پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

غدیر تجلی ولایت و تداوم رسالت

غدیر تجلی ولایت و تداوم رسالت

عید غدیر به عنوان ثمره نبوت، رسالت و تعیین کننده خط مشی مسلمانان محسوب می شود که نقشی سرنوشت ساز در تعیین مسیر آینده اسلام ایفا کرده است و بدین گونه سعادت و نجات واقعی بشریت از برکات غدیر به شمار می رود که با پیروی از این رویداد مهم و حساس به دست می آید.

تاریخ اسلام مملو از رویدادهای بزرگی است که برای مسلمانان و شیعیان اهمیت زیادی دارد؛ اتفاقاتی همانند واقعه غدیرخم که به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد در جهان اسلام شناخته می شود. غدیر، عید پیوند میان همه نسل ها است تا به نوعی مسلمانان را به حریم ولایت نزدیک کند و اثرات آن در همه ارکان زندگی آنان جاری و ساری شود. واقعه غدیر در همان روز تاریخی تمام نشد بلکه استمرار پیدا کرد و همه ابعاد زندگی شیعیان را قرار داد تا آنها راه خود را به درستی انتخاب کنند. 

هیجدهم ذی‌الحجه یادآور واقعه‌ای تاریخی است که در آن رسول خدا(ص) به امر خدای متعال حضرت علی(ع) را به‌ عنوان جانشین خود در منصب امامت منصوب کرد تا ترازوی شاخص حاکم اسلامی برای تمامی مسلمانان تبیین شود و در حافظه تاریخی بماند و همواره چراغ راه امت پیامبر(ص) باشد. واقعه‌ غدیر از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت دارای درخشندگی خاصی در تاریخ اسلام از نظر سند، اطمینان از اصل و فرع آن، کثرت راویان و اعتماد بزرگان و علمای مسلمانان است. نزول آیه سوم و67 سوره مائده با مضمون «ای پیامبر به مردم برسان آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده و اگر نرسانی رسالت او را تبلیغ نکرده ای و خدا تو را از مردم حفظ خواهد کرد.» در ارتباط با این رویداد بزرگ است که بر طبق نظر مفسران نام آور شان نزول این آیات را نشان می دهد و عظمت واقعه غدیر خم را یادآور می شود. 

این روز به علت عید بودن همراه با سنت ها و مراسم های خاصی است که مردم ایران نیز در مناطق مختلف با برگزاری جشن ها، آذین بندی مساجد و اماکن عمومی به شادمانی می پردازند و برشکوه این روز می افزایند. از آنجا که حضرت علی(ع) به عنوان جانشین، سرسلسه سادات و سادات نیز جزو خانواده پیامبر(ص) به شمار می آیند همواره نزد مردم از احترام و تکریم برخوردار بوده و این عید را «عید سادات» نیز می نامند. 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.