حق نداريم آخرت خود را به دنیاي مسوولان ضعيف یا درخواست نابجا بفروشيم.
17-در مورد احداث و اجراي پروژه هاي ساخت و ساز مثل مهمانسرا يا ساختمان هاي بزرگ پيش از حد نياز در استان ها نبايد افراط شود اگر جايي نياز نيست هزينه اضافي نكنيد چشم و هم چشمي در اين زمينه صحيح نيست.
18-خودتان و تشكيلات را گرفتار پروژه هاي غير ضروري و آنچناني نكنيد. اين افتخار نيست كه بگوئيم اين ساختمان اضافي در مديريت من بالا رفته مگر چقدر در استان ها نياز به فضاي اداري داريم؟
19-تجليل از خانواده ايثارگران را اصل بدانيد كه از بركات آنها ما مسووليت گرفته ايم و توفيق خدمت پيدا كرده ايم.
20-براي كارهاي عادي كه مأمورغير متخصص مي فرستيد اين امكان را ضابطه مند بين همه فراهم کنید تا همیشه به عده خاصي منتهي نشود.عدالت در ماموریت مد نظر باشد خصوصاً کسانیکه تاکنون مشرف نشده¬اند.
21-پراكندگي توزيع دفاتر كارگزاري در شهرستان ها را منطقي و بر اساس نياز استان بصورت متوازن برنامه ريزي كنيد تا در جايي با تراكم و در جاي ديگر با كمبود مواجه نباشيم و کمیته تصمیم گیری تشکیل شود.
22-ساختار سازمان را خوب کارشناسي و پيشنهاد جديد بدهيد تا براي تصويب ببريم.
23-مچ گيري و تخريب و دخالت را به هيچ وجه نمي پذيرم.همکاری و کمک از هر کس باشد استقبال می¬کنم.
24-در گزينش مديران و عوامل دقت شود. مسائل اخلاقي و مشكلات عوامل و كارگزاران را جدي بدانيد. در اين مورد رودربايستي و فشار نا بحق را ناديده بگيريد.
25-شخصيت مديران حج استان ها شخصيت بنده است و من مدافع شما هستم يقيناً خرد شدن شما را مساوي با تضعیف شدن خودم مي دانم اما تا جايي كه نخواهيم درخواست ناحق را تبديل به حق كنيم.
26-استفاده از ظرفیت زائران در زمینه های مختلف . طرح اجرایی آن با توجه به سه محور زائر یاور پزشک یاور و دستیار یاور ( زن ) توسط کارشناسان می¬بایست ارایه گردد.
27-آموزش و فراگیری از هرکسی در هر جایی.
28-با توجه به اینکه علت عمده مشکلات عدم توجیه زائران است باید در همه ابعاد به همه زائران اطلاع رسانی دقیق صورت گیرد.
29-رعایت عدالت وتاکید بر عملکرد و توانمندی افراد وعوامل و مدیران کاروان¬ها.
30-شفاف سازی در برنامه ها بخصوص در امورمالی و ما حاضریم همه زیر نظر دیوان محاسبات باشد.
31-رعایت اصول پاکدستی و پاک چشمی در تمامی برنامه و مراحل مختلف کار.
32-نباید کارکنان و کارگزاران با عملکرد ضعیف احساس کنند از قایم شدن پشت سرکسی مصونیت برایشان ایجاد میشود.
33-ایجاد راهکار و زمینه مناسب برای جذب زائر مناطق محروم و طبقات محروم تر و روستایی .
34-حمایت از روحیه نو آوری و خلاقیت به منظورپویایی سیستم.
35-نهایت تلاش در جهت تسهیل و رفع مشکلات موجود برای حجاج و زائران ایرانی.
36-تلاش برای افزایش رضایت مندی حجاج و زوار از خدمات ارائه شده خصوصاً در عتبات.
37-تأكيدها بر بالا بردن سطح علمي مديران كاروانها و كارگزاران مي باشد، با توجه به بالا رفتن سطح علمي جامعه اين انتظار از مديران و كارگزاران مي رود كه سطح دانش و آگاهي خود را بالا ببرند در اين راستا امسال سعي گرديده از مديراني استفاده شود كه داراي شرط سني بوده و تحصيلات ليسانس داشته باشند ولي اين به آن معني نيست كه اگر فردي از توانمندي بالايي برخوردار بوده ولي فاقد شرط سني يا مدرك تحصيلي مي باشد او را از گردونه مديران خارج كنيم و لذا الان بيش از 80 نفر از مديران ما كه حائز شرايط سني و تحصيلي نبوده اند با توجه به توانايي هايشان بكارگيري شده اند.
