پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مسئول محور منا در عملیات حج نمره 100 را به زائران داد

مسئول محور منا در عملیات حج نمره 100 را به زائران داد

مسئول محور منا در عملیات حج گفت: بخاطر نظم و انضباط و همکاری و تعامل با عوامل و مدیریت اجرایی، باید نمره 100 را به زائران ایرانی بدهیم. 

مکه مکرمه – پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت- ناصر حویزاوی مسئول محور منا در عملیات حج، در تشریح عملیات حج امسال گفت بخاطر نظم و انضباط و همکاری و تعامل با عوامل و مدیریت اجرایی، باید نمره 100 را به زائران ایرانی بدهیم. 
وی با بیان اینکه بهترین و منظم ترین زائران را در حج داریم گفت، در شب طوفانی عرفات که چادرها و کولرها را متاثر کرد و برق قطع شد ، زائران ایرانی صبوری و همراهی کردند تا بتوانیم مشکل پیش آمده را در نهایت آرامش حل کنیم. 
حویزاوی توضیح داد زائران ایرانی در حالی که برخی  کولرها خاموش و برق بعضی قطع بود، در گرمای شدید هشتم ذی الحجه صبر و بردباری نشان دادند که این اوج بلوغ فکری ، همگامی و همکاری میان مردم و مسئولان و درک درست همه از شرایط دارد. 
مسئول محور منا در عملیات حج امسال افزود : زائران وقتی می دیدند بچه های ستاد را که برای برگرداندن وضعیت عادی به چادرها چه تلاشی می کنند، آنها نیز صبوری کردند و همین کمک خیلی بزرگی بود. 
حویزاوی در تشریح عوامل دخیل در موفقیت حج امسال هم گفت رعایت جدول زمانبندی از عرفات به مشعر و منا از مهمترین شاخص هایی است که نشان از موفقیت عملیات حج دارد و همه عوامل و واحدها برنامه طراحی شده را رعایت کردند و شاهد بودیم که حرکت زائران در این مسیرها با آرامش و روان انجام شد. خانم ها نیز که از شب نهم برای رمی جمرات رفتند ، همراهی خوبی داشتند و تقریبا ساعت یک و 20 دقیقه بامداد روز دهم ذی الحجه به خیمه ها در منا برگشتند. براساس نوبت های تعیین شده از سوی مقام های ذیربط سعودی ، ساعت حرکت مردان 10 و نیم صبح تا ساعت 4 بعد از ظهر بود و حجاج ایرانی برغم تابش شدید آفتاب و گرمای کلافه کننده به جدول زمانبندی بطور کامل عمل کردند. این رعایت جدول عملیات ، ایمنی را برای ما رقم زد و تضمین کرد. 
حویزاوی در بیان دیگر علل موفقیت حج امسال به حرکت سازمان حج به سمت خلاقیت و نوآوری اشاره کرد و گفت: استفاده از پتانسیل زائران در خدمت رسانی تحت عنوان زائر خدمه یا زائریار در واحدهای راهنمایان و یا نظم و نظافت در زمان حلق(تراشیدن مو) که کمک زیادی بود.
وی اضافه کرد: در جریان حج امسال 3 اقدام مهم انجام شده در روند فعالیت ها بسیار موثر بود ؛ اطلاع رسانی ، توجیه و  آموزش.
اقداماتی که به گفته حویزاوی در منا انجام شد ، شامل اطلاع رسانی و توجیه زائران در خصوص منا ، تاثیر زیادی داشت، بطوری که همه زائران می دانستند که درمنا از نظر فضا اسکان محدودیت داریم ، بنابراین امسال کمترین انتقاد و نارضایتی را داشتیم. همچنین عرض روفرشی ها یا زیراندازها به اندازه ای طراحی شده بود که هر زائر می دانست چقدر از فضا را باید اشغال کند و این خیلی موثر بود، در حالی که سال گذشته عرض زیراندازها پهن تر بود و همین امر منجر به کمبود شدید جا برای استراحت می شد و به تبع آن انتقادها و نارضایتی ها را به دنبال داشت. همچنین بخشی از فضای انبار را که در سال های قبل مورد استفاده قرار می گرفت، با سه مرحله ای کردن انتقال اقلام و کالا ، آزاد کردیم و به فضای استراحت زائران اختصاص دادیم
