پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

برای کلیه مدیران حج کارنامه ارزشیابی صادر می شود

برای کلیه مدیران حج کارنامه ارزشیابی صادر می شود

مکه مکرمه – پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت- رییس بازرسی و ارزشیابی سازمان حج و زیارت ، با بیان اینکه کار ارزیابی و ارزش گذاری کلیه مدیران و کارگزاران حج امسال از هم اکنون شروع شده ، گفت: به همه مدیران مجموعه های اجرایی و کاروان ها نمره می دهیم و برایشان کارنامه صادر می کنیم.
ناصر شرافتی ، در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص نحوه و شکل ارزشیابی 4 هزار 500 تن از مدیران اجرایی و کارگزاران و نیروهای ستادی حج امسال گفت، بازرسی در تمامی بخش ها و واحدها حضور دارد و از هم اکنون کار ارزیابی و ارزشیابی کل عملیات حج را در 24 آیتم شروع کرده است.
واحد ارزیابی و ارزشیابی در دو بخش باهمین عناوین در عملیات حج با مشارکت 10 بازرس بطور مستمر در حال سرکشی از هتل ها ، آشپزخانه ها و سایر واحدها هستند.
وی افزود: واحد ارزیابی و ارزشیابی حج 97 یکی از کمیته های 24 گانه ای است که نتایج بررسی ها و نظرات خود را برای برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت ارائه می کند.
بازرسی ، گزارش خود را یک ماه بعد از پایان عملیات حج تحویل ریاست سازمان می دهد و واحد ارزشیابی کار خود را حدود دو ماه بعد از پایان عملیات حج ارائه می کند.
شرافتی با اظهار اینکه برای همه یک کارنامه تشکیل می دهیم ، گفت بعد از پایان ارزیابی و ارزشیابی به هر یک از مدیران مجموعه ، کاروان ها و واحدهای ستادی نمره می دهیم و در عین حال جای اعتراض هم گذاشته ایم که اعتراض ها در کمیته اعتراضات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
وی شکل و نحوه کار ارزیابی و ارزشیابی را به اشکال مختلف اعلام کرد و گفت، دریافت نظرات و شکایات از طریق تلفنی ، حضوری توسط بازرسان و مراجعه به مسئولان حین بازدیدهای مسئولان از جمله راه های ارزیابی و ارزشیابی است.
رئیس بازرسی و ارزشیابی سازمان حج و زیارت اضافه کرد: نظرخواهی ها از مدیران کاروان ها و مسئولان و دست اندرکاران از ایران و قبل از شروع عملیات حج آغاز می شود، در طول ایام حج و در جریان عملیات ادامه می یابد و در نهایت بعد از بازگشت به ایران نیز طی دو بار ارسال پیامک به حجاج انجام می گیرد.
شرافتی تاکید کرد مدیران و کاروان هایی که نمره الف که شامل سه سطح است بگیرند، تشویق می شوند ، دریافت کنندگان نمره سطح ب، قابل قبول تلقی می شوند و سطح جیم مردود و فعالیت شان معلق می شود.
مردود شدگان سطح جیم، به مدت چندسالی احتمالا از کار باز می مانند تا با طی دوره های آموزشی شاید باردیگر به کار خود بازگردند.
مسئول بازرسی و ارزشیابی حج 97 با بیان اینکه تلاش کارگزاران و مدیران حج با ایثار و از خودگذشتگی و حضور در میدان عملیات حج را با موفقیت روبه رو کرده است و بالاتر از همه اینها در عملیات حج امسال دست خدا را بر سر خود دیدیم.
وی مجموعه کار اجرایی را مثبت ارزیابی کرد و با اظهار اینکه تاکنون روند فعالیت ها خوب بوده است، گفت با اینحال آسیب هایی نیز وجود دارد که در موقع خود در کمیته های 24 گانه بررسی می شود.
• ایام تشریق
عملیات در ایام تشریق از مهمترین بخش های حج تمتع است و معمولا بیشترین حوادث و اتفاقات مرگبار مانند آتش سوزی چند سال پیش در چادرهای منا ، یا فاجعه سال 94 منا و ... در این ایام رخ می دهد، از همین رو بخش بعدی گفت وگو با آقای شرافتی را به عملیات منا اختصاص دادیم تا ارزیابی های وی را در این خصوص بدانیم.
وی درباره نظرات عمومی در خصوص ایام تشریق گفت، در این ایام شاید انتقادها و حتی شکایاتی نسبت به جا و غذا و یا حمل و نقل وجود داشته باشد که یا در همان محل رسیدگی شده و یا در چارچوب آسیب شناسی ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در سال آینده این مشکلات حل و فصل شود.