38-نگاه سازمان رفتن به سمت كاهش هزينه ها است و در همين راستا در حج امسال(سال 92) به تعداد 1000 نفر از آمار عوامل كاسته شده است و لذا اين انتظار مي رود كه مجموعه نيز اين رويكرد را داشته باشد.
39-قراردادهاي مربوطه نيز منعقد گرديده و موضوعات برائت، دعاي كميل و نشريه در آن لحاظ شده است و مشكلي در اين خصوص وجود نخواهد داشت.
40-رعايت ضوابط و دستورالعمل هاي حج از جمله انتظارات مي باشد و مديران بايد از بخشنامه ها و دستورالعمل ها به شكل روزانه آگاه بوده و بصورت كاملاً ضابطه مند مجري آنها باشند.
41-رعايت سلسله مراتب و اطلاع رساني صحيح به مسئولين از اصول مورد نظر مي باشد هيچكس حق ندارد وضعيت و يا موضوعي را به زائر تحميل كند همه چيز مي بايست طبق دستورالعملها و بخشنامه ها ابلاغ شده باشد.
42-سيستم اسكان حج 92 كاملاً و بصورت صد در صد سيستم هتلي است كه لازم است مديران نسبت به آن آگاهي كامل داشته باشند.
43-در راستاي كاهش هزينه ها امسال سيستم پزشك مجموعه راه اندازي شده است و لازم است مديران در اين رابطه زائران را توجيه كنند.
44-مديران موظفند در انتخاب عوامل توانمندي و تجربه را مدنظر قرار دهند و احياناً تحت تأثير موضوعاتي چون تحميل خدمه و غيره قرار نگيرند زيرا در اين صورت مسئوليت شرعي متوجه آنان خواهد بود . همچنين مي بايست شناخت كاملي نسبت به وظايف خود و عوامل تحت پوشش پيدا كنند و اين ميسر نمي گردد مگر با آگاهي و دانش كامل نسبت به مجموعه قوانين، دستورالعمل ها و شرح وظايف هاي مربوطه.
45-تشكيل جلسات توجيهي و ايجاد ارتباط منسجم با زائران در راستاي اطلاع رساني صحيح و شفاف به ايشان از موضوعات بسيار مهم و حياتي بوده و مي بايست جزء برنامه هاي مديران كاروانها و مجموعه ها باشد.
46-شركت منظم در جلسات توجيهي و اطلاع رسانی از ديگر وظايف مديران مي باشد.
47-مديران مي بايست همگي داراي برنامه مدون باشند يعني مشخص باشد كه مدير در طول سفر حج در هر روز چه كارهايي بايد انجام دهد، چه فعاليت هايي در اولويت است و كدام كارها در اولويت بعدي قرار دارد اين كمك مي كند كه ذهنمان را هر چه بهتر براي حل مشكلات به كار بگيريم و همواره مي بايست اينگونه بينديشيم كه به هيچ وجه نبايد تسليم مشكلات شد.
48-تعامل خوب و مفيد با نيروهاي ستادي و همچنين روحاني از ديگر نكاتي است كه بايد سرلوحه كار مديران قرار گيرد.
49-در دسترس بودن مدير در طول عمليات حج تمتع بسيار مهم و لازم و حياتي مي باشد.
50-مديران موظفند رونوشت قرارداد هتلي كه در آنجا اسكان مي يابند را گرفته نسبت به بند بند آن اشرافيت پيدا كنند تا بدانند كه چه مواردي در قرارداد گنجانيده شده و پيگير دريافت امكانات مذكور باشند و همچنين اگر مواردي وجود دارد كه در قرارداد لحاظ نگرديده و لازم مي باشد آن را پيشنهاد دهند تا مدنظر قرار گيرد.
51-لازم است مديران شناسايي كافي نسبت به تأسيسات، امكانات هتل محل اسكان كاروان خود را پيدا نمايند تا در جهت رفع نيازهاي زائرين بتوانند از تمامي ظرفيت هاي موجود بهره برداري كنند.
