پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نقبی به تاریخ قدیم و معاصر مکه در برنامه زیارت دوره

نقبی به تاریخ قدیم و معاصر مکه در برنامه زیارت دوره

مکه مکرمه -پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت - حاجیان، حالا فارغ از اعمال و مناسک و در آخرین روزهای اقامت خود در مکه مکرمه، برای یک دوره گردشی – زیارتی آماده شده اند. 
ساعت حرکت 3 بعد از ظهر ، همه در لابی هتل به صف شده اند، حداقل یک ربع زودتر و شوق بازدید از غار حرا و قبرستان ابی طالب در شهر مکه در چهره همه  قابل مشاهده است. 
هماهنگی ها انجام شده و 3 دستگاه اتوبوس برای "زیارت دوره" مقابل هتل "میدان" شهر مکه منتظر است و مدیر و روحانی کاروان و عوامل کاروانی که از شهر ساری استان مازندران آمده اند، حاجی ها را به داخل اتوبوس هدایت می کنند و عوامل چند جعبه کیک و آب و میوه را به داخل اتوبوس ها می برند. 
لحظاتی بعد زائران بیت الله الحرام در اتوبوس ها جای گرفته اند و حرکت به سمت غار حرا شروع می شود. 
مدیر کاروان در یکی از اتوبوس ها و روحانی کاروان در اتوبوسی دیگر ، برای زائران برنامه های گردشی امروز را تشریح می کنند.
اتوبوس ها بعد از حدود 12 تا 15 دقیقه بعد از عبور از چند خیابان اصلی و محله ای قدیمی با کوچه های کم عرض تر ، به غار حرا می رسند.
بالا رفتن از کوه دستکم یک ساعت ، آن هم برای جوان ها و افراد توانمند ، زمان می برد، بنابراین مدیر کاروان در پاسخ به برخی ها که برای رفتن به داخل غار ، جهت زیارت و اقامه نماز مستحبی اصرار می کنند، پاسخ منفی می دهد و در عین حال قول می دهد که در یکی از روزها افرادی را که مایل به بالا رفتن از کوه حرا هستند ، بصورت جداگانه به این نقطه خواهد آورد. 
در همین لحظات ، روحانی کاروان درکوچه ای که به دامنه کوه منتهی می شود، بلند گویی در دست گرفت و زائران را دور خود جمع و برایشان از تاریخچه این مکان صحبت کرد؛ از کرامات و فضای معنوی غار حرا و اهمیت آن در تاریخ صدر اسلام .
حدود 20 دقیقه ای طول کشید ؛ برخی همچنان حسرت بالا رفتن و یک نماز دو رکعتی مستحبی در داخل غار در دلشان مانده بود؛ در جایی که خلوتگاه پیامبر برای دعا و راز و نیاز با خدا بود و این مکان ، محل نزول وحی و برگزیده شدن حضرت محمد (ص) به نبوت بوده است.   
داخل غار جای 2- 3 نفری هست که بتوانند نماز بخوانند ، بنابراین نوبتی است و هرکس یک دو رکعتی می خواند و جایش را به نفر بعدی می دهد. 
زائران با هدایت مدیر کاروان دوباره سوار بر اتوبوس ها شدند تا به قبرستان ابی طالب در حاشیه خیابان حجون بروند. خیابان حجون و آن پل معروفش ، برای ایرانی ها ، منطقه ای ناشناخته نیست، البته نه به خاطر قبرستان ابی طالب بلکه بخاطر حادثه قتل عام نزدیک به 300 حاجی ایرانی در سال 66 که بخاطر برگزاری مراسم برائت از مشرکین ، زیر حملات خشونت بار نیروهای امنیتی سعودی قرار گرفته و تعداد زیادی از آنان مظلومانه به شهادت رسیدند.
دقایقی طولانی برای رسیدن به این محله لازم نیست. نزدیک  مسجد الحرام است. یکی از زائران حاضر در اتوبوس خانمی است که سال 66 در میان حجاجی بوده که در همین خیابان به شهادت رسیده اند. 
روحانی دوباره بلندگو به دست می شود. ابتدا درباره شهرت خیابان حجون و جنایتی که وهابیون حاکم بر عربستان در آن سال آفریدند، صحبت می کند و سپس درباره قبرستان ابی طالب و اینکه چه بزرگانی مانند عبدمناف جد، عبدالمطلب پدر بزرگ و خدیجه همسر پیامبر در این مکان آرمیده اند. 
با اسماعیلی مدیر کاروان درباره برنامه های زیارت دوره صحبت کردیم که گفت، اکنون فقط همین دو مکان در مکه برای بازدید زائران برنامه ریزی می شود و جبل الثور ، کوه و غاری که داستان تاریخی دیگری از صدر اسلام دارد ، در برنامه های بازدید نیست. غار جبل الثور مکانی است که پیامبر به دنبال توطئه قتلش از سوی کفار ، به آنجا پناه برد و وقتی دشمنانش به آنجا رسیدند با تار عنکبوتی بر ورودی آن مواجهه شدند و تصور کردند که مدت هاست کسی وارد این مکان نشده است و به این ترتیب توطئه ترور پیامبر ناکام ماند.   
حالا دیگر برنامه موسوم به زیارت دوره پایان یافته بود و نهایت ساعت 5 بعد از ظهر مقابل هتل میدان بودیم، از اتوبوس پیاده شدیم و زائران را می دیدیم که راهی اتاق هایشان برای استراحت بودند. 
شب جمعه بود و زائران برنامه دعای کمیل داشتند و می رفتند برای شرکت در این مراسم معنوی آماده شوند. 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.