 از دیگر مواردی که به گفته رئیس محور منا ، در حج امسال بسیار موثر بود ، اینکه قبل از ایام تشریق ، وقت کافی برای شناسایی عرفات و منا و مشعر اختصاص داده شد تا کلیه نیروهای راهنمایان و امدادی ها و مدیران مجموعه ها و کاروان ها توجیه باشند و همزمان با استفاده از نرم افزارهایی، اقدام به شناساندن فضای این مناطق به زائران کردیم. 
حویزاوی با بیان اینکه "امسال مشاعر را به 8 مکتب یا دفتر تقسیم کردیم که عوامل ایرانی و سعودی این مکاتب همکاری و تعامل خوبی داشتند"، گفت: همکاری و تعامل نیروهای سعودی بویژه در ایام تشریق خوب بود، بطوری که روزهای 10 و 11 ذی الحجه در بزرگ رو به اتوبان ملک عبدالله را بر روی زائران ایرانی عازم جمرات باز کردند و تردد حجاج ایرانی به راحتی انجام شد. 
وی افزود: روز دوازدهم نیز که امکان باز کردن در رو به اتوبان ملک عبدالله وجود نداشت، به دلیل کم عرض بودن دهانه زیرگذر انتهای خیابان 406 با ازدحام جمعیت روبه رو شدیم ، اما با رایزنی و گفت وگو با مقام های امنیتی حاضر در محل ، زیرگذر سمت راست را که به  حجاج آفریقایی اختصاص دارد، برای ما باز کردند و مساله حل شد. 
وی امنیت و ایمنی زائران را اولویت و خط قرمز سازمان حج توصیف کرد و  اما در عین حال این را هم گفت که عنصر زمان را نیز در برگزاری مناسک نیز مد نظر داریم ، بطوری که براساس جدول زمانبندی همه حجاج بعد از جمرات در روز دهم ذی الحجه و انجام قربانی ، حلق خود را انجام دادند و از احرام خارج شدند. 
این مدیر عملیاتی در حج 97 ، در ارتباط با ادامه عملیات خدمات رسانی تا روز آخر گفت: رصد خدمات رسانی به حجاج تا آخرین روز ادامه دارد و عملیات خروج حجاج از جده ، مدینه و بصورت ترانزیتی از مدینه هم اکنون با آرامش و روندی قابل قبول جریان دارد. 
از حویزاوی درباره زیر گذر خیابان 406 سوال کردیم که "آیا فکری برای سال آینده شده ؟" که گفت اولین گام برای حج سال آینده را با مکاتبه با مقام های سعودی برای تعریض همین زیرگذر خیابان 406 به سمت جمرات برداشتیم و در حال نامه نگاری هستیم و طرف سعودی هم قول مساعد برای همکاری داده است.
وی چند پیشنهاد و ایده برای حج سال های آینده مطرح کرد و گفت باید روی آن متمرکز شویم ، شامل؛ جدیت در انضباط سازمانی ، یک دست و یکپارچه کردن نمادها و رنگ پرچم ها ، فرهنگ سازی در ارتباط با اسراف و آموزش کلمات پر کاربرد عربی به کلیه عوامل کاروان ها و زائران. 
همچنین آموزش خود مدیریتی برای هر زائر بویژه هنگام مواجهه با حوادث طبیعی مانند سیل و طوفان ، بطوری که هر زائر به یک امدادگر تبدیل شود تا هم خودش را در مواقع خاص حفظ کند و هم به دیگران کمک کند.
وی ارزیابی اش از حج امسال را در حد عالی توصیف کرد و در عین حال گفت باید به دنبال عملکرد بهتر باشیم و ما کار آسیب شناسی حج امسال را ازهم اکنون در کمیته های 24 گانه آغاز کرده ایم.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.