52-تكريم ارباب رجوع و زائر محوري از اركان سياست هاي سازمان مي باشد و همگي موظفيم دائماً به اين بينديشيم كه چگونه مي توانيم هرچه بهتر در جهت تكريم زائرين قدم برداريم ومي بايست اين نكته را مدنظر داشته باشيم كه زائر مهمان خداست پس مي بايست هر آن چه مي توانيم در جهت خدمت به مهمانان خدا قدم برداريم، حضور و خدمت در مراسم استقبال و بدرقه حجاج از مصاديق تكريم و احترام به حجاج است و انتظار مي رود كه مديران در اين حوزه اهتمام لازم را داشته باشند.
53-برگزاري جلسات هم انديشي مديران كاروانها و مديران مجموعه بسيار مفيد و راهگشا خواهد بود و لازم است در اين خصوص اقدام گردد.
54-تفكيك وظايف از موضوعات بسيار مهم است البته نه به آن شكل كه چون اين فعاليت در حوزه وظايف من نوعي نيست پس انجام ندهم بلكه به اين معني كه كاري زمين نماند و هر كس در حوزه وظايف خود در اجراي عمليات به بهترين نحو مشاركت داشته باشد و از هرگونه بي نظمي جلوگيري گردد.
55-همكاري و مشاركت در ايام تشريق بسيار مهم و حياتي است و همانگونه كه مي دانيد اوج كار و سنگيني عمليات حج در ايام تشريق تجلي مي يابد لذا اين انتظار مي رود كه با آمادگي كامل و با همدلي و نيت خالص آنچنان خدمت نمائيم كه انشاءالله امسال يك حج نمونه داشته باشيم.
56-بارها اعلام شده که سپرده های حج و عمره در اختیار سازمان نیست و در دست بانک ها است ، آنها نیز بر اساس قوانین و دستورالعمل های حاکم بر نظام بانکی کشور عمل می کنند.با این حال بنده در راستای  دفاع از حقوق زائران ایرانی بارها با مسئولین بانک ها جلسه گذاشتم و دوستان نیز حضور داشتند و از آنها خواستیم که در محاسبه میزان و درصد سود سپرده زائران تجدید نظر کنند.
57-نقل و انتقال فیش تمتع از لحاظ حقوقی و قانونی ممنوع نبوده و نیست.بلکه نقل و انتقال فیش عمره به جز برای منسوبین درجه یک ممنوع شده است.
58-اگر دوستان کمک کنند ما هر کجا که توانستیم هزینه ها را کاهش دهیم مابه التفاوت آن را در اسرع وقت تقدیم مردم خواهیم کرد.
59-برخی بدنبال حاشیه سازی هستند تا شما را از کار اصلی که همان خدمت به زائران بیت الله الحرام است منحرف سازند شما به حاشیه سازی آنان توجه نکنید و با تلاش بیشتر وظایف محوله را دنبال کنید. البته تدوین فعالیت ها و جزئیات کارها بسیار مهم است.
60-درطول مدت کمتر از یک سال حضور در سازمان حج ، توانستیم علیرغم کارشکنی ها و مخالفت برخی افراد و گروهها طرح های بزرگ و مفیدی همچون:
-تعدیل عوامل اجرایی حج.
-اعزام متمرکز استانی زائران عتبات  را آغاز و عملیاتی کنیم.
-ماهیت تصدی¬گری سازمان به حاکمیتی تبدیل گردید .
-حقوق پرسنل اصلاح شد.
-مشکلات ارزی را با جدیت دنبال و پشت سر گذاشتیم.
-استقلال ادارات حج و زیارت در استان¬ها از اداره کل ارشاد اسلامی که در هیات دولت مصوب گردید .
-رایزنی و دیپلماسی مناسب با کشورهای عربستان و عراق در انعقاد قراردادهای خوب
.  
61-بازرسی¬ها باید اثر بخش و منجر به اصلاح ضعف ها و تکامل کارها گردد.گزارش های صوری وغیرمیدانی می تواند پیامدهای منفی داشته باشد
62-بازرسی در امر حج که مشخصا" از وظایف این سازمان است امسال بطور منظم صورت می گیرد.
63-در کنار بازرسی هایی که صورت می گیرد سعی شود پیشنهادات و راه حل های عملی و مناسب برای رفع اشکالات احتمالی نیز ارائه گردد.
