پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

عدم تفاوت قیمت محسوس حج تمتع 97 و حج تمتع 96 / حفظ کرامت، امنیت و سلامت حجاج ایرانی

عدم تفاوت قیمت محسوس حج تمتع 97 و حج تمتع 96 / حفظ کرامت، امنیت و سلامت حجاج ایرانی
معاون توسعه و منابع انسانی سازمان حج و زیارت اظهار کرد: سازمان حج و زیارت تمهیدات و برنامه ریزی های لازم را مدنظر قرار داد تا یمت حج 97 تفاوتی با سال 96 نداشته باشد.
-پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت- محمد آزاد درباره اقدامات و تلاش های صورت گرفته برای حج تمتع 97 اظهار کرد: بعد از اجرای موفقیت آمیز حج تمتع 96، کارها و برنامه ریزی های حج تمتع 97 به سرعت آغاز شد که به همین منظوری کمیته های 24 گانه آسیب شناسی تشکیل شد تا راهکارهای بهتر و دقیق تر برای رفع ایرادات انجام پذیرد.

وی افزود: کمیته های 24 گانه در تمامی زمینه های مرتبط با حج اعم از حمل و نقل، اسکان، تغذیه، تدارکات، بهداشت و درمان و ... تشکیل شد و نتایج نیز پس از استخراج و نهایی شدن مورد توجه جدی قرار گرفت.

معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت توضیح داد: آسیب شناسی های صورت گرفته بعد از حج 96 بسیار اثر بخش بودو به نوعی سیاستگزاری حج امسال بعد از این آسیب شناسی ها مورد توجه جدی قرار گرفت.

آزاد تصریح کرد: به محض پایان حج 96 و کارهای آسیب شناسی، چارت تشکیلاتی مربوط به کاروان ها و آموزش ها به سرعت تشکیل شد و بعد از آزمون های مربوطه کارهای مرتبط با حج 97 بدون وقفه مورد توجه جدی قرار گرفت.

وی در ادامه به روند توافقنامه حج 97 و برخی اقدامات صورت گرفته اشاره کرد و افزود: حفظ کرامت ، امنیت و سلامت زائران از جمله راهبردهای اصلی سازمان حج و زیارت بوده است تا حج 97 در شان ملت ایران و در کمال آرامش و در قالب عملیاتی روان و با کمترین هزینه برگزار شود.

معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی ایران جزو نخستین کشورهایی بود که در سال گذشته برای مذاکرات حج 97 عازم عربستان سعودی شد و خوشبختانه توافقنامه حج 97 بر همان مبنای حفظ کرامت، امنیت و سلامت حجاج کشورمان میان طرفین منعقد شد.

آزاد تصریح کرد: بعد از امضای توافقنامه و کارهای مرتبط به آن، تیم های کارشناسی مسکن، تغذیه و تدارکات و حمل و نقل به تدریج عازم عربستان سعودی شدند تا زیرساخت های مربوط به حضور حجاج ایرانی در حج 97 را فراهم آورند.

وی افزود: کارهای پیش ثبت نام و سپس ثبت نام قطعی و پس از آن واریز وجه حج نیز به تدریج آغاز شد و دارندگان فیش های حج تمتع سال 85(تا 30 دی ماه سال 85) به ثبت نام خود مبادرت ورزیدند.

معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت به تلاش سازمان حج و زیارت برای افزایش نیافتن هزینه های حجاج سال 97 نسبت به سال 96 اشاره کرد و افزود: سعی شد تا نرخ گزاری برای حجاج حج تمتع 97 با حداقل قیمت ها باشد؛ البته تسهیلات لازم نیز برای حجاج عزیز در نظر گرفته شد.

آزاد توضیح داد: کمترین قیمت کاروان ها 13 میلیون و 500 هزار تومان و بالاترین قیمت 18 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شد؛ البته این قیمتهای ذکر شده نیز به دلیل کیفیت هتل های مجل اسکان زایران تعیین شده بود.

وی افزود: به غیر از سود متعلق به اصل واریزی حجاج هنگام ثبت نام در بانک در ۱۲ سال قبل و هدیه یک میلیون و 400 هزار تومانی بانک ملی، زایران باید مابه التفاوت را بر اساس نوع کاروان انتخابی، در دو مرحله (بخش اول بهمن و اسفند ۹۶ و بخش دوم اواخر اردیبهشت ۹۷) پرداخت کردند. تمامی تسهیلات اعم از هدیه بانک ملی و پرداخت پول در دو قسط، برای رفاه حال زایران صورت گرفت.

