پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رییس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

عوامل موفقیت آمیز بودن حج تمتع 97/آخرین برنامه ریزیها در خصوص حج، عتبات عالیات و ثبت نام اربعین حسینی

عوامل موفقیت آمیز بودن حج تمتع 97/آخرین برنامه ریزیها در خصوص حج، عتبات عالیات و ثبت نام اربعین حسینی

رییس سازمان حج و زیارت گفت: پس از لطف خداوند و عنایات اهل بیت(علیهم السلام)، عواملی همچون آسیب شناسی کارگروههای 24 گانه حج 96، برنامه ریزی های دقیق و کاربردی، تاکید بر اصل سلامت و امنیت حجاج به عنوان مبنای همه برنامه های اجرایی، همراهی و همدلی همه دستگاههای مرتبط، انتخاب دقیق مدیران کاروان ها و مجموعه ها، آموزش و اطلاع رسانی صحیح، تشریح درست مشکلات زیرساختی و محدودیت ها، آموزش های لازم، همراهی حجاج در تمامی مراحل و ... در موفقیت آمیز بودن حج امسال اثرگذار بوده است.
-پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت- حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تسلیت ایام محرم و عاشورای حسینی، موفقیت برگزاری عملیات حج ۹۷ را به مردم ایران، مقام معظم رهبری، دولت و دیگر دستگاههای دخیل تبریک گفت.

وی به بازگشت آخرین کاروان حجاج ایرانی از سرزمین وحی اشاره کرد و افزود: آخرین کاروان زایران ایرانی نیز ساعت 5 بامداد امروز یکشنبه 25 شهریور ماه وارد ایران شد.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: با لطف حضرت حق و عنایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و برنامه ریزی های مستمر، حج امسال با موفقیت به پایان رسید.

محمدی با بیان اینکه حج ۹۷ در آرامش برگزار شد، تاکید کرد: وظیفه سنگینی برعهده سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری وجود داشت که با عنایات حضرت حق به خوبی پیش رفت.

وی با بیان اینکه خدمات رسانی به حجاج ایران با دیگر کشورها متفاوت است، خاطرنشان کرد: حج ایران دارای ویژگی های خاص است چرا که ما یک بسته کامل از سفر حج را در اختیار زائران قرار می دهیم و در حوزه اجرا از لحظه اعزام تا لحظه نشستن پرواز در برگشت تمام خدمات برعهده سازمان حج و زیارت است.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه امسال حدود ۸۶ هزار زائر در قالب ۵۸۹ کاروان به حج تمتع مشرف شدند، گفت: ۴۸.۷ درصد زائران مرد و ۵۱.۳ درصد زائران از بانوان بوده اند؛ همچنین طیف گسترده سنی وجود داشت که کوچکترین زائر ۲ ساله و مسن ترین زائر ۱۱۳ سال داشت.

محمدی افزود: ۱۲ درصد زائران بالای ۷۰ سال داشتن که این برای مدیریت کار حج عدد بزرگی است؛ همچنین 62 درصد زائران بین ۵۰ تا ۷۰ سال داشتند و این یعنی ۷۵ درصد حجاج ایرانی بالای ۵۰ سال سن داشتند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: حج امسال، حج موفقی بود و در نظرسنجی انجام شده از سوی زائران و حتی مواجهه حضوری با آنها، این موضوع مورد تایید قرار گرفته است.

محمدی افزود: حجاج ایرانی در هتل ها، ایام تشریق، زیارت و ... در همه زمان ها از خدمات ارایه شده ابراز رضایت می کردند که البته این به معنای رضایت صدرصدی نیست بلکه در مقایسه با سالهای گذشته، خدمات اجرایی بهتر و مناسب تر بود.

وی با بیان اینکه همه برنامه ریزی ها در اختیار ستاد حج نیست و برخی مشکلات و محدودیت های زیر ساختی وجود دارد، گفت: از نظر مسائل زیرساختی مشکلاتی وجود دارد از جمله محدودیت زمین در منا وعرفات، همچنین نابسامانی هتل ها در مدینه که به خاطر تخریب برخی از هتل ها در سال های گذشته به وجود آمده است؛ علاوه بر اینها عوامل طبیعی نیز می تواند باعث بروز مشکلاتی شود که می توان به طوفان شدید امسال در شب عرفه در عرفات اشاره کرد.

