پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

جوانگرایی گسترده در حوزه مدیریت حج امسال

جوانگرایی گسترده در حوزه مدیریت حج امسال

مکه مکرمه – پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت_ متوسط سن اکثر مدیران و عوامل اجرایی حج امسال نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است. در این خصوص مدیرکل امور کارگزاران سازمان حج و زیارت اعلام کرد، میانگین سن مدیران و عوامل اجرایی کاروان ها در حج امسال 47 سال، ماموران اجرایی 45 و ماموران اجرایی (سال اولی) 40 سال بوده است.

به گفته حمید رضا محمدی ، براساس اطلاعات و آمارهای موجود، 71 درصد مدیران کاروان ها مجرب و 29 درصد نیز سال اولی (با سوابق اجرایی در رده های پایین تر) بوده اند و در عین حال میانگین سنی مدیران کاروان ها در مجموع 52 سال بوده است. 
محمدی در ارتباط با تحول صورت گرفته در راستای جوانگرایی در سازمان حج و زیارت، با بیان اینکه "از میان مدیران مجموعه های حج حدود 60 درصد افراد جدید بودند"، گفت : این جوانگرایی با هدف کادرسازی برای سازمان صورت گرفته است که نیازمند نیروهای جوان و پر انرژی و با انگیزه است. 
 مدیریت کلان سازمان حج و زیارت درحالی، تحول در منابع انسانی را در دستور کار قرار داده است که ، بدنه مدیریتی را از نیروهای مجرب و کارآزموده خالی نکرده است، بطوری که مدیر کل کارگزاران سازمان حج و زیارت گفت: در بکارگیری نیرو در بدنه مدیریتی، نیروهای جدید را در کنار نیروهای با تجربه قدیمی بکار گرفته ایم.
براساس جداول تنظیم شده در این ارتباط در حال حاضر 11 درصد مدیران کاروان ها دارای مدرک تحصیلی دکترا ، 30 درصد فوق لیسانس و 53 درصد لیسانس هستند. 
همچنین 4 درصد از مدیران کاروان ها فوق دیپلم و 2 درصد هم دیپلم دارند که به گفته حمیدرضا محمدی ، این دست مدیران کاروان ها از افراد با تجربه قدیمی هستند.
سازمان حج و زیارت که مسئولیت اجرای عملیات حج تمتع را برای دستکم 86 هزار زائر ایرانی برعهده دارد، حداقل مدرک تحصیلی را برای ورود به بخش کارگزاری، در شرایط جدید ، لیسانس و حداکثر سن 45 سال تعیین کرده است و سن بازنشستگی نیز برای ماموران اجرایی 55 و مدیران کاروان ها 60 سال اعلام شده است.
تحول در منابع انسانی ، در بخش مدیران مجموعه ها نیز رخ داده است، بطوری که امسال 63 درصد مدیران مجموعه های اجرایی سال اولی بودند، (سوابق در رده های پایین تر در سال های قبل داشته اند) و 37 درصد مدیران قدیمی و با تجربه.
محمدی میانگین سنی مدیران و عوامل مجموعه های اجرایی حج سال 97 را 49 سال اعلام کرد. 
از میان مدیران مجموعه ها 20 درصد فوق لیسانس، 57 درصد لیسانس ، 8 درصد فوق دیپلم و 15 درصد هم دیپلمه هستند. 
محمدی در ارتباط با فرایند جذب نیرو برای کادر اجرایی عملیات حج تمتع توضیح داد: برای این مهم یک کمیته احراز صلاحیت در سازمان حج و زیارت داریم که از نظر حرفه ای و تخصصی، افراد مستعد را ازمیان داوطلبان کار در این حوزه گزینش می کنند. 
در این کمیته یک کارشناس مدیریت ، یکی از مدیران کاروان ها، یک روان شناس، یکی از مسئولان اداره منابع انسانی استان ها، یک پزشک و یک روحانی عضو هستند.
گردش کار جذب نیروهای جدید کارگزاری نیز به ترتیب شامل فراخوان، آزمون کتبی ، مصاحبه ، آموزش و سرانجام انتخاب نیرو است. 
در حج تمتع امسال مجموع نیروهای کارگزاری شامل مدیران کاروان ها و عوامل  2 هزار نفر و مدیران و عوامل مجموعه ها نیز 830 نفر بوده است. 
همچنین تعداد مدیران و عوامل آشپزخانه های مرکزی در مدینه و مکه مکرمه نیز 350 تن است که در پیک کارشان در مکه روزانه 86 هزار پرس در هر وعده غذایی تهیه می کنند.
محمدی در بخش دیگری از این گفت وگو ، به تدوین نظامنامه جدیدی درارتباط با شرح وظایف و مسئولیت های مدیران و عوامل اجرایی و کارگزاری حج اشاره کرد و گفت : این شرح وظایف در قالب یک کتابچه 3 جلدی و در قطع جیبی تهیه و کل وظایف و مسئولیت ها در آن گام به گام ثبت شده است. 
این کتابچه همچنین بصورت الکترونیکی در اختیار عوامل و مدیران و کارگزاران حج قرار گرفته است.
 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.