رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: تا آخرین لحظه ‌و تا آخرین پرواز باید رضایتمندی حجاج مورد توجه قرار گیرد و این مهم جزو اولویت سازمان حج وزیارت و دست اندرکاران محسوب می شود.

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

جلب رضایت حجاج، با خدمات رسانی بهتر

جلب رضایت حجاج، با خدمات رسانی بهتر

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: تا آخرین لحظه ‌و تا آخرین پرواز باید رضایتمندی حجاج مورد توجه قرار گیرد و این مهم جزو اولویت سازمان حج وزیارت و دست اندرکاران محسوب می شود.

مکه مکرمه- پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت- حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت در نشست مدیران مجموعه و کاروان های منطقه ۵ مکه مکرمه اظهار کرد: الطاف الهی و توجه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) موجب شد تا علیرغم محدودیت های زیر ساختی در منا و عرفات و برخی مشکلات همانند بروز طوفان در شب نهم ذی الحجه، حج آرام و موفقی را سپری کنیم.
وی افزود: قطعا مدیران کاروان ها، مجموعه ها، عوامل ، روحانیون و همه دست اندرکاران، نقش مهم و تعیین کننده ای در کسب این موفقیت داشته اند و از تک تک آنها بابت این تلاش ها سپاسگزاریم .
رییس سازمان حج و زیارت توضیح داد: به طور حتم اگر توجه مدیران مجموعه ها و کاروانها به دستورالعمل ها، برنامه ریزی ها و زمانبندی ها وجود نداشت و همدلی لازم شکل نمی گرفت، شاهد این موفقیت نبودیم.
محمدی، رضایت حجاج را مهمترین هدف همه دست اندرکاران حج تمتع دانست و اظهار کرد: رضایتمندی حجاج از دو طریق نظرسنجی و مواجهه حضوری با آنها مشخص شده است و خدا را بابت این رضایت قدردان هستیم.
وی به تلاش های شکل گرفته از سوی دست اندرکاران حج و رضایتمندی زایران اشاره کرد و گفت: در عصر روز دوازدهم ذی الحجه شاهد حضور جمعیت انبوه زایران برای عزیمت به جمرات بودیم که طبیعتاً به سبب خروج زایران از تنگه تردد زایران ایرانی، این جمعیت انبوه برای رهسپار شدن به جمرات، دقایقی را در زمان خروج از منا معطل شدند اما در همان زمان نیز حجاج عزیز در گرما ابراز رضایت می کردند. این نگاه ‌و رویکرد حجاج قابل اهمیت است.
رییس سازمان حج و زیارت با تشکر از همراهی و بزرگواری حجاج در ایام حج تمتع تصریح کرد: بدون شک اطلاع رسانی های ماه‌های اخیر در خصوص تنگی جا در منا ‌و عرفات تاثیر گذار بوده است.
محمدی با بیان اینکه ثانیه ثانیه ها در عملیات حج تأثیرگذار است، گفت: امسال برنامه ریزی مناسبی در نقل ترددی در ایام تشریق صورت گرفت اما در زمان خروج اتوبوس ها از پارکینگ ها، یک اشکال مهم ایجاد شد و به ازای خروج هر اتوبوس، یک دقیقه معطلی بابت ثبت اطلاعات آن ایجاد می شد که تمامی این تاخیر یک دقیقه ای منجر به تاخیر چند ساعته در حمل و نقل ترددی می شد.
وی‌ افزود: به محض اطلاع از این مشکل و چالش، مراتب را پیگیری کردیم و این یک دقیقه معطلی را به ۲۰ ثانیه کاهش دادیم تا این روند سریع تر انجام بگیرد و شاهد خلل در عملیات انتقال زایران به عرفات نباشیم؛ این موضوع پیش آمده نشان داد که ثانیه ها نیز در عملیات حج حائز اهمیت است و خوشبختانه روند مناسب ‌و رضایت‌بخشی را شاهد بودیم.
رییس سازمان حج و زیارت خطاب به مدیران مجموعه ها و کاروان ها گفت: فرآیند عملیات تشریق با وجود همه سختی ها به خوبی پشت سرگذاشته شده و در حال حاضر نزدیک به ۱۲ روز از آن ایام می گذرد اما این احساس نباید ایجاد شود که در روزهای آخر قرار داریم یا کارها سبک تر شده است.
محمدی ادامه داد: باید در این ایام و روزهای باقیمانده به طیف حاضر زایران نیز توجه ویژه ای شود چراکه زایران باقیمانده با زایران روزهای ابتدایی حج و ایام تشریق متفاوت هستند.