رییس سازمان حج و زیارت توضیح داد: اما عواملی مانند لطف خداوند، عنایات اهل بیت(ع)، برنامه ریزی های دقیق و کاربردی، آسیب شناسی کارگروههای 24 گانه حج 96، تاکید بر سلامت و امنیت حجاج، همراهی و همدلی همه دستگاههای مرتبط در حوزه حج، انتخاب دقیق مدیران کاروان ها و مجموعه ها، آموزش و اطلاع رسانی صحیح و به موقع به زایران، تشریح درست مشکلات زیرساختی و محدودیت ها برای زایران، آموزش های لازم، همراهی حجاج در تمامی مراحل برنامه ریزی شده و ... در برگزاری حج امسال اثرگذار بوده است.

محمدی در ادامه به زمانبندی دقیق در برنامه ها اشاره کرد و افزود: با هماهنگی مسئولین حج عربستان و در ایام تشریق که سخت ترین روزهای حج از حیث عملیات محسوب می شود، موضوع زمانبندی به خوبی انجام پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: زمانبندی در حوزه حمل و نقل ترددی که یکی از حساس ترین بخش ها است به خوبی انجام پذیرفت و در ایام تشریق حدود 86 هزار نفر از حجاج با زمابندی مناسب به عرفات انتقال یافتند و از آنجا نیز عملیات انتقال به خوبی به منا انجام پذیرفت.

رییس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: حمل و نقل ترددی یکی از دقیق ترین برنامه ها محسوب می شود چرا که ثانیه ها در این برنامه اثرگذار است بنابراین زمانبندی مناسبی در این فرآیند صورت گرفت.محمدی به رضایتمندی حجاج در ایام تشریق اشاره کرد و گفت: خوشبختانه برنامه ریزی ها و اطلاع رسانی مناسب به حجاج نتیجه داد و با وجود تنگی
جا در عرفات و منا، حجاج کشورمان از خدمات ارایه شده در این ایام و در تمام طول مناسک حج راضی بودند.

وی افزود: یکی دیگر از نکات مهم به خدمت رسانی خالصانه خادمان بازمی گردد که در این ایام هیچ یک از آنها به غیر از کسانی که سال اول حضور یافته اند، حج به جا نمی آورند و فقط در فکر خدمت رسانی به زایران کشورمان هستند.

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: به طور حتم دعای خیر رهبر معظم انقلاب، مردم و حمایت های دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی دستگاههای همراه در موفقیت حج امسال تاثیرگذار بود.

محمدی به برخی اقدامات صورت گرفته در حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات یکی از ویژگی های حج جاری بود، نرم افزار زایر یار، استفاده از اپیلیکیشن موبایلی برای مدیریت و رصد اتوبوس های حمل و نقل ترددی با توجه به زمانبندی، استفاده از نرم افزار مدیریتی برای مدیران کاروانها، استفاده از خدمات الکترونیک و فناوری اطلاعات در تدارکات و تغذیه و ... در حوزه فناوری اطلاعات به خوبی انجام گرفت.

وی افزود: نرم افزار زایر یار به غیر از مسیر یابی، راهکارهایی نظیر نظرسنجی و ... را برعهده دارد که تاثیرگذاری بسیار مثبتی را در حج امسال داشت.

رییس سازمان حج و زیارت به موضوع کاهش بیماری و تعداد فوتی ها نیز اشاره کرد و افزود: امسال بیماری خاصی زایران را تهدید نکرد و تعداد فوتی ها نیز نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشت. امسال 10 نفر از حجاج در موسم حج فوت کردند و در سال گذشته ۳۳ نفر فوت کردند.

محمدی به آشپزخانه مرکزی و وسیع مکه مکرمه اشاره کرد و گفتک آشپزخانه بسیار مدرن و مجهزی را امسال به بهره برداری رساندیم که البته سرمایه گذاری به عهده طریف سعودی بود اما بهره برداری از سوی ما انجام شد که در طبخ و توزیع غذای مناسب و سلامت به حجاج اثرگذار بود.