64-سرکشی به هتل ها و حضور در جمع زائران ،  نظارت دقیق بر روند خدمات رسانی ،گوش فرا دادن و بهره جستن از دیدگاهها ،انتقادات و پیشنهادات زائران و کارگزاران حج از برنامه¬ها می باشد.
65-تا می توانید از اسراف و تبذیر کم کنید .هزینه ها را کم و کیفیت را بالا ببرید.
66-ثقل کار حج در ایام تشریق است لذا بسیج کلیه امکانات و نیروها در این عرصه ضروری است پس باید از همه عوامل تعهد بگیرید که در این مدت آماده بکار باشند و حوزه کاری هر فرد را مشخص و در قالب دستورالعمل ها ابلاغ کنید.در قسم نامه نیز این مسائل گنجانده شود.
67-ازآنجائی که می دانیم زائر ما درسالهای آینده کیست پس باید در این مدت و فاصله زمانی       باقی مانده روی افراد کار فرهنگی کنیم و آنان را به موقعیت حاجی شدن برسانیم..
68-توجه جدی به بعد معنوی و فرهنگی حج است ما نباید صرفا برای امور مادی سفر حساس باشیم بلکه باید توجه جدی ما به دستاوردهای معنوی حج باشد.
69-بررسی و عملیاتی کردن انتقادات و پیشنهادات زائران و توجه جدی به آنها که خود نماد تکریم منزلت حجاج می باشد.
70-نیروهای مستعد فرهنگی و بهره برداری از توان آنان برای غنی سازی محتوای برنامه های فرهنگی و معنوی زائران شناسایی کنیم.
71-یکی از مولفه های تحقق حج نمونه آموزش های صحیح ،جامع و مبتنی بر نیازهای میدانی است.
72-آموزش ها باید بگونه ای باشد که نتیجه ای عملی و قابل ارزیابی بدهد.توانمندی در آموزش باید مورد ملاحظه قرار گیرد تا نتيجه کار روان شدن عملیات حج و جلب رضایت زائران باشد.
73-برنامه آموزشی حج را شفاف کنید ،ما آموزش های صوری و بی اثر را نمی خواهیم . وقتی که سرنوشت زائر را بدست مدیر می سپاریم آن مدیر باید بتواند بحران را مدیریت  و در برابر آن کمر خم نکند.
74-امسال همه باید به سمت استفاده از نیروی زائر داوطلب و کاهش هزینه ها حرکت کنند.گام نهادن در این مسیر هم باعث صرفه جویی اقتصادی و هم ظرفیت های جدید ایجاد می کند.
75-امروز باید به جایی برسیم که بتوانیم بصورت آنلاین سیستم نظارتی را طراحی و توسعه دهیم تا اصلاح فرآیندها و کارکردها به کمترین زمان ممکن برسد.می توان نظارت را با این سیستم انجام و از گسیل نیروهای اضافی به حج جلوگیری کرد.باید سبک های علمی در امر نظارت شکل بگیرد وحوزه اقدام سیستم بعهده بازرسی باشد .
76-ما کار تعیین قیمت را به حسابرسان کاردان که خود از جانبازان و فرماندهان جنگ                می باشند  سپرده ایم کما اینکه هم اکنون پیگیری هایی کردیم و بحمدالله به ثمر نشسته که باتوجه به حساب کوتاه مدت گشایش شده در بانک ملی در هر زمانی که اندک تخفیفی از خدمات حاصل شد فورا آنرا بحساب زائر واریز کنیم.
77- سفارش ما به دوستان اینست که این مباحث را به میان مردم نبریم .نباید اضطراب را به جامعه تزریق و توقعات را بالا برد که در نهایت امر نتیجه¬ي جز سلب آرامش زائران و مدیران نخواهد داشت.
78-انتقاد وگلایه همیشه هست و ما از انتقادات دلسوزانه و مبتنی بر منطق استقبال می کنیم . در سازمان حج و زیارت به دیدگاههای کارشناسی شده احترام می گذاریم و همین روند را دنبال می کنیم امروز تمامی تصمیمات  توسط کارشناسان سازمان اتخاذ می گردد و ما دخالتی نمی کنیم . ما با قدرت و قوت از شیوه مدیریت صحیح همکاران خود دفاع می کنیم و در این خصوص فرافکنی مغرضانه و هدفدار برای ما قابل تحمل نیست.
