پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مدیریت و کنترل میدانی، عامل موفقیت عملیات ایام تشریق بود

مدیریت و کنترل میدانی، عامل موفقیت عملیات ایام تشریق بود

مکه مکرمه- مسئول واحد راهنمایان در حج 97 ، سازماندهی و چینش نیروها در مسیر منا به جمرات  کنترل و مدیریت میدانی نیروهای امداد و راهنمایان را عامل اصلی موفقیت عملیات در ایام تشریق حج سالجاری دانست. 
حجت الاسلام صحبت الله رحمانی مسئول پر انرژی واحد راهنمایان در گفت وگویی به تدابیر ریاست سازمان حج و زیارت در سازماندهی و مدیریت عملیات حج امسال اشاره کرد و گفت: در ایام تشریق امسال در مسیر جمرات 5 اکیپ ثابت با نیروهای مشخص و ساعت شیفت مشخص و کنترل دقیق داشتیم که در نوع خودش بی نظیر بود. 
وی اضافه کرد : مسیر رفت و برگشت منا – جمرات ، حرکت بسیار روان و بی مشکل انجام شد که همه اینها بخاطر نحوه کنترل و مدیریت میدانی نیروهای راهنمایان بود.
رحمانی در بیان مهمترین اقدامات انجام شده در ایام تشریق نیز گفت: ما برای این ایام نرم افزارهای زائر یار و حامی را طراحی و راه اندازی کردیم که "زائر یار" مورد استفاده عموم عوامل اجرایی و زائران قرار گرفت و در کمک به زائران در مسیریابی و یافتن آدرس هتل ها و مکان ها بسیار موثر بود و باعث کاهش قابل ملاحظه تعداد گمشدگان در حج امسال شد.
نرم افزار حامی نیز یک امکان  ارتباطی درون گروهی برای راهنمایان است که به وسیله این نرم افزار ، تعیین شیفت ها و هماهنگی ها بصورت آنلاین انجام می شود و در ضمن راهنمایان از طریق همین نرم افزار رصد و کنترل می شوند. 
رحمانی در خصوص برنامه اش برای آسیب شناسی عملیات امسال ، گفت، از همین حالا آسیب شناسی عملکردها را شروع کرده ایم که جمع بندی آن را در پایان عملیات حج امسال برای تحلیل و آنالیز آماده می کنیم.

• فرآیند تشکیل واحد راهنمایان 
رحمانی در ادامه فرآیند تشکیل واحد راهنمایان را فهرست وار به شرح زیر بیان کرد:
1- طراحی تشکیل واحد در اسفند ماه سال 96 و تعیین و تنظیم شرح وظایف سازمانی
2- آغاز جلسات مقدماتی برای سازماندهی 
3- آماده کردن ملزومات و دپوی آن در انبارها 
4- تهیه و تدوین چارت تشکیلاتی واحد در فروردین 97 
5- اعلام آمادگی کامل برای شروع عملیات خرداد ماه 
6- مشخص شدن نیروهای عملیاتی و تقسیم کار خرداد 
7- آغاز آموزش های تئوری قبل از اعزام به مکه ؛ البته اکثر افراد شرکت کننده در این عملیات افراد با تجربه و متخصصی در این حوزه هستند. 
8- راه اندازی نرم افزار زائر یار و توزیع لباس ها و کاورها در تیرماه
9- عزیمت گروه به عربستان در 26 تیر ماه
10- انجام آموزش میدانی به محض ورود به مکه، جهت شناسایی و یادگیری ایستگاه ها ، مسیرهای اصلی و مسیرهای جایگزین و چگونگی تعامل با پلیس و نیروهای انتظامی عربستان 
11- راه اندازی دفتر امداد درمکه در تاریخ 29 تیرماه
12- استقرار نیروها در ایستگاه های تعیین شده و برقرار شیفت های کاری در سوم مرداد ماه
13-  شیفت های عملیاتی به محض ورود اولین کاروان ها در اولین روزهای مرداد 97 
14- برگزاری جلسات با مسئولان سعودی از جمله با موسسه مطوفی 🔺حجاج ایران در بدو ورود به مکه 
موسسه مطوفی یک بخش به نام "ارشاد التائهین (راهنمای حجاج) دارد که براساس تفاهمات صورت گرفته، این موسسه درارتباط با گمشدگان و جدا افتادگان از کاروان ها همکاری می کنند و در صورت لزوم پیگیری و هماهنگی با پلیس و بیمارستان ها از طریق این موسسه انجام می شود. 
براساس جداول تنظیمی از سوی واحد امور راهنمایان، در ایام تشریق در عرفات 231 نفر در قالب 18 تیم و در 6 شیفت کاری در امر خدمت رسانی به حجاج مشارکت داشتند. 
در منا 419 نفر در قالب 55 تیم و در 18 شیفت کاری در امر راهنمایی و هدایت حجاج و یافتن گمشدگان فعال بودند و در جمرات 398 نفر در قالب 45 تیم و در 11 شیفت کاری در پست های خود مستقر بودند.
در مجموع هزار و 120 نیرو در  قالب 118 تیم و 35 شیفت کاری در ایام تشریق وارد عمل شدند که بخشی از این نیروها از کاروان های اهل سنت هم بوده اند. 
پوشش کاروان های اهل سنت در جریان مراسم ترویه در منا در صبح روز هشتم ذی الحجه را راهنمایان اهل سنت بر عهده داشتند که بعدا در عرفات در روز نهم به بقیه کاروان های ایرانی پیوستند. 
وظایف تیم های امور راهنمایان در4 بخش تعریف شده بود؛ بخش اول نیروهای ثابت  و مستقر در دفاتر که وظیفه آنان پاسخگویی به تلفن ها ، مراجعین و مستند سازی بود؛ تیم های سیار و گشتی که ماموریت آنان سرکشی در اطراف چادرهای زائران ایرانی در دسته های یک و دو نفره بود و تیم مستقر در مکاتب هشتگانه که به امر جابجایی و رساندن افراد گمشده به کاروان هایشان اشتغال داشتند. 
این سازماندهی در منا ، به این ترتیب بود که 491 راهنما در قالب 55 تیم و 18 شیفت کاری به همراه 20 تن از عوامل کاروان های اهل سنت ، به خدمت رسانی اشتغال داشتند. 
در جمرات نیز 398 نفر در قالب 45 تیم و 11 شیفت کاری در این برنامه مشارکت داشتند. 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.