شرافتی با اظهار اینکه در جریان انتقال زائران از مکه به عرفات در روز هشتم ذی الحجه افزون بر 1600 دستگاه اتوبوس کار انتقال زائران را بر عهده داشته اند، گفت، حالا دو اتوبوس با تاخیر آمده یا یک اتوبوس راه را گم کرده و دقایقی طولانی تری در راه بوده است، در چارچوب عملیات بزرگی که 86 هزار نفر را در بر می گیرد، امری طبیعی است و البته همین ها را نیز برای بهبود وضعیت در سال آینده مورد دقت نظر قرار خواهیم داد.
مشکل قطعی برق در عرفات در شب هشتم ذی الحجه که به دنبال بروز یک طوفان و رعد و برق شدید پیش آمد نیز از جمله مواردی بود که شرافتی در خصوص آن گفت، البته برخی حوادث و عوامل طبیعی و حتی مسائلی مانند خرابی برخی کولرها در طول وقوف عرفات را نمی توان بطور دقیق پیش بینی کرد، اما با اینحال می بایست در این زمینه با موسسه مطوفی که طرف قرارداد ستاد حج در امور مشاعر (عرفات، مشعر و منا و جمرات) است، این دست موارد مورد تاکید مجدد قرار گیرد.
رئیس بازرسی و ارزشیابی حج 97 کلیه نیروهای ستادی و راهنمایان که حدود 2 هزار و 500 نفر بودند، در عملیات مشاعر حضور داشتند و علاوه بر وظایف سازمانی خود در حج، هر کدام یک پست فوق العاده هم به عهده گرفتند.
البته بازرسی ها از مدت ها قبل از شروع ایام تشریق آغاز شده بود، بطوری که شرافتی گفت، تا پیش از شروع عملیات تشریق دستکم 3 تا 4 بار کل منطقه شامل عرفات ، مزدلفه(مشعر)، مورد بازدید و بازرسی کامل قرار گرفت، نواقص را شناسایی و تذکر دادیم و مشکلات و نیازها را به موسسه مطوفی (موسسه سعودی متولی امور حجاج ایرانی در مشاعر) انتقال دادیم.
برای این ایام همچنین چندین جلسه هماهنگی برگزار کردیم و تقسیم کار صورت گرفت و جانمایی برای نیروهای راهنما و امداد انجام شد.
شرافتی که همزمان مسئول محور مزدلفه (مشعر ) در ایام تشریق هم بود، در خصوص کار انتقال زائران از عرفات به مشعر و استقرار حدودا 7 تا 8 ساعته زائران در این محل گفت، همه هماهنگی ها انجام شده بود و ما از ساعت 4 عصر روز نهم ذی الحجه در مشعر مستقر بودیم.ه‍ه‍
در مشعر دو فضای برای استقرار کوتاه مدت زائران ایرانی در نظر گرفته شده بود؛ یکی در بخش میانی و در فضای میان دو اتوبان که به مردلفه بزرگ و دیگری در شیب ارتفاعی پست ، در سمت چپ مزدلفه که به مزدلفه کوچک معروف است، قرار دارد.
شرافتی که شب نهم در طول جاده مزدلفه، پیاده سرگرم هدایت و راهنمایی اتوبوس ها جهت پیاده کردن زائران در محل های درنظرگرفته شده بود، گفت که عملیات انتقال و استقرار آن شب تا یک و نیم بامداد دهم ذی الحجه بدون هیچ مشکلی پایان یافت.
برای مشعر یا مزدلفه یک تیم ازنیروهای ستادی نیز در ایستگاهی در مردلفه مستقر شدند که این ایستگاه مختص خانم ها و معذورین(افراد ناتوان جسمی) بود.
آنها قادر به اقامت چند ساعته در مشعر نبودند و قرار بود بعد از یک توقف چند دقیقه ای و انجام نیت به سمت منا حرکت کرده و در چادرهای خود مستقر شوند و تعداد این دست افراد هم کم نبود بطوری که شرافتی گفت بیش از 40 هزار نفر ، بدون توقف بلند مدت راهی منا شدند.

شرافتی در عین حال این را هم گفت که منا فضای محدودی دارد و کار زیادی در بخش توسعه نمی توان در آن انجام داد و ما باید در همین محدوده یعنی سرانه 90 سانتی متر برای هر زائر ایرانی برنامه ریزی کنیم.

رئیس بازرسی و ارزشیابی سازمان حج و زیارت به این نکته هم تاکید کرد ، بخشی از راه حل مساله تقویت صبر و بردباری در منا است و برای این منظور باید با اطلاع رسانی های مکرر و دقیق ، سطح آگاهی زائرین را درباره وضعیت منا و امکانات آن ارتقا دهیم.
وی بحث اطلاع رسانی را بسیار مهم دانست و گفت متاسفانه برخی مدیران کاروان های ما خود نسبت به این مسائل توجیه نیستند، در حالی که آنها وظیفه توجیه شرایط هر منطقه را به عهده دارند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.