79-داشتن برنامه برای همه مدیران ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد.یک مدیر باید ذهن خود را برای حل مشکل بکارببندد.
80-در قاموس مدیران حج نباید کارناشدنی وجود داشته باشد.خود را تسلیم مشکلات نکنید . به ما مسئولیت سپرده شده تا مشکل را حل کنیم . مدیریت لحظه برای شما بسیار مهم است.
لزوم تشکیل جلسات اطلاع¬رسانی و توجیهی در راستای ایجاد ارتباط و انسجام بیشتر و یافتن راهکارهای موثر برای رفع مشکلات مدیران کاروان ها که در خط مقدم سازمان در عرصه     خدمات رسانی به زائران می باشند.
81-تفکیک وظایف و تکالیف میان مدیران مجموعه و کاروان البته این امر به معنای شانه خالی کردن افراد از کارها نیست چون بنای کار ما بر رفع مشکل است.
82-موضوع هماهنگی کامل بین شمسا و سازمان بسیار لازم و ضروری می‏‎باشد و این دومجموعه می‏بایست در جهت هماهنگی هر چه بیشتر گام بردارند.
83-همه ما در سازمان و شمسا موظف هستیم به دنبال این باشیم که در جهت تسهیل و روان سازی کار زایر چه راهکارهایی می‏توانیم ارایه نماییم.
84-دفاتر حج و زیارت استانها موظفند به موضوع نظارت بر عملکرد شرکت‏های مرکزی استان و شمسا اهتمام بیشتری داشته باشند.
85-اداره کل نظارت و ارزشیابی موظف است توجه لازم را در حوزه نظارت بر عملکرد استانها و شرکت‏ها چه در داخل کشور و چه در خاک عراق مبذول دارد این اداره کل می‏بایست بررسی دقیق نماید که در کدام استان سیاست‏های مورد نظر اجرایی شده و کدام استان در این راستا حرکت نموده است.
86-این انتظار از دفتر نمایندگی سازمان و شمسا در عراق وجود دارد که قویا به دنبال حل معظلات و مشکلات باشند و اقدام به رفع نقایص نمایند.
87-شفافیت با مردم بسیار مهم می‏باشد و می‏بایست صریح با زایران صحبت کرد و قیمت‏ها باید آنالیز شود تا زایران بدانند پولی که می پردازند به چه شکلی هزینه میگردد و هزینه های اجرایی از قبیل حمل و نقل، اسکان و غیره به چه میزان می باشد.
88-بحث تنوع قیمت ها بسیار مهم است و این انتظار وجود دارد که مجموعه به سمت ارایه و اجرایی کردن طرح¬های متنوع در این راستا برود به طور نمونه طرح حسینیه بسیار جالب و مفید می باشد و می تواند پاسخگوی خیل عظیم عاشقان زیارت ائمه اطهار(ع) در عتبات عالیات باشد. البته نکته مهمی که در این راستا وجود دارد و نباید مورد بی توجهی قرار گیرد این است که کیفیت خدمات ارایه شده نمی بایست قربانی پایین آوردن قیمت ها گردد و این انتظار باید برآورده گردد که علیرغم کاهش قیمتها به هیچ وجه سطح خدمات ارایه شده نباید پایین بیاید به عبارت دیگر کاهش قیمت می بایست در کنار حفظ کیفیت و سطح خدمات باشد.
89-موضوع ورود اتوبوس های ایرانی به داخل عراق بسیار مهم است و آقایان اخوان و رضایی موظفند پیگیرها و اقدامات لازم را در این خصوص بعمل آورند.
90-اخذ مبالغ 10 و 15 دلار در فرودگاه نجف توسط مسئولین عراقی اقدامی غیر قابل قبول و لذا آقایان تهرانی و صبا موظفند به هر شکلی که شده جلوی این رفتار غیر متعارف عراقی ها را بگیرند حتی به قیمت متوقف کردن اعزام زایران از طریق این فردگاه.
91-هیچ شرکت استانی این حق را ندارد که بدون اطلاع و هماهنگی با دفتر نمایندگی سازمان در عراق اقدام به انعقاد قرارداد با شرکت های عراقی نماید.
