پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

زینت اسلام و اهل بیت(ع) باشید

زینت اسلام و اهل بیت(ع) باشید
نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت با اشاره به فرموده امام صادق (ع) اظهار داشت: زینت اسلام و اهل بیت باشید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، درجلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت وبعثه مقام معظم رهبری با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) به بیان برخی نکات اخلاقی پرداخت و زینت بودن شیعیان برای اهل بیت را از توصیه های مهم امام ششم ذکرکرد.
وی با اشاره به حدیث" کُونُوا زَیْناً وَ لاَ تَکُونُوا شَیْناً " اظهار داشت: دراین حدیث امام صادق به شیعیان می فرمایند: کاری کنید که برای ما؛ همیشه زینت باشید و موجبات ننگ و عار ما را فراهم نکنید.
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با بیان اینکه این توصیه موکد ائمه مصومین به مردم است، افزود: امام صادق (ع) درحدیث دیگری می فرمایند: " یَا مَعْشَرَ اَلشِّیعَةِ إِنَّکُمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إِلَیْنَا کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لاَ تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً - شما منسوب به ما هستید و هر کس شما را می بیند؛ می گوید اینها شیعیان امام صادق و پیروان اهل بیت هستند پس شما برای ما زینت باشید و موجبات بدنامی ما را فراهم نکنید ".
وی با اشاره به اینکه درتعبیر دیگری از امام صادق نقل شده است: " معاشر الشیعة کونوا لنا زینا و لاتکونوا علینا شینا قولوا للناس حسنا و احفظوا السنتکم و کفوها عن الفضول و قبیح القول " اظهار داشت: دراین حدیث از به نیکی صحبت کردن با مردم و حفظ زبان از حرف های اضافه و زشت بعنوان مصادیق زینت بودن نام برده شده است.
وی با اشاره به اینکه دراوصاف رسول خدا (ص) آمده است ایشان به کسی بد نمی گفت و به کسی دشنام نمی داد، افزود: همین خصوصیات را باید شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت و پیروان رسول خدا داشته باشند.
وی با بیان اینکه مفهوم این حدیث خوب صحبت کردن با همه مردم است، گفت: وقتی حرف می زنید حرف تان گزنده ومنحرف کننده نباشد و موجب ناراحتی دیگران نشود.
نماینده ولی فقیه از زیاد سخن گفتن بعنوان یک خطا و آفت یاد و تصریح کرد: انسان عاقل همیشه کم اما پخته و کنترل شده حرف می زند، زیاد سخن گفتن حتما خطا و اشتباه در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه رعایت این نکات برای زندگی فردی ، اجتماعی ، حکومت و مسئولان ما الهام بخش است، تاکید کرد: اگر می خواهید جامعه آرامش داشته باشد زیاد حرف نزنید، زیاد حرف زدن به خطا و اشتباه کشیده می شود؛ همانطور که امیرالمومنین در روایتی می فرمایند: " من کثر کلامه کثر خطائه - کسی که زیاد حرف می زند خطایش بیشتر می شود ".
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه کم حرف زدن و خوب حرف زدن موجب آرامش جامعه می شود، گفت: یکی از مشکلات امروز جامعه این است که هر روزحادثه جدیدی ایجاد وبه مردم آدرس غلط می دهند و آنها را چند روز با این گونه مسائل درگیرمی کنند.
نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر آقایی به گمرک رفته و با یک مامور گمرک بد برخورد کرده که کاربدی هم بوده است، افزود: این موضوع به فضای مجازی، مطبوعات و صدا وسیما هم کشیده شد و به آن دامن زدند و بدین ترتیب مردم را مدت ها درگیراین ماجرا کرده اند؛ درحالی‌ که حل این موضوع راهکار قانونی داشت و باید از همان طریق پیگیری می شد.
وی اضافه کرد: این موضوع می توانست در کمیسیون اصل 90 مجلس رسیدگی و با آن برخورد جدی و قاطع صورت می گرفت و فرد خطاکار هم از مردم و آن کارمند نیزعذرخواهی می کرد و پرونده بسته می شد.
وی ادامه داد: برادر دیگری قبل از خطبه های نمازجمعه سخنرانی می کند و مسایلی را که باید در جای دیگری حل شود در بین مردم مطرح می کند.