وی تصریح کرد : حجاجی که در حال حاضر حضور دارند با حجاج روزهای سخت ایام تشریق متفاوت هستند چراکه شاید افزایش تعداد روزها و همچنین تکرار در‌ غذا و سایر موارد موجب حساسیت وی شود که شما باید در این خصوص و در این ایام که زایر آماده گله مندی است، با صبر و حوصله، شرایط را برای رضایت هر چه بهتر زایران فراهم آورید.

رییس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: روزهای باقیمانده تا ساعت انتهایی حج و بازگشت حجاج را با مدارا و صبر با حجاج رفتار کنید و درخواست های آنها همانند تغذیه و .... را به خوبی برآورده کنید.

محمدی افزود: با هر نوع اصراف مخالف هستم اما در این ایام نیز باید به خواسته های زایران توجه شود.

وی اظهار کرد: تا آخرین لحظه ‌و تا آخرین پرواز باید رضایتمندی حجاج مورد توجه قرار گیرد و این مهم جزو اولویت سازمان حج وزیارت و دست اندرکاران محسوب می شود.
رییس سازمان حج وزیارت درباره کاروان های مدینه بعد نیز گفت: عزیزان مدینه بعد کار سخت تری پیش رو دارند چرا که باید حجاج را نسبت به شرایط نامناسب کیفیت هتل ها توجیه کنند تا نارضایتی حادث نشود.
محمدی به موضوع توجیه زایران و اطلاع رسانی دقیق اشاره کرد و افزود: در ماههای گذشته اطلاع رسانی لازم در خصوص تنگی جا در عرفات و منا و همچنین وضعیت هتل های مدینه انجام گرفته بود اما شما مدیران نیز وظیفه تکرار این موضوع و بیان دلایل نامناسب بودن هتل ها را دارید.
وی افزود: هتل های مدینه به دلیل طرح توسعه حرم تخریب شده است و برای اجاره هتل های باقیمانده نیز تلاش لازم صورت گرفته است بنابر این سعی شده تا هتل های مناسبی اختیار شود اما در هر حال کیفیت هتل های مدینه از هتل های مکه پایین تر است.

رییس سازمان حج وزیارت به تنگی جا در عرفات و منا اشاره کرد و گفت: سال قبل ۸۶ هزار نفر از حجاج کشورمان در موسم حج حضور یافتند اما به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب، نسبت به تنگی جا در عرفات و منا گلایه داشتند اما برخورد حجاج امسال در خصوص تنگی جا در عرفات و منا متفاوت بود زیرا اطلاع رسانی صحیحی در این رابطه انجام گرفته بود.
محمدی در ادامه به لزوم توجه به ایده ها و نوآوری ها اشاره کرد و گفت: از ایده های مناسب و نوآوری برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم حج تمتع استقبال می کنیم .
وی افزود: ایده ها و نظرات شما مورد بررسی کارشناسی و آسیب شناسی قرار می گیرد و در صورت تایید مورد توجه واقع می‌شود.

رییس سازمان حج وزیارت افزود: شما دست اندرکاران و عوامل ایده ها را یادداشت کنید و آن را در اختیار مسوولان امر قرار دهید ؛ اعتقاد دارم تلاش ها و ایده های مناسب برای آیندگان اثرگذار خواهد بود.
محمدی با اشاره به آغاز فعالیت کارگروههای ۲۴ گانه اسیب شناسی گفت: به طور حتم از نظرات کارشناسی بزرگواران ‌استفاده خواهیم کرد و از میان مدیران مجموعه ها و کاروان ها نیز برخی افراد برای حضور در کارگروهها انتخاب می شوند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.