92-در زمینه اعزام روحانی به عتبات عالیات این موضوع می بایست با هماهنگی کامل بعثه مقام معظم رهبری انجام پذیرد.
93-موضوع تقویت دفتر نمایندگی سازمان در عراق بسیار مهم می باشد و در این خصوص می توان از مدیران دفاتر حج و زیارت استانها به نوبت و بر اساس برنامه زمان بندی شده استفاده نمود.
94-در بحث اسکان می بایست موضوع تنوع قیمت ها مورد توجه قرار گیرد به عبارت دیگر هتل های ارایه شده پاسخگویی تمام نیازها و سلیقه های موجود باشند و در نتیجه دست زایر برای انتخاب سرویس مورد نظرش باز باشد. همچنین این انتظار وجود دارد که هتل های ضعیف و متوسط حذف شوند و محل های مورد اجاره در محدوده باشند. همچنین برای سرمایه گذاری و ساخت هتل ، از ارگان هایی مانند کمیته امداد و آستان قدس رضوی و افراد خیری که تمایل به کار در این حوزه ها هستند می توانند مورد مذاکره قرار گیرند.
95-الحمدالله با عنایت به دستور مساعد شخص ریاست محترم جمهوری بخش عمده بدهی های ارزی به شرکت های عراقی پرداخت گردیده و این بدهی ها به پایین تر از سطح و مقدار متعارف خود رسیده و این در حالی است که با توجه به این مشکلات ناشی از تحریم های بین المللی راه عتبات در آستانه بسته شدن بود ولی بحمدالله سازمان موفق گردید علاوه بر تحمل فشار وارده ناشی از تحریم ها که بعد از مرداد 91 شرایط بسیار سختی را بوجود آورده بود بدهی های گذشته را نیز تسویه نماید.
96-اطلاع رسانی خوب و شفافیت در کارها و نظم در روند عملیات اعزام زایرین عتبات عالیات ازنکات بسیار مهم در این حوزه می باشد که می بایست به آن اهتمام داشت.
97-لازم است شرکت های سودجو حذف شوند همچنین شرکت¬هایی که مواضع سیاسی مناسبی با نظام مقدس ج.ا.ا ندارند و در عین حال باید بررسی شود از شرکت های عراقی که در گذشته با آنها منصفانه برخورد نگردیده و احتمالا در خصوص آنها اجحافی صورت گرفته عذر خواهی شود و در صورت امکان مجددا دعوت به همکاری گردند.
98-شرکت شمسا ضروری است نسبت به ادامه همکاری نیروهایی که به هر دلیلی نمی خواهند با آن مجموعه به طور صحیح و مسئولانه همکاری نمایند موضع گیری نموده و آنها را از مجموعه خارج کند و نیروهایی جذب کند که در جهت انجام ماموریت¬های آن شرکت مثمر ثمر باشند.
99-نظارت مستمر میدانی توسط اداره کل عتبات، شرکت شمسا، دفتر نمایندگی و اداره کل نظارت و ارزشیابی بسیار مهم و ضروری می باشد.
100-تعامل بیشتر با نهادهایی مانند کمیته امداد، بهزیستی و غیره در راستای اعزام اقشار محروم جامعه از موضوعاتی است که باید پیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
101-موضوع جذب حداکثری زایر از مهمترین سیاست های سازمان در این حوزه است که می بایست در تمامی برنامه ریزی ها مورد توجه و سر لوحه باشد.
102-ازاستان هایی که در زمینه اعزام زایر توسط مجموعه شرکت کارگزاران استان متبوع حرکت نموده اند این انتظار می رود که فعال تر شوند و از استان های دیگر نیز می خواهیم که از تجربیات استفاده کنند و در این حوزه فعال  شوند. در صورت مشاهده این مطلب که استانی در این خصوص اهتمام لازم را نداشته است، این امکان قویا وجود دارد که مدیر مربوطه از حج 92 محروم گردد تا در این مدت کاستی های موجود در این زمینه را جبران کند.
103-راه اندازی سیستم دقیق نظارت و بازرسی بر عملکرد عمره و حج در کنار عتبات توسط  آقای قادری.
104-نگاه جدید به آنالیز مواد غذایی ارایه شده در عمره و حج از بُعد کیفیت و کمیت و منطقی نمودن آن.
روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.