وی افزود: برخی اوقات نیز به اسم افشاگری مطالبی مطرح می شود که نه بدرد دنیا و نه بدرد آخرت مردم می خورد و مردم را با این گونه حرف ها سرگرم می کنند و سوال ها و مشکلات اصلی آنها بی جواب می ماند.
نماینده ولی فقیه با تاکید براینکه این موارد، آسیب های اجتماعی و مشکلات اصلی کشور نیست ، اظهار داشت: بیکاری ، فقر، تبعیض ، محرومیت های اجتماعی ، طلاق، اعتیاد و هزاران نکته دیگری که باید مورد توجه افکار عمومی قرار بگیرد از مشکلات اساسی بشمارمی آید لیکن متاسفانه این مسایل مهم در حاشیه قرارگرفته و مسایل کوچک بزرگ می شود، و به این خطای بزرگ رسانه ها هم دامن می زنند.
وی با بیان اینکه امام صادق نزدیک به 14 قرن قبل به شیعیان فرمودند: کم حرف بزنید و زینت ما باشید، اظهار داشت: درحالیکه در دنیا مرکز پیروان اهل بیت ایران معرفی می شود آیا این برای اهل بیت زینت است که هر روز دعواها به رسانه ها کشیده شود وشاهد اختلاف و درگیری باشیم؟
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تاکید براینکه مسئولان باید بیشترازهمه به این نکات توجه کنند، گفت: ما باید زینت اهل بیت باشیم تا همه ؛ ایران را نشان دهند و بگویند در ایران هیچ کس به هیچ کس اهانت نمی کند ، تهمت نمی زند و همه در امنیت اخلاقی با یکدیگر زندگی می کنند و بدنبال پیشرفت ، رشد و سعادت هستند.
وی با اشاره به اینکه امیرمومنان در اوصاف شیعیان شان فرموده اند: " الذین أذا غضبوا لم یظلموا " افزود: از ویژگی های شیعیان این است که اگرعصبانی شدند به کسی ظلم و ستم نمی کنند.
نماینده ولی فقیه با اشاره به حدیث " برکة علی من جاوروا ، سلم لمن خالطوا " اظهار داشت: حضرت علی (ع) می فرمایند: شیعیان ما برای همسایگان خود مایه برکتند و با کسانی که معاشرت می کنند پیام آوران صلح و صفا و صمیمیت هستند.
وی افزود: امام باقر نیز صریح می فرمایند: "لا تَذهَبْ بِکُمُ المَذاهِبُ فوَ اللّه ما شِیعَتُنا إلاّ مَن أطاعَ اللّه عَزَّ و جلَّ - شما را از راه منحرف نکنند و وعده دروغ ندهند ؛ به خدا قسم شیعه ما نیست، مگر کسى که از خداوند عزّ و جلّ اطاعت کند ".
وی تصریح کرد: شیعه نمی تواند بد دهان باشد و آبروی مردم را برده و به آنها ظلم کند وفرصت ها را هدر دهد.
وی با اشاره به فرارسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد: فرصت ها را نباید سوزاند بلکه باید راهکارهای مناسب را برای حل معضلات و مشکلات مردم شناسایی و آنها را عملیاتی کرد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکردرپایان سخنان خود به محورهای گفتگوی ابی اسماعیل از یاران امام باقر(ع) با آن حضرت اشاره کرد و گفت: ابی اسماعیل به امام می گوید در منطقه ما شیعیان زیادند! امام از وی می پرسند آیا افراد ثروتمند به فقرا رسیدگی می کنند؟ و آیا نسبت به یکدیگراهل گذشت هستند و با هم به خوبی زندگی و به یکدیگر کمک مالی می کنند؟ اوگفت: خیر! حضرت فرمودند: پس اینها شیعیان ما نیستند.
وی با بیان اینکه شیعه علائم و آثار دارد، خاطرنشان کرد: اگرمی خواهیم نظام جمهوری اسلامی که به برکت خون شهدا به این مرحله رسیده است پایدار و باقی بماند باید به دستورات اهل بیت عمل کنیم و زینت اسلام واهل بیت باشیم.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.