وی با بیان اینکه از ابتدا تا انتهای حج سه ساختار اجرایی وجود دارد، گفت: ساختار اول مربوط به ابتدا تا انتهای موسم است که حدود 60 روز به طول می انجامد و برنامه ریزی های اجرایی برای آن به طور کامل صورت می گیرد.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: کمترین طول مدت حجاج 28 روز و بیشترین 42 روز بود که این طولانی شدن به خاطر فرودگاهها و جداول پروازی است و اجتناب ناپذیر می باشد.

محمدی تصریح کرد: ساختار دوم مربوط به ایام تشریق است که با توجه به حساسیت آن سازوکار جدا و مشخصی برای این ایام تدارک دیدیم.

وی افزود: ساختار سوم مربوط به ستاد بحران است که این مهم نیز با توجه به لزوم آماده بودن مجموعه حج در ایام حضور زایران در سرزمین وحی صورت گرفت؛ یعنی در صورت بروز هر حادثه یا مشکلی ستاد بحران وارد عمل می شود تا در خدمات رسانی به سایر حجاج خللی وارد نشود .

رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در مذکرات که با وزات حج عربستان داشتیم مطالباتی همچون فاجعه منا و مسجدالحرام را مطرح کردیم اما آنها پاسخ درباره فاجعه منا را منوط به نتایج بررسی کمیته خود عنوان کردند و در مورد مسجدالحرام نیز تاکید داشتند که در حال پیگیری است.

محمدی درباره اینکه آیا احتمال برگزاری عمره وجود دارد یا خیر پاسخ داد: حج تمتع را نمی توانیم با عمره مقایسه کنیم؛ در حج تمتع نگرانی هایی داشتیم که دقیقا به خاطر همین موضوع با طرف مقابل مذاکره کردیم یعنی همان چیزی که در قالب توافقنامه و مربوط به عزت، امنیت و کرامت حجاج ایرانی است و این مهم نیز به خوبی اجرایی شد.

وی افزود: در مورد عمره باید گفت که رابطه ای بین دو کشور نیست و همان نگرانی های حج تمتع در این زمان هم وجود دارد و ضمنا عمره در طول سال و طولانی خواهد بود در صورتی که حج در یک مقطع دو ماهه است.

رییس سازمان حج و زیارت توضیح داد: تا زمانی که مطالبات و انتظارات ما محقق نشود نمی توانیم در خصوص عمره وارد حوزه اجرا شویم و در حال حاضر شرایط مهیا نیست.

محمدی تصریح کرد: در حوزه خدمات کنسولی و ... باید سازوکار لازم در زمان عمره دیده شود و نگرانی هایی وجود دارد که باید در این رابطه مدنظر قرار گیرد.

وی درباره برگزاری حج 98 و نرخ گذاری آن نیز گفت: امیدواریم حج 98 نیز طبق روال انجام پذیرد و در این رابطه نیز هماند سنوات قبل مذاکره و توافقنامه انجام می پذیرد و زمان این مهم نیز دی ماه خواهد بود.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: در خصوص قیمت حج نیز باید تاکید کرد که هزینه ارزی هر زایر 3300 تا 3500 دلار است؛ برای حج 97 ما ارز مربوط به کارهای اجرایی زایران را در اسفند سال 96 با قیمت 3900 تومان خریداری کردیم که هزینه های امسال به زایران ارایه شد اما برای سال 98 حتی اگر بر فرض ارز ثانویه نیز حساب شود، رقم 3300 تا 3500 دلار در قیمت ارز ثانویه ضرب می شود و نرخ حج آینده محاسبه خواهد شد.

محمدی افزود: به طور حتم این موضوع نیز بعد از توافقنامه انجام می گیرد اما در هر صورت تفاوت قیمت در این رابطه با حج 97 وجود دارد.

وی درباره خانواده های شهدای منایی که برای آزمایش دی ان ای امسال اعزام شدند گفت: خانواده های 11 تن از شهدای منا که پیکرهای عزیزانشان مشخص نشده برای آزمایش دی ان ای اعزام شدند و آزمایش های لازم انجام گرفت که نتیجه آن از سوی دست اندرکاران سعودی و بعد از تعطیلات این کشور اعلام می شود..

