پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تهیه غذای ۸۶ هزار زایر ایرانی حج ۹۷ در یکی از مدرن ترین آشپزخانه های مکه

تهیه غذای ۸۶ هزار زایر ایرانی حج ۹۷ در یکی از مدرن ترین آشپزخانه های مکه

 رییس سازمان حج و زیارت در جریان بازدید از آشپزخانه های طبخ غذای زایران ایرانی، از نزدیک فرآیند تدارک و تهیه غذای زایران را مورد بررسی قرار داد.

مکه مکرمه- پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت- شاید یکی از بزرگترین، مدرن ترین و کامل ترین آشپزخانه هایی که در مکه مکرمه در حال فعالیت برای حجاج کشورهای مختلف است، آشپرخانه الافندیه مخصوص طبخ غذای حجاج ایرانی باشد.
آشپرخانه الافندیه که یکی از آشپزخانه های مدرن و صنعتی به حساب می آید و در نوع خود از لحاظ امکانات و نیروی کارآمد کم نظیر است، می تواند به صورت روزانه در هر وعده تا سقف 70 هزار پخت انجام دهد که این تعداد غذای تهیه شده بر اساس تعداد حضور زایران متفاوت خواهد بود. 
تدارک بهترین مواد غذایی، آماده سازی مواد غذایی، تهیه غذا و پخت آن که زحماتی طاقت فرسا را دارد، روزانه توسط تیمی مجرب از سرآشپزها و آشپزها انجام می گیرد و تمامی این فرآیند به صورت متمرکز، با نظارت، نظم و براساس ذائقه زایران ایرانی مورد توجه قرار می گیرد.
حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت و جمعی از مدیران ستادی روز گذشته خدر بازدید سرزده از آشپزخانه الافندیه در جریان روند تهیه و طبخ غذای زایران ایرانی قرار گرفت و دقایقی را در جمع خادمان حجاج و سرآشپزها حضور یافت.
وی که از بخش های مختلف انبار، آشپزخانه، سردخانه، پخت برنج و آماده سازی لوازم در الافندیه بازدید کرد، از زحمات شبانه روزی آشپزها و خادمان حجاج قدردانی به عمل آورد.
در جریان این بازدید آقای علی راستگو مدیر آشپزخانه الافندیه نیز توضیحاتی را در خصوص نحوه آماده سازی و طبخ غذای زایران ایرانی ارایه کرد.
سرآشپز ها و کارگران آشپزخانه الافندیه به صورت شبانه روزی به فعالیت برای زایران ایرانی می  پردازند و در این فرآیند هیچ خستگی و دغدغه ای را احساس نمی کنند.
آماده سازی غذای زایران ایرانی همه روزه از نیمه های شب آغاز می شود و در این فرآیند سخت و زمانبر، تنهای نیرویی که یارای آشپزها و کارگران الافندیه است، نظر حضرت خداوند و عشق به حجاج ایرانی سرزمین وحی است.
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه بازدید از آشپزخانه های مکه مکرمه، پس از ساعتی الافندیه را به مقصد آشپزخانه ابوجدایل ترک کرد.
ابوجدایل نیز یکی از آشپزخانه های مدرن و صنعتی اما در سطحی کوچکتر از آشپزخانه الافندیه محسسوب می شود و روزانه در هر وعده 15 هزار پخت غذا را انجام می دهد.

حجم پخت آشپزخانه ابوجدایل به مراتب کمته‍ر از آشپزخانه الافندیه است اما این آشپزخانه نیز به صورت متمرکز غذای زایران ایرانی را تهیه می کند؛ ضمن اینکه به غیر از این دو آشپزخانه مرکزی، دو آشپزخانه خود پخت نیز در دو هتل الدانه و ملینیوم مشغول فعالیت هستند.
حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت و برخی مدیران ستادی، از بخش های مختلف این آشپزخانه نیز بازدید به عمل آوردند.
نکته قابل توجه در آشپزخانه های موجود در مکه مکرمه، پخت غذای متمرکز در این محل ها است یعنی نوع غذای زایران ایرانی با یکدیگر تفاوتی ندارد و ضمن اینکه بحث نظارت و بهداشت نیز به صورت کامل رعایت می شود.
حسین مهری یکی از سرآشپزهایی است که ابوجدایل فعالیت دارد و درباره نحوه فعالیت خود و سایر همکارانش می گوید: روزانه 14 ساعت به فعالیت می پردازم و از این کارهای شبانه روزی نیز احساس خستگی نمی کنم.
وی می افزاید: با شور و حرارت و به عشق زایران به فعالیت می پردازیم و هیچ گلایه ای از این موضوع نداریم.
محسن اسکندری که در ایران مشغول قنادی است می گوید: اینجا به صورت شبانه روزی به تدارک غذای زایران عزیز می پردازیم و امیدواریم مورد رضایت خداوند منان قرار گیرد؛ در ایام جشن به پخت شیرینی می پردازیم و در ایام دیگر نیز پخت نان تازه و تدارک غذای زایران را انجام می دهیم.
وی می افزاید: بنده در ایران فقط 8 ساعت به فعالیت می پردازم اما در سرزمین وحی، فعالیت 24 ساعت نیز ما را خسته نخواهد کرد و این فقط به خاطر عشق به زایران عزیز است.
محمد صیفی مسئول واحد سردخانه آشپزخانه ابوجدایل نیز می گوید: خدمت به زایران عزیز حس بسیار خوبی را به انسان می دهد 
بازدید رییس سازمان حج و زیارت از آشپزخانه های ابوجدایل و الافندیه  بیش از دو ساعت به طول انجامید و حمید محمدی نیز از سرآشپزها و دست اندرکاران  این مجموعه ها قدردانی کرد.
رییس سازمان حج و زیارت در هفته های گذشته نیز از روند تدارک و طبخ غذای زایران ایرانی بازدید به عمل آورده بود.
 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.