معاون توسعه و منابع انسانی سازمان حج و زیارت توضیح داد: سعی ما در حج امسال بر این بود که در هزینه های جاری صرفه جویی صورت گیرد تا هزینه ها به زایران تحمیل نشود و این برنامه ریزی به گونه ای بود که قیمت با حج 96 تفاوت چندانی نداشت.

آزاد در خصوص موضوع تامین ارز حج 97 نیز گفت: دی ماه سال 96 اقدامات لازم را برای تامین ارز انجام دادیم و مبلغ ریالی را به حساب بانک مرکزی واریز کردیم و به همین دلیل ارز مورد نیاز حجاج سال 96 به قیمت 3 هزار و 900 تومان تامین شد.

وی درباره هزینه های تمام شده برای زائران حج 97 هم گفت: در ارتباط با اسکان زائران که بیشترین هزینه حج را به خود اختصاص می دهد، هنگام عقد قرارداد و نرخ گذاری بگونه ای عمل شد که هزینه تمام شده به حداقل برسد.

معاون توسعه و منابع انسانی سازمان حج و زیارت در خصوص برنامه حج 97 به برنامه زمانبندی این سازمان اشاره کرد و گفت: تمام برنامه ها فصل به فصل براساس زمانبندی انجام شد و هیچ تاخیری در برنامه نداشتیم.

آزاد از دیگر برنامه های مهم اجرایی در قبل از شروع عملیات حج را موضوع بیمه زائران دانست و گفت: در چارچوب برنامه تلاش کردیم اکثریت زائران را از نظر بیمه پوشش مناسب دهیم و بهترین پوشش بیمه ای را برای زایران عزیز فراهم آوریم.

وی به دیگر برنامه ها و رایزنی های صورت گرفته اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعات مهم به حمل و نقلزایران بازمی گردد که امسال با توجه به رایزنی با هواپیمایی سعودی، نیمی از پروازها از طریق هواپیمایی سعودی و نیمی دیگر از طریق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

معاون توسعه و منابع انسانی سازمان حج و زیارت تصریح کرد: مذاکرات با موسسه مطوفی برای خیمه های عرفات و منا و سایر خدمات نیز به موقع انجام گرفت؛ مذاکرات لازم برای حمل و نقل درون شهری و ترددی نیز به خوبی و با برنامه ریزی کامل اجرایی شد.

آزاد افزود: در کل تمامی کارهای حج تمتع 97 نسبت به سال قبل، روان تر و مناسب تر اجرا شد که جی تقدیر و تشکر دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مشکل یا تاخیری در برنامه های حج تمتع 97 به وجود نیامد، گفت: هرچند خللی در انتقال ارز(برای قرارداد مسکن و برنامه های حج) به عربستان داشتیم اما تلاش های لازم موجب شد تا در نهایت خلل یا مشکلی به وجود نیاید.

معاون توسعه و منابع انسانی سازمان حج و زیارت درباره موضوع بازارگردی نیز اظهار کرد: امسال تمهیداتی مانند فروشگاهها و بازارهای استانی برای خرید زایران، خرید به صورت اینترنتی از سامانه های فروش کالا و خدمات و ... طراحی شد که زایران عزیز کالای ایرانی را به عنوا ن سوغات در داخل کشور خریداری کنند که این موضوع نیز نیازمند آسیب شناسی و کارهای فرهنگی است.

آزاد همچنین به موضوع شهدای منا و مسجد الحرام نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز در مذاکرات طرفین برای امضای توافقنامه حج 97 مورد بررسی قرار گرفت که یکی از بندهای اساسی آن بعد از حفظ کرامت، امنیت و سلامت حجاج، مربوط به احقاق حقوق حقه شهدای منا و مسجد الحرام بود.

معاون توسعه و منابع انسانی سازمان حج و زیارت همچنین اعلام کرد: امسال تقریبا تمام کارهای مربوط به ثبت نام، اعزام ها و ... به صورت الکترونیکی انجام گرفت که بسیار موفقیت آمیز و تاثیرگذار بوده است.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.