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص کارگزاران و انتخاب آنها برای حج نیز گفت: تلفیقی از با تجربه ها و جوانان را برای کارگزاران انتخاب می کنیم؛ انتخاب کارگزاران حج اعم از مدیران مموعه ها و کاروان های حج از طریق آزمون و بعد از آموزش و فعالیت در حوزه عتبات عالیات صورت می گیرد.

محمدی در خصوص امنیت حجاج حج 97 نیز توضیح داد: امنیت حجاج یکی از مطالبات ما بوده است و در این رابطه نیز عربستان متعهد به حفظ آن شده بود که خدشه ای به حجاج در این زمینه وارد نیامد.

محمدی در ادامه به موضوع برنامه های صورت گرفته برای عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: با وجود نوسانات نرخ ارز تلاش های لازم برای زایران عتبات عالیات صورت گرفت که با پیگیری های همکاران در این حوزه و مساعدت بانک مرکزی کشور، قرار بر این شد تا ارز سفرهای زیارتی به عتبات عالیات از طریق سامانه نیما( ارز ثانویه) تامین شود که این موضوع موجب عدم افزایش چشمگیر هزینه ها می شود.

وی افزود: هزینه ارزی هریک از زایران عتبات عالیات در حدود 250 تا 300 دلار است که با این تمهیدات اندیشیده شده سعی می کنیم تا قیمت سفرهای زیارتی به عتبات برای زایران افزایش زیادی نیابد.

رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: البته با تلاش های صورت گرفته سعی کرده ایم تا هزینه های ارزی زایران را کاهش دهیم که این مهم نیز یکی از راهکارهای جلوگیری از افزایش چشمگیر هزینه ها برای زایران است؛ هر زائر عتبات ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار هزینه ارزی دارد که تلاش کردیم امسال این هزینه ها را ۲۰ درصد کاهش دهیم.

محمدی تصریح کرد: تلاش های لازم در حوزه عتبات عالیات در حال انجام است اما باید زایران عزیز این موضوع را هم مدنظر داشته باشند که نرخ ارز در هزینه های سفر به عتبات عالیات بی تاثیر نیست.وی عنوان کرد: اعزام های دهه اول محرم نیز در حال انجام است و امیدواریم مشمول دعای زایران عزیز باشیم.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه به برنامه های انجام شده برای اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: سازمان حج و زیارت مسئول کمیته ثبت نام و اعزام زایران است ک وظیفه بسیار سنگینی را برعهده دارد.

محمدی با بیان اینکه کار ثبت نام و اخذ ویزای متقاضیان با هماهنگی ستاد اربعین انجام می گیرد، گفت: تلاش داریم تا این مهم به طور متمرکز از طریق سامانه سماح انجام پذیرد که مقدمات این کار فراهم شده است.

وی درباره هزینه های ویزای اربعین حسینی نیز اظهار کرد: هزینه های ارزی ویزای اربعین حسینی نیز با مساعدت بانک مرکزی کشور، از سامانه نیما و به صورت ارز ثانویه پرداخت می شود.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: بعد از فراخوان ثبت نام متقاضیان اربعین، راهکارهای ثبت نام و دریافت ویزا نیز در تمامی نقاط کشور اعلام می شود.

محمدی تاکید کرد: امیدواریم زایران اربعین حسینی با کمترین مشکل و در سلامت به زیارت بپردازند و ما هم تمام تلاش خود را برای این عزیزان انجام می دهیم.

وی توضیح داد: هزینه ویزای هر یک از زایران حدود 40 دلار محسابه می شود که این قیمت نیز در زمان ثبت نام با نرخ ارز ثانویه محاسبه می شود.

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص احتمال آغاز سفرهای زیارتی به سوریه گفت: بالاترین و محوری ترین اولویت ما در حج و دیگر سفرهای زیارتی تامین امنیت زائران است. در زمینه سفر زیارتی سوریه مترصد یک فرصت هستیم و باید اطمینان کامل پیدا کنیم؛ به دلیل اعتمادی که مردم به سازمان و دولت دارند، باید امنیت صددرصدی برقرار باشد تا سفر زائران در آرامش انجام شود.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.